X

Xeline

Vår ena häst hade igår ett överben på insidan av ena skenbenet på ett framben. Hon är en otroligt känslig dam och blir halt för minsta lilla sår, så det är klart att hon blev halt. Har någon några tips och knep för att lindra ett reaktivt överben ?
 
Hade hon fått ett överben på bara en dag??? Det var inte en svullnad efter någon spark eller något liknade istället?
Om det är en svullnad brukar det göra gott om man är ute och promenerar en stund så att cirkulationen kommer igång.
 
Det var inte en vanlig svullnad. Utan som en bula på själva benet - det kanske inte har blivit ett överben ännu, men det är hårt som ett överben, och det ömmar. Det går inte ner när man rör på henne.
 
Min - också mycket känslige - häst fick ett sådant här överben för drygt ett år sedan. Först var det en hård, varm och mycket öm svullnad (såg dock ut som ett överben). Efter ett par veckor försvann värmen och smärtan men överbenet är dock fortfarande kvar. Jag förmodar att han fick sig en rejäl smäll direkt på benet och det därför blev så här.

Jag gjorde så att jag kylde det i början.
Efter ett par dar gick jag över på liniment för att öka genomblödningen. Om detta gjorde ngt resultat vet jag inte eftersom han fortfarande har överbenet kvar.
Han blev i alla fall ok efter ett par veckor, och i hans fall sitter inte överbenet illa till så vi hade nog lite tur ändå...

/Tillis
 
Hej!

Osäker om det är ett överben som håller på att bildas. Kan bara rekomendera dig att i såfall prata med en vet. De kan skriva ut Orudis salva. Denna gör faktiskt att svullnaden går ner bättre samt att överbenet inte blir så stort. Det stället som du beskriver är ett typiskt överbensområde. Det farliga i det stället är att du har viktiga fästen för gaffelband mm just där och i framtiden kan överbenet påverka dessa.
 
Jag vill bara tillägga att enligt min veterinär så är ändå inte risken så stor att gaffelband och senor påverkas av ett överben. Eftersom dessa delar hela tiden rör sig så växer överbenet i så fall runt i kring senor och gaffelband. Visst kan man ha otur att det växer in och stör senor och gaffelband, men oftast inte. På min häst stämmer det i alla fall, hon har ett kraftigt överben av ett griffelbensbrott, och då kan man tom se hur gaffelbandet löper mitt i överbenet på röntgenbilderna. Överbenet har tom växt ihop med skenbenet under. Henne är det inga som helst fel på, brottet är numer helt stabilt och oömt.

Min lilla pålla har också fått ett "akut" överben efter ett lätt slag på insidan ena bakbenet. Hon ömmade lite i det när det var helt färskt, men inte värre än att hon kunde tävla på det. Gjorde inget speciellt med det, det växte inte till alls och slutade ömma efter ett par dagar.

Lite kraftigare överben kan ju givetvis ömma mer, men jag tror det snarare är ömhet efter sår och slag (som ju oftast är orsaken). Det bästa är nog att vila hästen i relation till hur ont den har. Man kan ju alltid kyla när skadan är färsk, och linda om det finns stor sårsvullnad.
 

Liknande trådar

Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
751
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
912
Senast: Sirap
·
Dressyr Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är...
Svar
3
· Visningar
871
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 462
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp