Överdomarguide för framridning – och hästarnas bästa

Som ett hjälpmedel i att bedöma samspelet mellan häst och ryttare på framridning enligt regelverk och riktlinjer för hästvänlig ridning, finns en guide för överdomare. Den har nu uppdaterats och finns tillgänglig för alla.
 
"Bengt Sånesson utbildar överdomare i hoppning:
– Matrisen ger överdomaren fler verktyg att ha en proaktiv dialog med ryttaren och avstyra otillåten hantering av häst redan innan det blir aktuellt för bestraffning, säger han."


Det tycker jag är bra om det är redan på låga lätta nivåer, att säga ifrån direkt när inte ridning och hantering är okej, då kan ryttare få en chans att bättre sig och lära sig och förstå vad som är fel och varför. Det ska dock inte behövas på högre nivåer då jag tycker att om man kommit till den nivån så bör man kunna rida själv. Behövs övervakning och allt det där på högre nivåer så borde nästan ryttarna bli avstängda istället.
 
"Bengt Sånesson utbildar överdomare i hoppning:
– Matrisen ger överdomaren fler verktyg att ha en proaktiv dialog med ryttaren och avstyra otillåten hantering av häst redan innan det blir aktuellt för bestraffning, säger han."


Det tycker jag är bra om det är redan på låga lätta nivåer, att säga ifrån direkt när inte ridning och hantering är okej, då kan ryttare få en chans att bättre sig och lära sig och förstå vad som är fel och varför. Det ska dock inte behövas på högre nivåer då jag tycker att om man kommit till den nivån så bör man kunna rida själv. Behövs övervakning och allt det där på högre nivåer så borde nästan ryttarna bli avstängda istället.
Fast vi vet ju redan att väldigt mycket otillbörlig ridning och hantering av hästar sker även på WC-nivå, så övervakning och en hårdare tillämpning av reglerna behövs för att tvätta bort all skit som finns/funnits i åratal.
 
Fast vi vet ju redan att väldigt mycket otillbörlig ridning och hantering av hästar sker även på WC-nivå, så övervakning och en hårdare tillämpning av reglerna behövs för att tvätta bort all skit som finns/funnits i åratal.
Men stäng av dom istället då tycker jag, behövs en sån förklaring och ett "proaktivt" samtal till en ryttare på hög nivå så ska den ryttaren inte vara på den nivån, då är den inte kunnig nog att rida och hantera hästen på ett sätt som förväntas på den nivån. Då kan man stänga av dom, flytta ner dom ett par nivåer så att dom får lära om och göra rätt. Sen när dom kan hantera och rida hästen på ett vettigt sätt så kan dom få komma uppåt i klasserna igen.

Man kan inte dalta bort problemen tror jag, dom här ryttarna på hög nivå som rider dåligt och hårt rider ju inte så av misstag eller pga okunnighet.
 
Senast ändrad:
Men stäng av dom istället då tycker jag, behövs en sån förklaring och ett "proaktivt" samtal till en ryttare på hög nivå så ska den ryttaren inte vara på den nivån, då är den inte kunnig nog att rida och hantera hästen på ett sätt som förväntas på den nivån. Då kan man stänga av dom, flytta ner dom ett par nivåer så att dom får lära om och göra rätt. Sen när dom kan hantera och rida hästen på ett vettigt sätt så kan dom få komma uppåt i klasserna igen.

Man kan inte dalta bort problemen tror jag, dom här ryttarna på hög nivå som rider dåligt och hårt rider ju inte så av misstag eller pga okunnighet.
Det är tyvärr för mycket pengar inblandat för att kunna stänga av dem, vem skulle våga?
 
Jag tycker de ska stoppas redan på framridningen och veterinärkontrollen, de ska aldrig komma till start.
Var väl det som var meningen med hela grejen, att överdomaren ska kunna avstyra dålig hantering/ridning innan det går för långt. Inte när dom är inne på banan och tävling, handlade väl om framridningen det här. Dom kan ju inte ha en proaktiv dialog inne på tävlingsbanan när ryttaren redan gjort för mycket fel mot hästen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För att bedöma samspelet mellan häst och ryttare på framridningen ur hästvälfärdssynpunkt finns en matris för överdomare, som nu finns...
Svar
3
· Visningar
679
Senast: Elo
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 899
Senast: skiesabove
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 902
Senast: krek
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp