Övergrepp eller inte?

Vad finns det för rättsfall på det?
Måste det finnas rättsfall för att det ska framstå som gravt olämpligt och till och med misshandel?

JAG tycker det kan kallas för misshandel. Det står jag för.
Var någonstans ser du att jag gör en hänvisning till fakta? :confused:

Om DU tycker att det INTE kallas misshandel så får det stå för dig.

Du får gärna gräva fram massa exempel som bevisar motsatsen till det jag skrev.
Ärligt talat förstår jag inte vad du vill komma. :confused:
 
Är det?! Det är typ tvärtemot allt jag läst och hört.

Det är inte troligt att han har förgripit sig på dig om du inte minns det. Teorin om bortträngda minnen är felaktig.

När det gäller bortträngda minnen är det bluff. Har själv blivit mobbad under hela grundskoletiden, och minns än idag även de grövsta händelserna i detalj.
Hört talas om dissociation?

Dressyrtjejen; jag blev också mobbad men inte minns jag allt. Bara för att du minns "allt" så betyder det inte att alla offer minns allt.
 
Måste det finnas rättsfall för att det ska framstå som gravt olämpligt och till och med misshandel?

JAG tycker det kan kallas för misshandel. Det står jag för.
Var någonstans ser du att jag gör en hänvisning till fakta? :confused:

Om DU tycker att det INTE kallas misshandel så får det stå för dig.

Du får gärna gräva fram massa exempel som bevisar motsatsen till det jag skrev.
Ärligt talat förstår jag inte vad du vill komma. :confused:
Jaha, du TYCKER att det är misshandel? Skriv då det, som en åsikt, inte som faktapåståendet "det kan kallas misshandel".

Det här är misshandel:

5 § Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom
annan person kroppsskada, sjukdom
eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller
något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse
i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller
fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393).

6 § Är brott som avses i 5 § att anse som grovt, döms för
grov misshandel till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om
gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen har
tillfogat en svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller
annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet.

Är brottet att anse som synnerligen grovt, döms dock till
fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om
brottet är synnerligen grovt ska särskilt beaktas om
kroppsskadan är bestående eller om gärningen har orsakat
synnerligt lidande eller om gärningsmannen har visat
synnerlig hänsynslöshet. Lag (2010:370).
 
Jaha, du TYCKER att det är misshandel? Skriv då det, som en åsikt, inte som faktapåståendet "det kan kallas misshandel".

Det här är misshandel:

5 § Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom
annan person kroppsskada, sjukdom
eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller
något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse
i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller
fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393).

6 § Är brott som avses i 5 § att anse som grovt, döms för
grov misshandel till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om
gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen har
tillfogat en svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller
annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet.

Är brottet att anse som synnerligen grovt, döms dock till
fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om
brottet är synnerligen grovt ska särskilt beaktas om
kroppsskadan är bestående eller om gärningen har orsakat
synnerligt lidande eller om gärningsmannen har visat
synnerlig hänsynslöshet. Lag (2010:370).
Men, kan du lägga av...... :mad:
Måste alla svar man skriver i ett forum ha en lagtext som berättigar ens åsikter?
Men visst, jag kanske borde skrivit "jag tycker det kan kallas misshandel".

I övrigt skrev @Michaelsdotter ett väldigt utförligt svar med fakta som stöder det jag TYCKER.
 
Senast ändrad:
Det är ju tvärtom tydligt att alla i tråden ser det hela som någon sortd övergrepp. Om än det inte handlar om lagbrott från pappans sida.

Jag uppfattade det inte som @Vallmo menade övergrepp i rättslig mening, men jag kan ha fel. (Svaret till dig var nästan lite episkt.)
Du uppfattade det helt korrekt. Jag pratar om övergrepp och inte lagbrott.
 
Men, kan du lägga av...... :mad:
Måste alla svar man skriver i ett forum ha en lagtext som berättigar ens åsikter?
Men visst, jag kanske borde skrivit "jag tycker det kan kallas misshandel".

I övrigt skrev @Michaelsdotter ett väldigt utförligt svar med fakta som stöder det jag TYCKER.
Nej, lagtext behöver inte "berättiga ens åsikter". Man har full frihet att tycka vad man vill om den här pappans agerande.

Men om man man inte förstår skillnaden på fakta och ens åsikter, då har man missförstått något av det mest grundläggande som finns. Så ja, du borde ha skrivit "jag tycker".
 
Nej, lagtext behöver inte "berättiga ens åsikter". Man har full frihet att tycka vad man vill om den här pappans agerande.

Men om man man inte förstår skillnaden på fakta och ens åsikter, då har man missförstått något av det mest grundläggande som finns. Så ja, du borde ha skrivit "jag tycker".
Ursäkta, men det var en otroligt nedvärderande kommentar där du dumförklarar mig totalt. :mad:
Var det meningen och i sådana fall vad har jag gjort dig för att du ska ta dig rätten att dumförklara mig i ett öppet forum? :confused:
 
Måste det finnas rättsfall för att det ska framstå som gravt olämpligt och till och med misshandel?

JAG tycker det kan kallas för misshandel. Det står jag för.
Var någonstans ser du att jag gör en hänvisning till fakta? :confused:

Om DU tycker att det INTE kallas misshandel så får det stå för dig.

Du får gärna gräva fram massa exempel som bevisar motsatsen till det jag skrev.
Ärligt talat förstår jag inte vad du vill komma. :confused:

Att du tycker det kan kallas misshandel är ju nåt annat än "det kan klassas som misshandel". I det sistnämnda låter det ju som att du talar allmänt om brottsrubriceringen.

Sen var det du som påstod något så det är väl upp till dig att gräva fram nåt som visar att det stämmer.
 
Att du tycker det kan kallas misshandel är ju nåt annat än "det kan klassas som misshandel". I det sistnämnda låter det ju som att du talar allmänt om brottsrubriceringen.

Sen var det du som påstod något så det är väl upp till dig att gräva fram nåt som visar att det stämmer.
Se mina tidigare svar till mandalaki.
Jag tror vi har avslutat den frågan och att jag redan förklarat vad jag menar och vad jag borde ha skrivit istället.
Det finns nog inte särskilt mycket mer att missförstå där.

Helt onödigt inlägg om du frågar mig.
 
Se mina tidigare svar till mandalaki.
Jag tror vi har avslutat den frågan och att jag redan förklarat vad jag menar och vad jag borde ha skrivit istället.
Det finns nog inte särskilt mycket mer att missförstå där.

Helt onödigt inlägg om du frågar mig.

Jo, jag har läst. En halvtimme innan mitt inlägg var ditt om att du blev dumförklarad, så jag uppfattade diskussionen som igång. Jag svarade för att jag tyckte det var märkligt att börja prata om nedvärderande och dumförklarande när det är du som påstår märkliga saker. Istället för att backa fortsatte du tramsa om "måste alla svar man skriver i ett forum ha en lagtext som berättigar ens åsikter?". Då verkade det ju inte alls som att du förstod.
 
Jo, jag har läst. En halvtimme innan mitt inlägg var ditt om att du blev dumförklarad, så jag uppfattade diskussionen som igång. Jag svarade för att jag tyckte det var märkligt att börja prata om nedvärderande och dumförklarande när det är du som påstår märkliga saker. Istället för att backa fortsatte du tramsa om "måste alla svar man skriver i ett forum ha en lagtext som berättigar ens åsikter?". Då verkade det ju inte alls som att du förstod.


Sitter vi i en rättssal eller är vi på ett diskussionsforum?

Allt kan missförstås och misstolkas om man drar saker till sin spets.

Jag tror att de flesta förstod vad jag menade med mitt första inlägg.
Om man inte gjorde det så borde det framgått vid det här laget att jag inte gör anspråk på att tolka lagtexter.
 
......I övrigt känner jag mig hedrad över alla som vill försäkra sig om att jag verkligen förstår saker på rätt sätt.......:grin:
 
Sitter vi i en rättssal eller är vi på ett diskussionsforum?

Allt kan missförstås och misstolkas om man drar saker till sin spets.

Jag tror att de flesta förstod vad jag menade med mitt första inlägg.
Om man inte gjorde det så borde det framgått vid det här laget att jag inte gör anspråk på att tolka lagtexter.
Jag tror att vissa bara älskar att rätta till, peka finger och misstolka saker. Skit i det och fokusera på det tråden handlar om istället.
Somliga bukefalister är ofta väldigt krigiska helt enkelt.
 
Jag tror att vissa bara älskar att rätta till, peka finger och misstolka saker. Skit i det och fokusera på det tråden handlar om istället.
Somliga bukefalister är ofta väldigt krigiska helt enkelt.
Jag håller med dig, så är det nog.
Jag tar ditt råd till mig. Tack! :bow:

Tycker det är trist för Ts dock.
Känsligt ämne och en massa tjafs är ingen bra kombo. Jag hoppas att Ts inte låter bli att svara i tråden pga det.

Jag är fortfarande nyfiken på mammans roll under Ts uppväxt och hoppas att Ts kan och vill skriva något om det. Bara om hon vill, ska jag förtydliga.
 

Liknande trådar

Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 619
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 659
Senast: Mineur
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp