Övertidskultur

Sv: Övertidskultur

KL

Som arbetare (jobbar på en industri) så har vi alltid betald övertid. Ingen blir beordrad utan en förfrågan går ut och de som vill jobba över får jobba över. I tider med lite att göra (som just nu) blir det bara övertid om t.ex ett möte ligger mellan två skift. Tjänstemännen (iallafall de som är högre uppsatta) har sin övertid inbakad i lönen, men då har de också (iallafall de flesta) möjligheten att jobba hemifrån vilket vi arbetare inte har.
 
Sv: Övertidskultur

kl

Jag tror kulturen beror på vilken typ av jobb man har och vilka normer cheferna sätter.

Jag har alltid arbetat mycket och "gratis". På många sätt har jag tänkt att min extra ansträngning lönar sig för både mig själv och företaget i slutändan. (som Mabuse beskriver)

Eftersom jag haft den inställningen så har jag aldrig (hittills) haft problem med att få ledig när jag behövt etc.

Man ger och tar i goda relationer.
 
Sv: Övertidskultur

Förstår att det kan se lite olika ut men menar du att ni jobbar övertid gratis? Om det är obetalt och ni inte får ta ut den tiden i komp så blir det väl det?

Yes.. Vårt företag har gett oss 5 dagar extra semester varje år. Alltså 30 dagar per år. Så dom anser att det kompenserar upp eventuell övertid. Problemet är att de flesta jobbar över varje vecka så dom där 5 dagarna försvinner iväg ganska snabbt.
 
Sv: Övertidskultur

Det viktiga borde väl inte vara tiden, utan hur mycket man får gjort? Får du gjort lika mycket som dina kollegor så är det ju lite fräckt att be dig att jobba mer övertid.

Självklart. Jag anser att jag är effektiv. En av mina kollegor har extremt hög arbetsbelastning och jobbar över varje dag. Jag jobbar med henne varje dag så jag vet att hon jobbar hårt och är effektiv, men när hon hade ett snack med en av cheferna om det i måndags fick hon svaret att hon måste "strukturera om" och "arbeta mer effektivt".

Så visst, cheferna kanske anser att vi kan arbeta effektivare men vad säger det om ledningen när samtliga anställda känner sig hårt pressade och måste jobba över för att hinna?
 
Sv: Övertidskultur

Precis så tänker jag också. Inga problem att ta en fridag för att passa hovslagare eller veterinär, eller för att göra något annat.
Kan också förtydliga att det är inte primärt mina chefer som styr hur och när jag jobbar, det är önskemål/krav från våra kunder som jag givetvis vill tillmötesgå för både min arbetsgivares och i slutändan min egen skull.

En del av konsultyrket helt enkelt, behöver kunden svar en måndagmorgon och mailet kommer fredag kl. 20 efter att de avslutat ett långt sammanträde vore jag en omöjlig konsult om jag svarade "återkommer under ordinarie arbetstid på måndag, varvid jag inleder bemötandet av era frågor". :D
 
Sv: Övertidskultur

Förtroendearbetstid och en extra semestervecka. Ordet övertid finns inte. Jag tar självklart med jobbet hem, har öht en oklar gräns mellan arbete och fritid. Trivs med det.

Jag tror jag hade trivts väldigt bra med det om jag haft ett jobb som jag brann mer för. När jag studerat eller arbetat på egna projekt så har det varit en väldigt vag gräns mellan jobb/studier och privatliv och då har jag älskat det. Jobba lite helg och kväll ibland när man får sitta ifred och pyssla lite.

I den här situationen som vi har nu, där jag halvtrivs med mina arbetsuppgifter, blir hårt pressad av oförstående chefer (som dessutom åker på solsemester för företagets pengar men kan inte ta in extra resurser för att hjälpa personalen :meh: ) och förväntas jobba kväll varje vecka så är det en annan femma. Vi är 3 anställda och båda mina kollegor har berättat senaste veckan att de letar efter andra jobb :crazy:
 
Sv: Övertidskultur

kl.
När jag läser i tråden känns det skönt att vara sin egen. Jag tar betalt för varje arbetad timme, även om mitt jobb är intressant så ser jag ingen anledning till att vara där gratis. Under högsäsong har jag gjort långa dagar men då har jag kunnat gå hem tidigt en del andra så det jämnar ut sig. :)
När jag var anställd kommunalt hade vi schemalagd minustid för att kunna täcka upp vid frånvaro. Jobbade vi över +/-0 hamnade vi längst ner på listan för att ta extrapass. Eftersom man kunde bli utringd samma dag kände sig många väldigt stressade och kunde inte känna sig ledig på sina lediga dagar.
 
Sv: Övertidskultur

*kl*

Själv jobbar jag som mekanikkonstruktör, och konsult.

Jag sitter (oftast) stationerad ute hos kund och har typ samma arbetstider som de som är anställda på företaget.

Så här har det fungerat på alla konstruktionsavdelningar jag jobbat på:

Det är alltid ok att själv bestämma om man vill jobba in komp/flex - tex för att kunna vara ledig nån fredag eller att man känner att man vill bli klar med nått man jobbar med. Då får man tiden 1:1 - och kan ta ut det som ledigt eller som pengar.

När arbetsbelastningen börjar bli lite hög i projekten, eller tidsplanen börjar se röd ut (vilket är för det mesta) så brukar chefen säga att det är ok att ta ut övertid.
Det innebär i praktiken att vi själva jobbar över om vi känner att vi behöver/kan/vill. Några brukar har mer att göra och kan i perioder jobba ganska mycket.. sena kvällar och helger kan mycket väl ryka för att klara en deadline, men lika ofta kan det räcka med nån timma här och där.
Och då får man övertidsersättning.

Sen om det verkligen börjar se dåligt ut så kan vi bli beordrade att jobba över. Detta sker väldigt sällan och då brukar det kunna vara så att vi får på oss att vi ska jobba si och så många % övertid eller kanske att alla ska komma in och jobba några lördagar eller nått...
Även här övertidsersättning så klart.

Vad gäller ledigheter och att själv planera sitt arbete så upplever jag att jag har ganska stor frihet att själv planera detta...
Efter som att jag sitter ute hos kund så förväntas det ju att jag följer samma arbetstider som finns hos företaget - men flex finns ju alltid, och om jag ska göra nått på förmiddan så talar jag bara om att jag blir sen så att mina arbetskamrater inte behöver undra var jag är, vill jag vara ledig en dag så meddelar jag att jag ska vara ledig.

Detta förutsätter ju då så klart att mina arbetsuppgifter tillåter att jag är ledig just då jag tänkt mig...
 
Sv: Övertidskultur

Jag driver en skärgårdskrog där arbetbelastningen variera stort över året och även antalet anställda. Vi är en minde grupp på helårsbasis och en jätte grupp sommarhalvåret. Jag lägger mitt eget schema och rapporterar all tid jag gör. Gör också ett generellt påslag varje månad för tid jag lägger på min fritid tex genom att svar på mail telefon, göra inköp etc. I perioder kan det bli en hel del övertid men det jämnar ut sig över året. Obetald arbetstid skulle jag absolut inte gå med på, men kompensationen kan vara i tid eller pengar beroende på vad man värderar högst? Stormtrivs :D
 
Sv: Övertidskultur

Jobbar som fastighetsskötare och lokalvårdare på 60% och blir ofta inringd om någon är sjuk för att jobba mertid.

På vintern har vi snön och blir det jobb på helge eller innan 6 på morgonen eller behöver jobba efter 17 på vardagar får vi saftig ersättning och dubbel lön.

Aldrig att jag skulle jobba gratis en ända minut utan ersättning.
 
Sv: Övertidskultur

*KL*
Jag jobbar i IT-branschen och har inte övertidsersättning utan istället 30 dagars semester. Det betyder ju inte att man får jobba hur mycket som helst utan företaget måste hålla koll på min övertid precis som för de som har övertidsersättning.

Jag jobbar i princip alltid 40 timmar, inte mer. Då jag jobbar med både Indien och Kanada blir det att jag jobbar en del hemma, först på morgonen för att lösa eventuella problem som uppstått under den Indiska förmiddagen, och på kvällen om det är något jag måste diskutera med Kanada. Men då ser jag till att detta dras av på tiden som spenderas på kontoret, så om jag jobbar en halvtimme hemma både morgon och kväll blir det 7 timmar på kontoret.
 
Sv: Övertidskultur

Självklart. Jag anser att jag är effektiv.

Hinner du lika mycket som de andra, trots att de arbetar mer, så tycker jag inte att ledningen borde ha så mycket att klaga på.

Är arbetsbördan övermäktig, så att ingen hinner med sitt jobb på 40 timmar i veckan, och det inte är ni utan chefen som bestämmer arbetsbördan, så är problemet ett annat, förstås. Då är ni underbemannade, felorganiserade eller felrekryterade, om man ska vara lite krass.
 
Sv: Övertidskultur

Min dåliga erfarenhet är att de som jobbar mest övertid, och skryter mest om det, är de som snackar runt mest då vi andra försöker jobba. Jag jobbar nästan aldrig övertid, jag vill vara effektiv den tid jag är på jobbet och jag vill framför allt vara ledig på helgen.

Jo, några jobbar mycket, riktiga karriärstrebers men jag känner också att de gör liksom mer än jag, det är inte dem jag syftar på som snackar goja på arbetstid.
 
Sv: Övertidskultur

Jobbar statligt. Min avdelning har väldigt lite övertid men en annan har ganska mycket pga personalbrist. Är ingen prestige i att ha många övertidstimmar här utan cheferna är mån om att man ska hinna sitt jobb på utsatt tid och ha möjlighet att vara ledig på sin fritid.
 
Sv: Övertidskultur

Fast ingen jobbar gratis. Alla får belöning för sitt jobb i nån form, jag får en saftig bonus i vår. Den får jag för bra jobb, utan övertid hade jag inte nått dit.
Överlag så krävs det övertid för att nå arbetena med högre lön.

Om nån har lösningen på högre lön + mindre jobb vill nog de flesta veta hur. ;)
plus att det ska vara utvecklande och utmanande då.

Jag är allergisk mot "effektiv" snacket, som att vi jobbar över för att vi är långsamma!
 
Sv: Övertidskultur

Jobbar kommunalt/statligt, (på museum), här går vi när vi jobbat klart våra timmar och jobbar bara över när vi blir ombedda och då får vi komptid som ersättning.
 
Sv: Övertidskultur

Jag tror jag hade trivts väldigt bra med det om jag haft ett jobb som jag brann mer för. När jag studerat eller arbetat på egna projekt så har det varit en väldigt vag gräns mellan jobb/studier och privatliv och då har jag älskat det. Jobba lite helg och kväll ibland när man får sitta ifred och pyssla lite.

Ja, så är det. För mig är det dessutom så att det är de många obetalda timmarna som har möjliggjort att jag i högre och högre grad kan utforma innehållet i mitt arbete som jag vill.

Man kan säga att jag får rätt skralt betalt för övertiden i pengar, men de två senaste årens massiva jobbande på fritiden, har definitivt tagit mig till ett bättre läge än där jag var, i termer av att ha roligt på jobbet.

(Sen är det en del övertid som jag tycker helt enkelt beror på felaktigt organiserad och underfinansierad verksamhet, men det orkar jag inte tänka på just nu.)
 
Sv: Övertidskultur

Vad spännande.. vad jobbar ni med, ni som har de här roliga jobben som är så stimulerande och utvecklande?
 
Sv: Övertidskultur

Vad spännande.. vad jobbar ni med, ni som har de här roliga jobben som är så stimulerande och utvecklande?

Jag är arbetsledare, men jag refererade även till mitt tidigare arbete då jag jobbade inom media.

Båda jobben väldigt roliga om man är intresserad av att utveckla sin kreativitet och nyfikenhet. En fördel också om man tycker om att lära sig nya saker. Jobben är dessutom inte alltid kopplade till arbetsplatsen och ordinarie kontorstider (även om det är så också).
 
Sv: Övertidskultur

Jag är arbetsledare, men jag refererade även till mitt tidigare arbete då jag jobbade inom media.

Båda jobben väldigt roliga om man är intresserad av att utveckla sin kreativitet och nyfikenhet. En fördel också om man tycker om att lära sig nya saker. Jobben är dessutom inte alltid kopplade till arbetsplatsen och ordinarie kontorstider (även om det är så också).

Spännande. :)
Inom vilket område är du arbetsledare?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 392
Senast: Mois
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 734
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 207
Senast: Soapbubble
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 042
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp