Överreagerar jag?

Sv: Överreagerar jag?

Men vilken skitstövel/jubelidiot.
Egentligen tycker jag att du ska ge honom en rejäl utskällning och sluta jobba, men om det är så att du verkligen behöver jobbet tycker jag att du åtminstonde ska försöka prata med honom och kräva en ursäkt. Säg att du tycker det är obehagligt att han uttrycker hotelser bara för att han är arg och att det kan vara en fördel om han skäller på rätt person och inte på en som är oskyldig..

Är han så dum att han kastar ur sig såna saker så kanske han inte ens fattar hur han faktiskt beter sig.
 
Sv: Överreagerar jag?

Nä, du överreagerar inte. Om ni inte har en sådan jargong i vanliga fall, och det verkar ni ju inte ha, så är det helt uppåt väggarna helfel.
 
Sv: Överreagerar jag?

Min chef sa något väldigt dumt idag.

Han och hans son var på jobbet (sonen jobbar där för tillfället också) och han letade efter en nyckel. Han frågade mig var jag gjort av den eftersom jag ska ha använt den vid ett tillfälle. Jag minns inte alls att jag använt den och säger detta.
Han gormar om att jag visst använt den vid det tillfället och nu är den borta.
Jag är glömsk av mig och blir osäker på om jag lyckats slarva bort den fast jag verkligen inte har något minne av detta.

Han säger att "Har du slarvat bort nyckeln stryper jag dig".

Det framkommer efter lite letande att sonen har nyckeln och att jag aldrig använde den. Sedan åker dom.

Jag ringde sambon av en annan anledning direkt dom åkt och nämnde även detta och han blev upprörd, men jag sa att det nog beror på att chefen är stressad.

Men efter jag lagt på börjar jag gråta och vet inte vad jag känner.
Chefen är ofta arg, låter framförallt arg iallafall, för allt och ingenting och jag har många gånger velat sluta på jobbet men kan inte.

Vet inte om jag känner mig kränkt, rädd eller att det bara rann över för att jag är allmänt nedstämd.
Jag vet ju att han inte skulle strypa mig, så det handlar inte om att jag är rädd för att det ska hända.

Det var ju säkert bara något dumt som slängdes ut när han var stressad.
Det är helt klart ett olämpligt beteende från en ledare/chef! Så uppför man sig inte i arbetslivet.

I den organisation jag jobbar kan jag tycka att ett sånt uttalande från en medarbetare till en chef eller från medarbetare till medarbetare möjligen kan vara ursäktat ibland på grund av stress eller att någon har en oerhört jobbig dag. MEN från en chef är det INTE acceptabelt. Att du dessutom beskriver honom som att han ofta låter arg tolkar jag som att den här typen av uttalanden kan komma igen.

Nej, du har all rätt att känna dig ledsen! Om du känner att du klarar det skulle jag råda dig att tala med chefen om dennes beteende. Naturligtvis någon dag när det känns "lugnt" och harmoniskt och bara sakligt förklara hur du upplever dennes ilskna beteende.

Känner du inte att du kan ta det själv med chefen bör du kontakta t ex chefens chef (om sådan finns) och/eller personalfunktionen och/eller facket för att få råd och stöd. Om du är rädd för att din kritik kommer att mötas av än mer ilska kan du få hjälp av att en tredje part är med vid ett sådant samtal.

Det här är INTE okej.
 
Sv: Överreagerar jag?

Att något upprepas så ofta att man blivit van vid det innebär INTE att det är normalt eller ska accepteras.
Du är i underläge - han är chef, du är medarbetare. Du flyttar därför dina gränser och bortförklarar: "han menade nog inte så illa egentligen, han har nog inga planer på att verkligen döda mig".

Hör du själv hur det låter?

När du fått syn på det totalt onormala och faktiskt olagliga (din chef är som arbetsgivare ansvarig för arbetsmiljön) i den sortens tilltal och det faktum att du är i klart underläge är frågan, vad gör du?

Härdar ut på kort sikt med hänsyn till framtidsutsikten att kunna säga upp dig när din sambo byter jobb?
Härdar ut på lång sikt därför att du prioriterar möjligheten att ta hand om djur och slippa pendla?
Tar striden, med stöd av facket och med risk att mista jobbet, för att det din chef gör faktiskt är fel och förbjudet?
Förlorar kanske jobbet men vinner självrespekt?
Biter ihop, söker annat jobb och drar direkt när tillfället kommer?

Så länge du är kvar tycker jag du ska gardera dig, dokumentera övertramp och ha koll på dina rättigheter. Se till att vara med i facket!
 
Sv: Överreagerar jag?

Tänk noga igenom frågorna som Lejonelle har skrivit i sitt inlägg.
Om du på sikt kommer att säga upp dig och få lägre/osäkrare inkomst, se till att skaffa nån form av försäkring. Då står du lite tryggare ekonomisk oavsett vad som händer.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 332
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 373
Senast: Sasse
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 814
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp