Överbelastade njurar hälta

Snarman

Trådstartare
Hej,
Vår ponny har varit mystiskt halt under 4 månader. Bara i vänster varv på vänster fram och ganska lindrigt.
Vi har varit på 2 olika kliniker och röntgat och ultraljudat i stort sett varenda led utan att hitta något fel.
Greppat efter halmstrån och skickade efter mananalys. Fick som svar att ponnyn har överbelastade njurar. Homeopaten säger att det kan ge oliksidiga hästar och hältor. Köpte örtblandning från Lillhägna och har gett i 2 veckors tid och idag testade jag att longera ponnyn och hältan var borta!! Känns faktiskt helt sanslöst och vågar nästan inte tro att det kan stämma. Min fråga är om någon annan haft häst med överbelastade njurar och hur det yttrat sig?
Vi hade tid på en 3:e klinik nu på måndag men har i samråd med vår ET avbokat den för att se hur detta fortsätter om vi börjar rida mer.
 
Jag har haft en häst med akut njursvikt. Med andra ord utan tvekan "överbelastade njurar". Ingen hälta

Men gav du antiinflammatoriskt örtmedel var det snarare det som hjälpte hältan. Om örtmedlet alls hjälpte. Kan lika gärna varit den långa vilan som slutligen hjälpte. Dvs det hade blivit exakt lika utan örterna. Att njurarna skulle varit överbelastade tror jag är rent humbug.

Men det är jättebra att ponnyn är bättre oavsett. Jag skulle dock åka på återbesöket.
 
Hej,
Vår ponny har varit mystiskt halt under 4 månader. Bara i vänster varv på vänster fram och ganska lindrigt.
Vi har varit på 2 olika kliniker och röntgat och ultraljudat i stort sett varenda led utan att hitta något fel.
Greppat efter halmstrån och skickade efter mananalys. Fick som svar att ponnyn har överbelastade njurar. Homeopaten säger att det kan ge oliksidiga hästar och hältor. Köpte örtblandning från Lillhägna och har gett i 2 veckors tid och idag testade jag att longera ponnyn och hältan var borta!! Känns faktiskt helt sanslöst och vågar nästan inte tro att det kan stämma. Min fråga är om någon annan haft häst med överbelastade njurar och hur det yttrat sig?
Vi hade tid på en 3:e klinik nu på måndag men har i samråd med vår ET avbokat den för att se hur detta fortsätter om vi börjar rida mer.
Det är nog dumt att avboka kliniktiden. Det är viktigt att en veterinär går igenom hästen för att se så den verkligen är helt bra, veterinärerna kan ju se/känna saker som en själv missar när man kollar hästen. Se kliniktiden som en säkerhet, att vara helt säker på att det är lämpligt att öka på belastningen.
 
Innehåller inte djävulskli

Innehåller inte något smärtstillande enligt innehållet. Dock antiinflammatoriskt
Vad innehåller blandningen? Inflammationshämmande är i normalfallet också smärtlindrande. Inget fel med det så men man måste veta vad man gör och vad det man ger har för effekter och, vilket är enormt viktigt, man gör det i samråd med veterinär. Jag ger själv min ena häst som har atros en liten dos boswellia varje dag och det hjälper henne mycket men jag gör det i samråd med veterinär.

Jag har förövrigt haft en häst med njurproblem. Hon var mycket svårt sjuk men någon hälta hade hon inte.
 
Vad innehåller blandningen? Inflammationshämmande är i normalfallet också smärtlindrande. Inget fel med det så men man måste veta vad man gör och vad det man ger har för effekter och, vilket är enormt viktigt, man gör det i samråd med veterinär. Jag ger själv min ena häst som har atros en liten dos boswellia varje dag och det hjälper henne mycket men jag gör det i samråd med veterinär.

Jag har förövrigt haft en häst med njurproblem. Hon var mycket svårt sjuk men någon hälta hade hon inte.
Aqua, Solidago virga aurea, Orthosiphonis, Uva ursi, Betula, Berberis, Echinacea purpurea, Uncaria tomentosa, Hydrastis canadensis, Cantharis, Ethanolum 11% v.v.
 
Jag har haft en häst med akut njursvikt. Med andra ord utan tvekan "överbelastade njurar". Ingen hälta

Men gav du antiinflammatoriskt örtmedel var det snarare det som hjälpte hältan. Om örtmedlet alls hjälpte. Kan lika gärna varit den långa vilan som slutligen hjälpte. Dvs det hade blivit exakt lika utan örterna. Att njurarna skulle varit överbelastade tror jag är rent humbug.

Men det är jättebra att ponnyn är bättre oavsett. Jag skulle dock åka på återbesöket.

Det finns väldigt lite info om njurproblem på häst verkar det som.
Det var inte ett återbesök utan en sk 3rd opinion jag skulle på.
Varit på Brunmåla och Mälarens Hästklinik utan att dom lyckats lokalisera problemet.
Den sista vet ville triangelmärka ponnyn:(

Hur gick det för din häst och vilken behandling fick den?
 
Det finns väldigt lite info om njurproblem på häst verkar det som.
Det var inte ett återbesök utan en sk 3rd opinion jag skulle på.
Varit på Brunmåla och Mälarens Hästklinik utan att dom lyckats lokalisera problemet.
Den sista vet ville triangelmärka ponnyn:(

Hur gick det för din häst och vilken behandling fick den?
Då kanske ni ska boka ett återbesök på Brunmåla eller Mälaren istället? Även om de inte hittade problemet så kan de ju bedöma förändringen i symptom.
 
Det finns väldigt lite info om njurproblem på häst verkar det som.
Det var inte ett återbesök utan en sk 3rd opinion jag skulle på.
Varit på Brunmåla och Mälarens Hästklinik utan att dom lyckats lokalisera problemet.
Den sista vet ville triangelmärka ponnyn:(

Hur gick det för din häst och vilken behandling fick den?

Det gick bra för min häst. Och som sagt trots svår njursvikt så ingen hälta. Alls. Det är heller inget som förväntades. Men hon behandlades av klininveterinär och djursjukhus och inte alternativmedicinare.
Skulle aldrig någonsin ge örter eller tillskott till en häst som haft problem med njurarna dock.
 
Aqua, Solidago virga aurea, Orthosiphonis, Uva ursi, Betula, Berberis, Echinacea purpurea, Uncaria tomentosa, Hydrastis canadensis, Cantharis, Ethanolum 11% v.v.

Vet du vad de latinska namnen står för?
Jag förstår du vill din ponny väl och jag är jätteglad den är bättre. Men jag skulle inte ge det där till min häst och absolut inte till en st jag misstänker har besvär med njurarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 536
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 266
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 016
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 585
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp