Bukefalos 28 år!

majola

Trådstartare
Min häst har lycket få ett rejält överben i ansiktet. Det är inte det minsta snyggt. :crazy:

Det är ganska färskt. Jag såg i förrgår att hon hade ett litet skrapsår i ansiktet, och igår när jag tog in henne så hade fått en stor bula. Den är inte den minsta öm, den är hård och är kanske 3*2 cm stor.

Finns det något man kan göra för att få bort den?
 
Eftersom jag upptäckte det i går så har det alltså blivit rejält större på ett dygn. :smirk: Jag antar att det i så fall fortfarande är aktivt? (Vet inte så mycket om sånt här.)

Vad skulle det annars kunna vara, om det inte är ett överben alltså?
 
Ena pållen fick ett ordentligt sår under huvet förra vintern och nu är det som ett litet överben där. Vart på ansiktet sitter det?
 
Det sitter på sidan av nosryggen precis ovanför där man spänner en engelsk nosgrimma. Jag tror inte att det kommer att hindra henne, men det är ytterst oklädsamt. Om det går att behandla för att få det mindre så vill jag gärna göra det.

PS. Jag ringer för fullt på olika veterinärer, men eftersom jag missade telefontiden i morse så är det lite svårt. Hur länge kan man (om det överhuvudtaget går) behandla ett överben? Kan man vänta tills på måndag?
 
Nu hittade jag precis detta:

"Medan inflammationen i benhinnan pågår och överbenet håller på att bildas, kan man minska överbenets storlek genom att motverka inflammationen. (Tecken på en pågående inflammation är svullnad, värme, ömhet och eventuell hälta)

Det sker genom att:
- kyla skadan akut, tre till fyra gånger 20 minuter, dagligen de första 48 timmarna
- behandla med någon typ av antiinflammatorisk medicin
- avlasta området genom att begränsa hästens möjligheter att röra sig.
- vid behov bandagera det skadade området, så att hästen inte skadar det ytterligare genom att slå i benhinnan igen.
- behandla med antibiotika i fall där sår som gått in till benhinnan infekterats"

Eftersom det här är i ansiktet så kan jag väl bara kyla själv. Kan man smeta lite kylliniment i ansiktet på dem?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 322
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 373
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 314
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp