Bukefalos 28 år!

C

calind

Har nyss köpt en häst som tyvärr bara efter några veckor blev sparkad av en annan häst genom hagen! De gick inte ens i samma hage... sparken tog naturligtvis på hasleden och detta har nu blivit ett rätt stort överben. Veterinären har tittat på det och röntgenbild har tagits. Överbenet skulle inte påverka henne med tiden. Det känns ju skönt men jag är ändå orolig. Det är ett par veckor sedan nu och hon är fortfarande lite varm. Hon hade en svag 1:a på böjprovet, det syntes knappt att hon haltade. Ordinationen blev skritt ett antal veckor(?!) Jag är ändå osäker på vad jag ska göra nu, om hon är varm i benet. Ska det lindas? Kylas? eller ska man inte göra nåt? Hur lång tid kan det ta innan "det varma" försvinner? Veckor, månader eller? Jag hade så stora planer på att börja träna henne men nu vet jag knappt vad jag kan göra och hur mycket. Hon blir ju less också att aldrig få jobba. Är det någon som har erfarenhet av detta?? Tipsa mig, för jag blir snart galen av ovisshet!!
 
Hej
Jag har en fölhingst på 8 månader. Han vet bisiktigades när han var 5 mån. Då säger veterinären att han hade troligen början på ett överben. Höger fram insidan skenbenet. Han hade då bara ont när han klämde på benet. Haltar ingenting.
Men nu känner vi inte den knölen.Den är borta .Han har fått en spark eller slagit sig vet inte vad. Men nu såg jag att han fått en kula stor under framknät på vänster fram.
Jag tror att lek kompisen skettis har sparkat honom. Han sparkas och bits hela tiden ; Men fölis har inte ont springer som en galning i hagen trots snön.
Jag avvaktar ett tag med veterinären. Han ska hit och ta stelkramp snart.
Jag tycker det är tråkigt om det ska påverka i frammtiden. Han är så liten. Men nu verkar det inte så .
 
Vad säger veterinären? Hur lång tid tror han/hon att det tar? Vi har ett halvblod med överben på ena fram, det märks inte på några sätt mer än som ett "skönhetsfel". Han fick det på sommarbetet och vi kunde börja rida honom ganska direkt.

Kan tänka mig att det beror på om det fortfarande är aktivt eller inte. Är inte så bra på det där. :)
 
Fick överben på en pålle och vet skrev ut ORUDIS och det tog ned svullnaden runt om samt smärtan. Jag är övertygad om att orudisen gjorde att överbenet inte blev så stort.

MEN LÅT DET TA TID INNAN DU SÄTTER IGÅNG! Jag menar, hästen ska vara helt normal, dvs ingen värme, ingen halv grad ens! Det är den ju värd. Ni kan ju ta promenader och lära känna varandra ändå!

Lycka till!
 
Får de under ett framknä ex. och inte pga yttre våld så brukar det vara en kompensation för en inte helt korrekt benställning. Ett överben som uppkommer pga spark uppkommer pga yttre våld. Har både en häst som för ca fem år sedan fick ett överben pga en spark och har inte haft några problem som helst med detta sedan dess och en häst som har ett "kompensatoriskt" överben. Inte heller han har haft problem. Överbenet i sig är det väl ingen fara med så länge det inte sitter i vägen. Snarare om benställningen inte är korrekt och hästen får sämre hållbarhet.. Unghästar kan även få på insidan av framben under knän pga överbelastning som unga (remonthälta kallas det väl..)

För att ett överben ska uppstå pga våld så behövs det en rejäl smäll och då så uppkommer hältan. Inget som kommer obemärkt när de orsakatspga våld. Tror att överbenet fortsätter utvecklas när det är varmt :confused: Har för mig att man kan blistra bort dem när de är "färska".. Men har ingen erfarenhet av det själv.

Är inte helt hundra på allt jag skrev nu men håll tillgodo :smirk:
 
min fick en rejäl spark i hage.
svullnade upp! va aldrig halt!
veterinär kollade på det och sa överben.
jag red väldigt försiktigt. skrittade komb med vila typ 1-2 månader, lindade varje ridpass.
fortsatte linda ett par månader efteråt. red då normalt.
tog 1 år och trodde överbenet skulle vara stort hela livet.
doch har det minskat rejält och syns knappt längre :)
 
Jag tycker du ska fråga veterinären hur lång tid h*n tror det kan ta innan det går över. Be vet kolla en gång till om du är osäker, bättre det än att sätta igång och träna innan hon är helt återställd. Gjorde vet något ultraljud?

Jag har själv haft en häst som blev sparkad på hasen, gjorde UL och tog röntgenbilder. Hästen fick förstås ett överben, men det var aldrig överbenet som var problemet utan han fick en ligamentskada som krävde behandling för att bli bra. Efter behandlingen så promenerade vi med honom i 3 veckor sedan skrittade vi uppsuttet ett par veckor.
 
Nej, veterinären tog aldrig nåt ultraljud. Först tyckte hon att vi skulle komma tillbaka efter 5-6 veckor men sen ringde hon och sa att hon tyckte inte att vi behövde det. Jga skulle hålla koll på om hon började halta mer. Vad fick du för behandling på ligamentskadan??
Jag tycker min häst ibland är lite varm just under överbenet. Hon är inte öm. Från början så gick jag bara promenader med henne men nu har jag börjat skritta uppsuttet ngr ggr i veckan. Jag upplever annars att hon blir lite stel. Tömkörning gör jag också. Mer vågar jag inte. Problemet om hon inte rör sig är ju att hon brallar i hagen istället.
 
Veterinären ville inte skriva ut nåt som tar bort smärtan för då skulle hästen använda benet fel. Vad är det för typ av medel?
Är det inflammationshämmande?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
547
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 541
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 832
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 013
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp