Bukefalos 28 år!

Övergångar ovalbanan

M

Mejseln

Hej!
Ska tävla min första riktiga tävling V5 och T8 och skulle vilja ha lite hjälp med en del funderingar..

Ni som har tävlat och vet, snälla beskriv utförligt hur man rider dessa två ovannämnda grenar. Från collectingring in på banan till att man är klar och ska ut från banan. Var gör man övergångarna från de olika gångarterna, var vänder man, ska man hälsa osv..

Tacksam för svar.
 
Sv: Övergångar ovalbanan

Hej!

Eftersom du kommer rida V5 och T8 kommer det säkert vara flera ekipage på banan, och därmed rider du på speakerns kommando. Alltså kommer speakern hela tiden säga till er vad ni ska göra. Detta gör att du kan komma att få göra vissa avgångar på t ex. mitten av långsidan eller i ett hörn. Du kan nicka till domarna precis när du rider in på banan, men det är inget krav (dock en trevlig gest).

Efter att du avslutat sista momentet (i ditt fall valfritt tempo tölt och galopp) gör du en tydlig nedtagning till skritt och fortsätter att skritta. Ofta säger speakern till dig att det är ok att trava eller tölta ut för att allt ska gå så smidigt som möjligt. Får du ingen tillsägelse om att använda en snabbare gångart ut från banan kan du dock göra det ändå om du är långt från grinden, men se för all del till att du verkligen visat domarna att du tagit ner din häst till skritt!

Lycka till! :)
 
Sv: Övergångar ovalbanan

kan ändå vara bra att veta vilken gångartsföljd och öva lite på att få till lite smidiga övergångar så att det går snabbt och ser fint ut :) Domaren säger till varsågoda att visa valfritt tempo tölt, sen säger de då kan ni visa arbets till mellantempo trav, de är inte så hårda på snabba övergångar i lättklass, men det kan ändå vara bra att få till det ganska snabbt och snyggt utan krångel :)

Tänk på att du inte får rida på bett med hävstångseffekt.

V5 (Lätt fyrgång) rids på speakerns kommandon
1. valfritt tempo tölt
2. arbets- till mellantempo trav
3. mellanskritt
4. arbets- till mellantempo galopp

T8 (Lätt tölt) rids på speakers kommandon
1. valfritt tempo tölt
byt varv
2. valfritt tempo tölt
 
Sv: Övergångar ovalbanan

Okej tack för ditt svar :)

Hur brukar det vara vid byte av gångart annars om man inte rider fler, brukar det vara innan hörnet eller mitten av kortsidan och att man ska ha rätt gångart innan man rider ut på långsidan?

Jag som ska rida i vänster varv ska jag första rida till höger och vända på kortsidan för att sedan rida i vänster varv? Förstår du hur jag menar med mina luddiga förklaringar? :P
 
Sv: Övergångar ovalbanan

Okej tack för ditt svar :)

Hur brukar det vara vid byte av gångart annars om man inte rider fler, brukar det vara innan hörnet eller mitten av kortsidan och att man ska ha rätt gångart innan man rider ut på långsidan?

Jag som ska rida i vänster varv ska jag första rida till höger och vända på kortsidan för att sedan rida i vänster varv? Förstår du hur jag menar med mina luddiga förklaringar? :P

Om man rider ensam och inte på speakerns kommando (detta görs enbart i Aklass) byter man gångart på mitten av kortsidan, det ska vara rätt gångart hela varvet (förutom pass som enbart är på långsidorna).

Om du ska rida i vänster varv så rider du in direkt i vänster varv, bedömningen börjar när alla är inne på banan. Rider du Aklass och själv på banan kan du rida in och byta varv för att börja på kortsidan.

Hoppas du fick någon klarhet! :)
 
Sv: Övergångar ovalbanan

Ja tack så mycket för all hjälp! Trevligt när det finns hjälpsamma personer därute som har mer erfarenhet och kan svara så bra på funderingar man har :)
 
Sv: Övergångar ovalbanan

En till fråga dök upp nu när jag ändå frågar på.. Är det rätt att vänster varv är när man har vänster arm in mot banan/domarna? eller är jag ute å seglar nu..
 
Sv: Övergångar ovalbanan

kan ändå vara bra att veta vilken gångartsföljd och öva lite på att få till lite smidiga övergångar så att det går snabbt och ser fint ut :) Domaren säger till varsågoda att visa valfritt tempo tölt, sen säger de då kan ni visa arbets till mellantempo trav, de är inte så hårda på snabba övergångar i lättklass, men det kan ändå vara bra att få till det ganska snabbt och snyggt utan krångel :)

Det är speakern som berättar vad man ska göra! Tror självklart att du vet det, men tänkte bara så att det inte blir något missförstånd för TS :)
 
Sv: Övergångar ovalbanan

Det är speakern som berättar vad man ska göra! Tror självklart att du vet det, men tänkte bara så att det inte blir något missförstånd för TS :)

haha jo det vet jag mycket väl :o

Men jag vet inte vad jag tänkte på när jag skrev det där :p uppenbarligen blev det lite tokigt :D
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 672
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 776
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 411
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 179
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp