Bukefalos 28 år!

Överblivit grovfoder i hagen?

Willja

Trådstartare
Får man ett ökat parasittryck om det blir överblivit grovfoder i hagen?

Jag tycker det låter konstigt att det skulle bli mer parasiter om det blir lite hö eller halm liggande i hagen, men det kanske är så?

Är ni noga med att hästarna äter upp allt i hagen, eller kan man stå ut med att en del grovfoder blir nedtrampat? Är det skadligt på något mer sätt än det ekonomiska?
 
Sv: Överblivit grovfoder i hagen?

Nedtrampat, runttrampat, skitigt grovfoder är en uppenbar hälsorisk för hästen. Ger de sig på att dra och äta av det kan de bli riktigt dåliga, botulism kommer ju t ex av en jordbakterie.

Sedan är det ju väldigt snuskigt när det ligger och ruttnar, verkligen dålig foderhygien.
 
Sv: Överblivit grovfoder i hagen?

Men hur gör de som har storbalar ute i hagen då?

Självklart vill jag inte att hästen äter av fodret, men är det det överblivna fodret som ger mer parasiter eller är det bajset?

Jag är alltså nyfiken på hur överblivit foder påverkar parasittrycket. Att det inte är hygieniskt bra köper jag utan tvivel, men att det skulle bli mer parasiter för att det ligger halm på marken lät inte helt logiskt? (såvida det inte är blandat med bajs alltså)

(Ytterligare en teoretisk fråga alltså. Vi kan låtsas att hästarna inte ens går i hagen utan att det ligger halm på marken och därmed skulle påverkar parasittrycket)
 
Senast ändrad:
Sv: Överblivit grovfoder i hagen?

Bajsen blir mer isolerade från värme och uttorkning så det borde innebära att äggen har större chans att överleva?

Känns logiskt iaf.
 
Sv: Överblivit grovfoder i hagen?

Japp. Det känns logiskt! Men då borde det innebära att det är bajset och inte fodret som är "ursprungsboven"?
 
Sv: Överblivit grovfoder i hagen?

Jag ser det också som att bajset och inte fodret i sig som påverkar parasittrycket.

(sedan kan det ju långa loppet betyda att de bajsar mer för att de får mer mat med fri tillgång, men det är en annan diskussion :D)
 
Sv: Överblivit grovfoder i hagen?

Använd foderhäck med öppen botten, den lyfter du iväg med traktorn med jämna mellanrum och ställer den på "nytt" ställe.

Det gammla stället rensar du rent, företrädesvis med traktor m. frontlastare med påmonterad gödselgrep, till nöds funkar det med traktorskopan.

Alternativet är att riva precis så mycket som hästarna gör av på 1-2 dagar, i det fallet är ju balrivare/balfräs en självklarhet.

Har du inte tillgång till maskiner så ska du helt enkelt inte använda storbalsensilage.

Dålig foderhygien inte bara riskerar att öka parasittrycket - det för även med sig ökad risk för kolik, kvickdrag, botulism m.m. och den okända nervsjukdom som för något år sen ledde till att ett flertal ridskolehästar dog härleds förmodligen till brister i foderhygienen.
 
Sv: Överblivit grovfoder i hagen?

vi har laggt en STOR pressening under balen så när balen e slut drar vi bara ut pressenningen å tömmer den på överblivet hö å sen lägger tillbaka pressenningen.
 
Sv: Överblivit grovfoder i hagen?

Jodå, det går att hålla foderplatsen fräsch utan maskiner, om man har ensilagebalar. Men det krävs en del pyssel.

Vi har en dränerad plats med makadam på, för att minimera leran. Och så har vi en foderring runt balarna, för att höet ska hålla sig hyfsat på samma ställe och inte trampas runt. Det hö som ändå hamnar på marken lassar vi upp igen i foderringen, 1-2 ggr/dag (det mesta håller sig fräscht nu när det är snö, när det blir lerväder slänger vi det som blivit smutsigt). Dessutom försöker vi mocka bort bajs från foderplatsen varje dag. Jag måste säga att i det vinterväder vi har nu fungerar det jättebra och blir inget spill, men när det blir lerigare får vi se hur rent det spillda höet håller sig på makadamet. Kanske får man mocka bort en del lerigt hö då.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 455
Senast: Efwa
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 721
Senast: Linda_A
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
686
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 768
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp