Övergrepp eller inte?

Håller med. Samtidigt kan man naturligtvis glömma bort traumatiska saker också utan att det har någonting med förträngning att göra. Jag har själv glömt bort en specifik händelse i barndomen som var så traumatisk att den fortfarande har viss påverkan i dag.
Jag tycker nämligen att det är oerhört obehagligt att hamna under vatten och får snabbt panik. I vuxen ålder har jag inte funderat mycket över det och sagt att jag inte vet varför, tills mamma påminde mig om att jag höll på att drunkna när jag var 4-5 år gammal. När hon sa det så insåg jag direkt att det hade hänt, att vi pratade om det när jag fortfarande var barn och att det säkert påverkade min syn på vatten då - men att jag som vuxen inte längre kom ihåg själva händelsen även om skräcken när jag befinner mig under vatten har varit oförändrad hela tiden.
I mitt fall handlar det dock inte på något vis om förträngning utan om ren glömska.

Ja det är ju inget konstigt att glömma en del. Eller att inte minnas sånt som skett när man varit väldigt liten.

Sen (generellt, säger inget om det du beskriver) får ju folk faktiskt fobier för saker utan att ha varit med om något traumatiskt, men det verkar populärt att söka förklaringar i "förträngda minnen".
 
Sen (generellt, säger inget om det du beskriver) får ju folk faktiskt fobier för saker utan att ha varit med om något traumatiskt, men det verkar populärt att söka förklaringar i "förträngda minnen".

Absolut. Och folk mår dåligt psykiskt i vuxen ålder utan att man kan hitta någon orsak till det i deras barndom - eller ens någon yttre orsak alls.
 
Finns något som heter Dissociativ identitetsstörning. Det uppträder troligen pga trauma. Egentligen inte alls konstigt, ett sätt att hantera trauman helt enkelt, ett sätt att överleva på.

Det är säkerligen inte vanligt att glömma sådant men jag tror inte det är omöjligt alls. Man ska inte underskatta vad hjärnan kan förtränga eller hitta på för att ta sig förbi jobbiga händelser.
Fast dissociation är inte vanligt och väl förknippat med PTSD. I ts trådstart har jag mycket svårt att tro att det rör sig om något sådant även om man inte kan vara säker på det givetvis. Eftersom jag själv lider av båda fenomenen så har jag en aning om vad jag pratar om.
 
Ja precis. Jag kommer inte ihåg precis allt som hänt mig för att vissa saker var så vardagliga (hände så ofta), men det "värsta" (mest traumatiska) kommer jag ihåg bäst. Alla seriösa terapeuter jag haft har bekräftat att det är det normala, att det är så det brukar vara. Sen har jag förstås träffat på tokstollar som påstår att jag har förträngt massor, bl.a. då att min pappa ska ha förgripit sig på mig :banghead:.
Precis så uppfattar jag också det, jag har en liknande bakgrund som din och har inga förträngda minnen utan det allra värsta framträder väldigt klart och tydligt.
 
Ja precis. Jag kommer inte ihåg precis allt som hänt mig för att vissa saker var så vardagliga (hände så ofta), men det "värsta" (mest traumatiska) kommer jag ihåg bäst. Alla seriösa terapeuter jag haft har bekräftat att det är det normala, att det är så det brukar vara. Sen har jag förstås träffat på tokstollar som påstår att jag har förträngt massor, bl.a. då att min pappa ska ha förgripit sig på mig :banghead:.
Ja, herregud. Jag var hysteriskt rädd för tandläkaren som liten och en psykolog gjorde vad hon kunde för att få det till att det var en reaktion på - förträngd - incest.

Det är en nackdel att det där med "bortträngda minnen" KÄNNS så pass trovärdigt, när det nu inte ÄR trovärdigt.
 
Fast dissociation är inte vanligt och väl förknippat med PTSD. I ts trådstart har jag mycket svårt att tro att det rör sig om något sådant även om man inte kan vara säker på det givetvis. Eftersom jag själv lider av båda fenomenen så har jag en aning om vad jag pratar om.
Har inte skrivit att det är vanligt, skrev bara att det existerar faktiskt. Att det inte är omöjligt att man varit med om saker man inte minns.

Tycker inte man ska avfärda allting så extremt att något faktiskt inte finns. Att det aldrig är så att man faktiskt förtränger vissa saker som varit hemska. Sen som sagt, säkert inte vanligt men det kan hända.
 
Och diagnosen togs upp som något slags bevis för att man kan förtränga minnen, trots att det inte finns några sådana bevis.
Kan du lägga fram bevis då att man inte kan förtränga eller gå igenom vissa saker utan att vara närvarande mentalt?

Jag har råkat riktigt illa ut pga att vissa påstått att man inte kan glömma saker och ting eller agera utan att vara medveten om det och att "folk som mår dåligt har lätt för att hitta på". Citerat från soc, anmäler man inte det första man gör så är det inte troligt att det hänt alls, speciellt inte när man mår dåligt..tydligen. Är man däremot stabil och anmäler, då är det en annan sak, tydligen.

Det finns folk som råkar illa ut från båda håll, både dom som hittar på och dom som inte blir trodda pga att man "inte kan glömma" något traumatiskt.

Det är farligt att uttala sig om att det garanterat går att komma ihåg alla traumatiska minnen resten av livet.

Dock skillnad om en psykolog sitter och styr samtal och sitter och lägger in och pushar på "minnen" som kanske inte hänt. Då är det lätt att börja tvivla på sig själv.
 
Senast ändrad:
Kan du lägga fram bevis då att man inte kan förtränga eller gå igenom vissa saker utan att vara närvarande mentalt?

Det jag säger är att det inte finns några handfasta, vetenskapliga bevis för teorin om bortträngda minnen, trots omfattande studier på området. Påstår man att något finns bär man också bevisbördan eftersom det är omöjligt att bevisa att något inte existerar.

Att man inte anmäler något traumatiskt så fort det händer är något helt annat, det kan ju bero på något helt annat. Oavsett så bör man självklart behandlas med respekt om man upplever att blivit utsatt för övergrepp! Där spelar det ingen roll om man hela tiden haft någon form av minnesbild av övergreppet, vet att man blivit utsatt men minns detaljer allt eftersom eller får minnen av dittills okända övergrepp i barndomen. Det är det senare som kallas bortträngda minnen och som det inte finns några bevis för.
 

Liknande trådar

Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 619
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 660
Senast: Mineur
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp