Överaktiv?

Sv: Överaktiv?

Tippan skrev:
Finns på ALLA djuraffärer! Tja 17 eller 20 är ju en smaksak, om du inte kan åka till en djuraffär så har du inte så mycket att välja på. Du får prova dig fram om det räcker. Enda gången min hund ätit över 20 var när vi tränade som mest, annars har hon klarat sig på 16-18 tills hon blev gammal och fet. Hon äter BIS för att gå ned i vikt :D


Jo, självklart vet jag att de fodren finns på djuraffären. Men det jag menade var att det är svårt att hitta vilket foder som har högt fett värde.. iaf på nätet...

Ska köpa Doggys å testa...

//Ewa
 
Sv: Överaktiv?

lizzie skrev:
Jag har också använt Roburs produkter, finns med hög fett och proteinhalt. Dock asdyrt. Körde även med Carriers mat för aktiva hundar, röd säck tror jag det var. Funkade bra på min schäfer OCH på en labb-blandning som inte behövde lika mycket mat. Båda fick fri tillgång och båda käkade så mycket som de behövde eftersom de höll sig i bra hull. Annars är det ju lite svårt när man har mer än en hund och de inte behöver lika mycket mat...

/Lizzie

Ok, jo det är ju det... Ok, tror inte att de skulle funka.. tyvärr...

//Ewa
 
Sv: Överaktiv?

cillamuffins skrev:
du kan ju börja med 17 % och se om det räcker. det är trots allt en stor skillnad mot 10 %.
Ja precis, det är nästan det dubbla...

ang om att du tycker att hunden inte är så smart... vissa hundar har lättare att räkna ut vad vi vill av dem och så kanske de har mer vilja att vara till lags. en hund som inte riktigt har den motivationen kan verka lite korkad, men det gäller för dig att öka hennes motivation och när det väl börjar lossa och hon känner att det verkligen lönar sig att arbeta MED dig så kommer resten av bara farten. då kommer hon också våga prova på nya grejer och se om det är det du vill att hon ska göra.
Precis, ska se hur det går för oss i den frågan :P


att cykla är bra för motionen, men tänk på att ju högre kondis hon får, desto mer orkar hon hålla på och stressa. jag hade börjat med tankearbete i första hand och lagt till cykling som en motionsgrej. vissa hundar varvar upp istället för att varva ner av motion (som min labbe), är din också sån?
Precis, hennes bror e nästan lika dan, men han lägger på hullet å behåller det. De två är lika pigga efter 2h som om man gått ½ h. medans deras syster e lagom... lugn eller va man ska säga.
Hon är definitift sån... Så jag vill ju hellre aktivera henne så att hon blir trött i huvudet. Annars orkar hon ju som sagt bara mer o mer...

kasta boll är utmärkt för att göra en hund mer taggad men ingen höjdare om man vill att det ska gå lugnt till.
Nä... det är väl det, men hon tycker det är kul o då kommer hon faktiskt fram till moig med bollen å kollar på mig som om hon tänker -kasta den då! för att sen hämta den i en fart av ljuset, o sen kommer hon tillbaka med den o lägger den framför mig o vill att jag ska kasta igen... så då är hon smart :P
 
Sv: Överaktiv?

Hera skrev:
Min hund är ju som sagt oxå mkt aktiv, han går igång på minsta lilla signal.

Hos oss är all form av boll och pinnkastning total förbjudet. Så är även alla former av att "egga" upp hunden, för dem som inte har förmågan att lugna ner honom igen.

Som träning har jag valt hjärnaktiverande saker. Vi tränar lydnad, spår, sök och ska snart börja med räddning.

Han får inte träna uppstressade former så som skydd och agility, det flera timmar att varva ner honom......

Visst busar och leker vi varje dag, men jag måste alltid avbryta leken och varva ner honom. Han skulle nog kunna hålla på i flera dagar om ingen sa stopp :smirk:


Ok, såååå aktiv är inte Julia, man kan alltid lugna henne när det räcker så att säga. Men hon äääälskar ju när det händer ngt!

Övningar som gör att de måste tänka är ju klart bättre än motions/upp eggande övningar! Iaf för min vovve.
 
Sv: Överaktiv?

du kan ju utveckla bollkastandet! istället för att låta henne springa direkt kan hon få vänta tills den landat och springa iväg på ditt kommando, du kan lära henne att stanna kvar när du står en bit ifrån och kastar, att du står mellan henne och den utplacerade bollen och att du säger stanna när hon är i höjd med dig, och det svåraste, att få henne att stanna på väg mot bollen men från dig. det där riktigt hetsiga uteblir och du får bättre lydnad på köpet!

sedan kan du vidareutveckla även de och låta henne leta upp och apportera redan utlagda bollar.
 
Sv: Överaktiv?

du kan ju prova att helt enkelt lägga till lite rapsolja på maten. En veterinär gav mig det rådet. Dom brukar gilla maten bättre också då! På min hund funkade det bra med lite extra olja.
 
Sv: Överaktiv?

cillamuffins skrev:
du kan ju utveckla bollkastandet! istället för att låta henne springa direkt kan hon få vänta tills den landat och springa iväg på ditt kommando, du kan lära henne att stanna kvar när du står en bit ifrån och kastar, att du står mellan henne och den utplacerade bollen och att du säger stanna när hon är i höjd med dig, och det svåraste, att få henne att stanna på väg mot bollen men från dig. det där riktigt hetsiga uteblir och du får bättre lydnad på köpet!

sedan kan du vidareutveckla även de och låta henne leta upp och apportera redan utlagda bollar.


Smart! Det ska jag göra! Tack så mkt för tipset!!

//Ewa
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 680
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 542
Övr. Hund Vad finns det för sorter? Min kastrat har på senare tid blivit fodergalen. Jag tror det faktum att katten får svinmumisg blötmat 3 ggr...
Svar
9
· Visningar
1 206
Senast: Druvan
·
Foder & Strö Jag å min kille har precis räddat ett sto med föl ur vanvård å stoet ser ut därefter medans bebbe e jätte tjock å go men har inte börjat...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp