Bukefalos 28 år!

Övergång till barfota

M

maiden

Orkar inte vänta på nästa nummer av hästfynd :angel:
Jag har testat förr att ha min häst barfota och det gick jättebra fram tills de efter en månad slets ner och började ömma. Men tydligen ska man ju kunna fixa det endå, hur då är bara min fråga? måste veta nu för hovis kommer alldeles strax och det är lika bra att ta av skorna nu så jag slipper ringa honom en kort tid efter och be honom ta av dom :smirk:
 
Nå vet ikke jeg hvordan din hest ser ut i høvene, eller hvor mye du vet om barfotgang, eller hvordan dine forhold er! Så dette blir nokså generelt betraktet.
Man må være nokså overbevist om at barfotgang er det mest naturlige for hesten før man begynner. Så må man være villig til å bruke mye tid på overgangsperioden, spesielt hvis hesten har vært skodd og har skader i høvene. Man må muligens også være villig til å bruke penger på å legge forholdene til rette for å få til bedre utegangsforhold etc.

En barfothest bør gå på full utegang 24 timer i døgnet hver eneste dag året rundt. Høvene trenger masse bevegelse. Hestene bør gå i flokk, det bør være variert underlag, utfordring må skje på forskjellige steder etc etc.
Jo mer en hest beveger seg, jo mer vil høvene vokse, under forutsetning av at de har en hovform som muliggjør sirkulasjon og god hovmekanisme.
Hvis din hovslager skal ta av skoene nå, så pass på at han ikke skjærer bort noe særlig av sålen (sulan), spesielt ikke i tåpartiet av hoven. Da blir den for tynn, og hesten blir sårbeint. Han kan antakeligvis med fordel ta ned draktene endel, de fleste skodde hester har for høye drakter. Strålen må gis markkontakt!
Har du lest boken "A lifetime of soundness" av Hiltrud Strasser? Hvis ikke, så gjør det! Sier masse bra om hestens naturlige behov. Men ikke så mye om beskjæringen. Jamie Jackson har en bok om naturlig hovpleie, husker ikke engelsk tittel. Den kommer på norsk om ikke lenge. Pete Ramey har også kommet med en bok på engelsk ("How to get natural hoofcare work for you" eller lignende), som også straks kommer på norsk. Disse to siste utfører en mer villhestmetode på sin hovtrimming enn Strasser.
Det finnes også postlister på yahoogroups man kan delta i for å få hjelp.
Barfottrimming er veldig spennende! Man lærer virkelig stadig noe nytt.
Lykke til!
 
Det är väll inte att rekomendera att ta av skorna om du har tjäle och hårt underlag där du bor nu.
De blir ofta lite mer ömma om det här hårt och ojämnt underlag, och risken för hovböld kan bli lite större om du har ojämna och hårda hagar.
I sådana fall hade jag nog väntat med att ta av skorna till det blir lite mildare och mjukt ute.
Jag ser det på en av mina som har varit utan skor nu ca 2 år att hon tycker det är lite jobbigt utan skor den här perioden då det är hårt ute och lite ojämt i hagen.
Men alla hästar är olika :)
Det är inte så säkert att din häst reagerar på sammma vis.
Mvh Leyla
 
Jag skulle också vänta tills det blir mjukare i marken.
Tog av skorna fram på min pålle i juli förra året och han ömmar nu när det är så knögligt och hårt i hagen.

När jag inte rider på mjukt underlag eller ren asfalt använder jag marquis-subergrip fram (lösdojor).

Jag har själv verkat honom till barfotagång med hjälp av info och människor på nätet.

Var beredd på att det tar tid. Man får ju planera tränigen efter hovarna helt enkelt i början ( upp till ett år kan det ta innan hoven ställt om sig/ det växt ut en ny.


Här är en barfotagrupp : http://groups.yahoo.com/group/barfotahast/

Där finns länkar till sidor om barfotagång


Lycka till!
 
Om du med att du inte orkar vänta till nästa nummer av "Hästfynd" menar att du tagit till dig den sk. "Strassermetoden" med hull och hår så skulle jag råda dig att tänka efter ordentligt.

Detta med barfotagång och "back to nature" har blivit väldigt populärt på senare tid, och
det verkar som om vissa hästägare köper allt nytt som dyker upp utan att granska det hela det minsta kritiskt.

Angående barfotagång och Strassermetoden finns det dessutom en artikel i Ridsport som kom (till prenumeranterna) i dag, som jag tycker du ska läsa och begrunda. Det finns även en nyutlagd tråd av Alexandra W här på forumet ang just denna artikel.

Om du har en häst som inte rids speciellt hårt och som har bra hovkvalité kan den troligen gå barfota. Diskutera frågan med din UTBILDADE hovslagare och hör vad han säger.

För, som det gamla ordspråket säger: "No foot, no horse".
 
Det är synd att det bara är strasser som diskuteras så fort det handlar om barfotagång nu.
Strasser är lite fanatisk i vissa fall och det skapar två läger för och emot barfota och det är synd.
Jag tycker att man måste vara mer öppen i ämnet. Det finns olika verkningsmetoder och forskning. Man har som hästägare en skyldighet att ta reda på mer om hovar än vad många kan idag. För visst är det så att man ofta överlåter allt på hovslagaren och inte vet om han gör ett bra eller dåligt jobb.
Jag tror även, efter att ha läst om hovar och olika verkningsmetoder att många skor sina hästar i onödan och pga okunnskap. Mängden oskodda hästar ökar allt eftersom kunnskap om hoven ökar. Det märks särskillt i USA just nu där även olika tävlingsformer godkänner barfotahästar nu. Mycket är detta tack vare forskning och nya varianter på verkningen. (dock inte så extrem som strasser)
Däremot så behöver man väl inte bli så dömd om man väljer det ena eller det andra. Alla försöker vi väl göra vad som är bäst för hästen :)
Skor kan ibland vara bättre för en sjuk häst men ibland också sämre då många veterinärer rekomenderar att hästar ibland går oskodda för att läka och vila hoven.

Numera barfotahäst-ägare men inte strasser-anhängare
 
Jag menar inte att det behöver vara fel att låta hästar gå barfota. Däremot uppmanade jag trådskrivaren att tänka sig för och inte köpa någon mindre vedertagen metod med hull och hår.

Många ffa ponnyer funkar ju utmärkt barfota t o m i träning och säkerligen kan, precis som G Åkerström säger i Ridsport, ävwn många andra hästar som inte rids så hårt o dessutom mycket på mjukare underlag (gräs, snö, skog, ridhus men kanske inte på grusväg så mycket) gå utan. De flesta stora hästar som rids och tränas lite hårdare behöver å andra sidan de facto skor.

Vad det gäller tävlingar hittar jag inget i TR som säger att hästen måste vara skodd, då det är nog inget nytt påfund från USA. Som sagt, en hel del ponnyer som tävlar på Lättklassnivå, o en o annan stor häst oxå, är faktiskt bara skodda fram (eller t o m oskodda, särskilt ponnyer).

Försöker själv ta av skodda hästar skorna en skoperiod (betestid) per år, just för att hoven ska få chans att arbeta naturligt åtminstone en tid.

Alltså, ingen kritik mot barfotagång som sköts på ett bra och för hästen behagligt sätt, däremot kritik mot nya, mindre genomtänkta, läror som köps med hull och hår av välvilliga men okunniga mattar o hussar.

Anna-Karin
 
Jag har själv verkat honom till barfotagång med hjälp av info och människor på nätet.

Det är sådant här som skrämmer mig enormt... :( Varför tror ni det tar den tid av heltidsstudier det trots allt tar att utbilda sig till hovslagare?
 
Då är vi väldigt överens :cool:

Delvis var mitt inlägg ganska allmänt riktat och inte bara mot dig.

Jag håller med dig om att vissa köper nya tekniker med hull och hår utan att ifrågasätte. Det är just där ansvar och kunnskap fattas.
 
Nej det menar jag inte. Försökte ju som sagt ha honom barfota förra året, och då hade jag inte läst artikeln. Vissa saker i artikeln fick mig att tänka på det på nytt och jag vill att det ska bli helt rätt denna gång.
Jag tycker ingenting om just denna Strasser.
 
Att det tar sån tid att utbilda sig till hovslagare är verkligen ingen garanti för att hovslagarten gör sitt jobb. Hade det varit fallet hade jag sluppit mycket skit med framförallt en framhov.
Att man ska behöva vara väl insatt i hur en hov fungerar och hur man bör sko för att kunna vara säker på att ens hovslagare gör ett bra jobb tycker jag är för jäkligt. Hur många här tycker att man ska ha kunskap om hur man drar elledningar för att man ska kunna kolla och bedöma om eletrikern gör ett bra jobb?!

Men det är precis det man måste för att veta om man får sin häst skodd på ett sätt som åtminstone inte förstör.

Den hovslagare som drog av skorna på min häst menade att ungefär 50 % av hovslagarna här i skåne är bra på det de gör... Hur står det då till med de hästar som skosa av den övriga hälften? Många av de här hästarna ser man dagligen och det är tyvärr ingen vacker syn.

att kritisera dem som tar reda på fakta och försöker göra det som de anser vara det bästa för sina hästar säger mer om den som dömer.

Har man en häst som inte är helt felställd eller har allvarliga problem så är det inget man behöver vara hjärnkirurg för att klara av.
att hovslagarna inte kan göra sitt jobb betyder inte att någon annan inte kan göra det åt dem...

Har faktiskt fått beröm för att min häst har fina hovar, trots att jag verkar honom själv.
 
Hej!

För det första så tycker jag att du ska vänta med att ta av skorna tills du är säker på att de inte kommer att vara fruset/knöggligt mer under denna vinter. Vänta tills det är ordentligt mjukt i backen.

Börja sedan med att ta av bakskorna, och om det går bra så tar du av framskorna en skoperiod senare. Se då till att du har skaffat löstagbara skor som du kan använda vid behov, t ex om du ska rida på underlag som sliter på hovarna.

Funkar det ändå inte så får du fundera på vad du är beredd att offra för att få det att funka. Ska du riskera att offra träningen under 1-2 år samt kanske låta hästen ha ont/obehag för att det KANSKE hjälper att vänta så länge? Eller ska du slå på skorna igen.

Jag väntade nästan ett år, men min häst blev öm så fort det blev hårt i backen både under sommartorkan och när det frös på. Och det hjälpte inte ett skit att vänta, han blev inte bättre helt enkelt. Ett bortkastat träningsår helt enkelt...
 
Jag är mållös och orkar knappt kommentera... :(

Tror du verkligen på allvar att du är duktigare än en hovslagare med flera års utbildning? Du verkar iaf inte lida av dåligt självförtroende...

Sedan finns det ju så klart dåliga hovslagare, men man får helt enkelt se till att välja en duktig som man känner förtroende för. T ex kan man fråga sin veterinär om han/ hon har någon att rekommendera. Själv är jag mkt nöjd men min ytterst kompetente hovslagare som dessutom både är utbildad o ställer upp i ur o skur.

Ja, jag litar på att en fackman gör ett bra jobb. Sedan är olika fackmän (må vara hovisar, elektriker eller vad man nu vill) givetvis olika skickliga, men en viss grundnivå får man väl ändå lita på att utbildning o yrkeserfarenhet ger.

Jag skulle definitivt inte ge mig på elinstallationer själv. Skulle du?

Detta är mitt sista ord i frågan, för jag kommer aldrig, aldrig att tycka det är acceptabelt att man som lekman försöker utföra det jobb som är ämnat för proffs, och dessutom på hästens bekostnad.
 
Jag hittade faktiskt en bra hovslagare med mycket goda vitsord lagom tills jag bestämt mig för att plocka av skorna även fram på min häst, vilket alltså han fick göra.
Han har varit förbi och tittat på min hästs hovar när han varit i närheten och tycker att de ser alldeles utmärkta ut.

FAST jag har den stora fräckheten att vara så självgod att jag anser att jag kan sköta min hästs järnskolösa fötter på egen hand. Märkligt att du som varken träffat mig eller min häst kan tala om för mig om jag är ute på djupt vatten eller ej.

Att lära sig hålla efter sin hästs hovar med rasp och kniv är inte något som kräver flera års heltidsstudier. Förutsatt att hästen inte har några allvarliga fel som gör att den t ex sliter hoven/arna väldigt snett.
Att rätta till grava fel och att sko är verkligen inget jag skulle försöka göra, men det är inte det den här diskussionen handlar om, hoppas jag.

Om jag inte varit säker på att jag inte skadar min häst hade jag aldrig gett mig in på det och så är det nog med de flesta som sköter sina hästars hovar på egen hand.
Det är knappast troligt att människor som inte har någon kunskap om hovar, och vilken påverkan hovarna har på hela hästen, skull komma på idén att sköta sin hästs hovar själva, troligen skulle dessa personer inte ens märka om deras hovslagere skötte sig eller inte och än mindre vara så "kontroversiella" att de lät sina hästar gå barfota.

De problem min häst haft med sina hovar har inte varit orsakade av mig utan av hovslagare som är medlemmar i Svenska Hovslagarföreningen...
 
Min ponny har mkt korrekt benställning sliter jämnt på hovarna, kan bli lite lång i tårna.

Men inte ger jag mig på och sköta hennes hovar själv för det, jag raspar på hovis inrådan för att hålla efter men den "stora" kontrollen har han hand om.

Har löjligt låga kostnader för hovvård men jag skulle fortsätta på samma sätt ÄVEN om han ökade på priset flera gånger.

Det är trots allt han som är proffset och inte jag och jag vill ha en ponny som håller i många år framöver, tävla, träna etc.

Trådskaparen; som de flesta redan påpekat är det rätt dumt att dra av skorna NU. Vänta tills i vår när det är mjukt och gosigt i marken.
 
Som många andra här tycker jag att du skall vänta. Hade en envis vännina som bestämde att hennes häst skulle gå barfota för att spara på kostnader med skorna. Det tog inte många dagar innan häststackaren blev halt. Nu hade hon fått höra att detta kunde vara normalt när man presis ryckt skorna. Men det var ju inte så att det blev bättre, hon rådfrågade veterinär och hovslagar och som båda sa att det kanske var bättre att hennes pålle fick ha skor på sig.


inte för att min vännina lyssnade, när hovslagaren hade åkt var hon snabb att dra av skorna på egen hand och hennes häst gick åter och stapplade i hagen med ömma fötter. (detta var sommartid så det var mjukt i marken)

Man kan u alltid prova att låta hästen gå oskodd, det kan ju vara skönt för dom ibland. Men man ska ju inte vara så envis att man gör hästen illa, och ta det lugnt med förändringar och ta reda på så mycket som möjligt innan man gör något. :)
 
oj vad jag känner igen mig!
Jag försökte dra av min häst skorna helt i somras, men skodde på igen när framhovarna slets för mycket på grusvägarna. ingen ömhet dock.

Sedan läste jag en artikel om barfotagång och om old mac's, och tänkte: wow! då skulle ju hon klara perioden innan hovarna blivit tillräckligt starka!

Läste in mig lite mer och bestämde mig för att dra skorna när jag inhandlat dessa gympadojor samt snön skulle komma.
Vi får ju ganska mycket snö hit så det blir mjukt åt ömma hovar.
Tyvärr var inte vädret som jag ville, så det blev ändå en period med stenhård, knölig mark som gjorde min pålla väldigt illa.
old mac's på framhovarna och hemmagjorda tofflor på bakhovarna gjorde att hon kunde röra på sig i hagen men jag mådde inte bra av att hon fick ont.

tillslut kom ändå snön för att stanna, och hältan var som bortblåst. då hade jag inte kunnat eller velat rida på ca en månad.
Jag är glad att jag inte gav upp och skodde, för hennes hovar visar redan på förbättring (trots hovis konstiga verkning sist)
MEN:
Skulle jag kunna vrida tillbaka tiden hade jag väntat en skoperiod till för att vara helt säker på snö och oknagglighet.
Eller som i ditt fall: vänta till sommaren eller annan oknagglig period
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 487
Senast: Hazel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 632
Senast: Snurrfian
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 800
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 946
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp