Överlåtande av ägarskap?

SusanF

Trådstartare
Hej :)
Min förra hund gick bort snabbt i akut njursvikt och 2 dagar efter köpte min dåvarande pojkvän en ny hundvalp till mig (typ)
Nu 6 månader senare har vi gjort slut och han vill då att hunden ska bli min pga att han ej kan ta hand om hunden och vill skriva papper osv så han ej kan komma och kräva något efter en tid.
(Vårt förhållande var mindre bra och tilliten till mitt ex finns ej, därav detta inlägg)

Vilka papper måste skrivas för att hunden lagligt ska bli min och att hans rättigheter som köpare försvinner? Jag läste någonstans att det finns 2 olika sorters avtal som ska skrivas men tänker om någon här har erfarenhet och kan ge mig konkreta tips?

Mitt ex har en förkärlek för rättigheter osv så skulle inte ha problem med att skriva under 1 avtal som har sedan kan bevisa inte stämmer och då hämta hunden. Mitt ex är även ganska aggresiv och hårthänt mot hunden som snart är 9 månader, vilket även är en anledning till att jag vill få allt gjort korrekt.

Tack på förhand & onödiga kommentarer undanbedes :heart
 
Det är totalt oväsentligt vem som är registrerad ägare hos skk/sjv då det är köpekontraktet som bevisar vem som är juridisk ägare om det skulle bli en tvist i framtiden, så @SusanF , det ni ska göra är att skriva ett överlåtelsekontrakt eller för den delen ett köpekontrakt och där kan man skriva in 0 kr som pris och i bilagan förtydliga att hunden skrivs över till dig pga separation och att du hädanefter har ensam och full äganderätt.
 
Börja med ett överlåtsleavtal för hunden. Där övertar du äganderätten och sedan går det att registrera om på Jordbruksverket och ev. SKK.
 
Det håller inte juridiskt. Som övriga har skrivit behövs ett köpeavtal/överlåtelseavtal (samma sak) för att vara säker på vem som äger hunden. Muntliga avtal är lika giltiga i sak men mkt svåra att bevisa.
Men vad är då vitsen med att göra /stå som ägare på jbv om det ändå inte gäller?
 
Vitsen med ägarregistrering är att om hunden springer bort, så går det att spåra den som står som registrerad ägare, men rent juridiskt håller det inte som bevis för ägarskap.

2 helt olika saker liksom.
Okej då är jag med.

Nja, sanning med modifikation. Enligt lagen om tillsyn över hund och katt får Jordbruksverkets register användas för att fastställa ägarskap.

Tveksam hur det skulle användas i en tvist dock, då är nog ett skrivet papper bättre, men det är med i en paragraf i lagstiftningen likväl.
 
Nja, sanning med modifikation. Enligt lagen om tillsyn över hund och katt får Jordbruksverkets register användas för att fastställa ägarskap.
Men det betyder väl att myndigheterna kan agera utifrån uppgiften som står där om vem som är ägare utan att behöva utreda saken vid oklarheter.
Inte att en civilrättslig tvist mellan olika personer som hävdar ägarskap kan/bör/ska avgöras utifrån detta framför andra bevis?
 
Men det betyder väl att myndigheterna kan agera utifrån uppgiften som står där om vem som är ägare utan att behöva utreda saken vid oklarheter.
Inte att en civilrättslig tvist mellan olika personer som hävdar ägarskap kan/bör/ska avgöras utifrån detta framför andra bevis?

Ja?
Därav mitt "tveksamt hur det skulle användas i en tvist dock".
 
Saxat från skk

Jordbruksverkets register är ett statligt ägarregister som skapades för att minska problemen med farliga hundar.
Snipp
kan enbart användas för att fastställa vem som är ansvarig för en hund som uppträtt aggressivt och för att hjälpa bortsprungna hundar hem.

Att vara ansvarig och att vara laglig ägare är inte alltid samma sak och ägarregistret har heller inte det syftet. Påskrivet kontrakt är vad som gäller för att kunna bevisa sitt ägarskap, eller för den delen bevisa att man inte äger en hund om ny ägare inte reggat sig som ägare i sjv register, något händer och man blir kontaktad och kanske riskerar hållas ansvarig för ev. skada som hunden åsamkat tredje part.
 
Ja?
Därav mitt "tveksamt hur det skulle användas i en tvist dock".
Jag uppfattade dig som att du ansåg paragrafen var tillämplig vid en ägartvist. Men oklart hur den i praxis påverkade utfallet. Förmodat pga. formuleringen "får" användas.
Trodde du opponerade dig mot @Gnist som hävdade att registreringen inte var hållbart bevis i en ägartvist?
 
Det räcker med ett vanligt kvitto/överlåtelsepapper - alltså ditt ex skriver att du övertar ägandeskapen på hund XXX med chipnummer xxxx, datum och underskrift. Du skriver på med. Namn, adress, personnummer är bra saker att ha med.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
952
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 230
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 348
Senast: MML
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 202
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp