Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är så galet mycket som jag skulle vilja odla. En del av detta passar bäst i växthus. Tyvärr är mitt växthus väldigt litet. Det är 4 kvm och har plats för totalt 9 stora tomatplantor (som ju kan bytas ut mot annat). I år tänkte jag ha både kapkrusbär och gyllenbär i växthuset. Sen är jag sugen på att odla aubergine också, trots att jag har misslyckats med det de två gångerna jag har provat. De har blommat men aldrig satt frukt. Jag vet faktiskt inte varför de inte satt frukt. Växthuset står ju öppet så pollinerande insekter borde ju kunna hitta dit. Tomaterna som jag odlat samtidigt har ju i alla fall gett frukt. Jag är lite sugen på att odla melon också. Sen ska det ju odlas lite tomater också. Och gärna chili. Hur mycket kan jag få plats med i växthuset? Det tål att grunnas på.

Men den största utmaningen jag har är ju inte att odla grönsakerna. Det är att ta hand om skörden och äta upp den. Exempelvis tänkte jag odla purjo i år. Normalt sett så köper jag nästan aldrig purjo i affären, så det är ju ingen grönsak som jag är van vid att använda. Jag kommer nog bara på en rätt rakt av som innehåller just purjo. Chili brukar jag använda i matlagningen ibland, men jag har ändå massor av chili kvar sedan flera år tillbaka. Spenat är jag inte van att använda och vet inte riktigt hur man gör med den. Kronärtskocka har jag aldrig tillagat själv, men gillar det. Sen ska jag odla squash också. En planta brukar ge mer än tillräckligt med frukter som jag inte hinner äta upp. I år har jag dessutom tänkt odla två sorters squash, trots att jag fortfarande har kvar squash i frysen sedan några år tillbaka. Jag borde lägga på ett kol och äta upp det jag har.

Än så länge fortsätter min prenumeration på matkassar. Jag ser det som utbildning i matlagning. Kanske kan även jag på äldre dar lära mig att laga mat.
 

Kimchi är koreansk syrad salladskål, typ. Finns på burk på asiatiska hyllan om man inte vill vara jätteambitiös och fermentera egen. Även sesamolja (rostad) brukar finnas på asiatiska hyllan. Hos mig är det något av en stapelvara, jättegott i asiatisk matlagning. :)
Kimchi är fantastiskt gott, men däremot tycker jag det är lögn att få tag på den? I mataffärerna hittar jag bara den konserverade, som inte alls är lika god. Mjölksyrade grönsaker öht är svårt att hitta, tycker jag - utöver vanlig surkål, då.
 
Jag rev den grovt på rivjärn och frös därefter in den som den var i burkar. Om det är rätt att göra så vet jag inte.
Enkel pastasås med riven zucchini:

Stek zucchinin med lite finhackad vitlök på ganska hög värme. När zucchinin börjar bli klar, sänk värmen och blanda ner finrivet citronskal, pressad citron och räkor, fortsätt stek tills allt är genomvarmt. Smaka av med salt och peppar. Servera med kokt pasta. Vill man ha det vegetariskt istället kan man ersätta räkorna med hackade oliver. (Blir inte samma sak, men också gott).
 
Jag åt en galet god spenatsoppa häromdagen, vet inte receptet på just den men hittade ett reept på nätet som såg gott ut.
https://hildas.se/otroligt-god-spenatsoppa/

God spenatsoppa
500 g hackad fryst spenat
1 msk gräslök
1 msk smör
3 msk vetemjöl
8 dl vatten
2 st grönsaksbuljongtärningar
1 dl grädde
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
4 st ägg

GÖR SÅ HÄR
Koka äggen. Stoppa den frysta spenaten i lite av vattnet i en kastrull och tina upp. Tillsätt smör och hackad gräslök. Pudra på vetemjöl och häll på resten av vattnet.
Smula i buljongtärningarna, låt sedan soppan koka i ca 10 minuter under lock.
Rör i grädden och smaka av med salt och peppar. Skala och skär äggen i halvor.
Serveras med ett par goda mackor, exempelvis ett gott, nyttigt och enkelt bröd
 
Mina tomater bodde ute i somras, på bron stod ett gäng och några stod utanför växthuset. Dom blåste omkull några gånger, så jag knöt fast dom. Så jag skulle ha gurka, chili osv i växthuset :)
 
Jag har odlat tomater i kruka mot södervägg, växte fint. Likaså har jag nog odlat det mesta i pallkragar, går bra det med. Finns ju även som tak-kupor att köpa till så det blir ett litet växthus. Har odlat druvgurka så.
 
Jag åt en galet god spenatsoppa häromdagen, vet inte receptet på just den men hittade ett reept på nätet som såg gott ut.
https://hildas.se/otroligt-god-spenatsoppa/

God spenatsoppa
500 g hackad fryst spenat
1 msk gräslök
1 msk smör
3 msk vetemjöl
8 dl vatten
2 st grönsaksbuljongtärningar
1 dl grädde
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
4 st ägg

GÖR SÅ HÄR
Koka äggen. Stoppa den frysta spenaten i lite av vattnet i en kastrull och tina upp. Tillsätt smör och hackad gräslök. Pudra på vetemjöl och häll på resten av vattnet.
Smula i buljongtärningarna, låt sedan soppan koka i ca 10 minuter under lock.
Rör i grädden och smaka av med salt och peppar. Skala och skär äggen i halvor.
Serveras med ett par goda mackor, exempelvis ett gott, nyttigt och enkelt bröd
Bra recept!
Det här receptet kan man använda om man vill göra nässelsoppa istället.
Då byter man ut spenaten mot späda(!) sköljda nässelblad i samma mängd bara, eller så har man både nässlor och spenat 50/50 om man vill.
Jag äter gärna upp mitt ogräs så ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Äntligen är jul och nyår över. Det är en vånda varje gång. Men nu kan man luta sig tillbaka och invänta ljusare tider. Om en månad så...
Svar
3
· Visningar
1 436
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 031
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp