Övertidskultur

Singoalla

Trådstartare
Är nyfiken på hur man ser på övertid på era arbetsplatser? Jobbar ni inom det privata näringslivet eller kommun/landsting?

Jag har arbetat inom näringslivet senaste fyra åren och har märkt att övertid snarare är en regel än undantag på mina arbetsplatser. Vi sitter kvar några timmar eller tar upp datorn någon timme på kvällen. Det är inte uttalat, min chef skulle inte be mig arbeta övertid rakt ut. Men varje gång vi har extra hög arbetsbelastning (i princip varje vecka..) och jag påtalar för min chef att jag inte hinner med mitt jobb så ser jag svaret i hennes blick: "Hugg i nu, det gör vi alla andra.." :meh: Varje dag är det folk som påttalar att "Jag satt till 22 igår" eller "Jag fick sitta både lördag och söndag denna helg".

Själv har har inställningen att jag gör ett himla bra jobb och sliter hårt de 40 h varje vecka som jag arbetar. Om jag inte hinner med allt så får det vara så, jag vet att jag är effektiv och tänker inte jobba på min lediga tid varje vecka för att företaget har överbelastat oss. Däremot om det krisar, finns deadlines eller är extra mycket en period så kan jag hugga i och sitta några kvällar utan att klaga. Dock har jag börjat känna mig dålig som inte jobbar över mer? :( Alla mina kollegor jobbar över, mina vänner jobbar över på sina jobb och det känns som ett kvitto på att man är engagerad. Jag är väldigt engagerad och jag älskar att arbeta. Men jag älskar mitt privata liv också. Dessutom har jag varit utbränd tidigare och vill inte hamna i den fällan igen.

Vad säger ni, kan man göra ett bra jobb och vara en driven och engagerad medarbetare utan att arbeta hela tiden på sin lediga tid? Hur ser det ut på ditt jobb?
 
Sv: Övertidskultur

Måste ju bero helt på yrke.
Jag är timanställd och går inte jobba över, då ska det vara jättekris isåfall, men med så många anställda så skulle vi spräcka budgeten rätt snabbt om alla jobbade över hursomhelst ;)
Men vi har heller inga deadlines och kan inte ta hem jobbet!
Tycker det är skönt att när jag stämplat ut kan släppa jobbet helt!
 
Sv: Övertidskultur

Låter skönt!

Själv har vi obetald övertid och ingen komp.

Ja, givetvis beror det på både företag/arbetsplats, yrke och anställningsform. Så det är därför jag är lite nyfiken på hur det ser ut för er :)
 
Sv: Övertidskultur

Det beror ju såklart på tjänst, men jag som jobbar inom restaurang skulle aldrig jobba över utan att få lön eller komp. SÅ många blir utnyttjade inom min bransch tyvärr :/
 
Sv: Övertidskultur

Vi har:
1. "övertid som råkar hända" (dvs att ett samtal drar över tiden), då kan vi välja att låta det förbättra vår statistik eller lägga in ansökan om betald övertid (som alltid blir beviljad).
2. Frivillig övertid - schemaläggarna mailar ut och frågar om någon är intresserad inför kommande vecka. Betalt.
3. Beordrad övertid - vi får antingen bestämma vilka dagar vi vill portionera ut övertidstimmarna, eller så får vi helt enkelt tilldelat att den och den dagen är passet 1 timme längre. Givetvis betalt.

Privata näringslivet hos ett stort företag. Jag är nöjd med hur det funkar :). Vi kan inte ta med oss jobbet hem heller, det underlättar nog.
 
Sv: Övertidskultur

Jag jobbar kommunalt inom socialtjänsten. Nuvarande kontor är ett av de få jag varit på där den stora majoriteten går hem i tid. Jag har varit på andra kontor där det snarare är regel än undantag att alla jobbar över varje vecka för att arbetsbelastningen är så hög.
Är det så att ordinarie personal inte hinner med arbetet inom sin arbetstid om man jobbar på normalt behöver det anställas fler, lösningen är inte att de som finns jobbar ihjäl sig och sen slutar.
 
Sv: Övertidskultur

Jag jobbar inom vården som sjuksköterska och vi har lite flex vi kan använda oss av om vi vill. Typ om man drar över en kvart eller så. Jobbar man över exempelvis en halvtimme för att det är kaos och man måste för att man inte är klar innan så är kulturen att man ska skriva upp det som övertid för att man ska ha ordentligt betalt för den övertiden. Men i och med att det är ett jobb där man alltid lämnar över till någon annan (jag jobbar på en vårdavdelning) så är det sällan man behöver jobba över mycket. Jobba hemifrån är ju i princip omöjligt så det är ju inget problem!

Så övertidskulturen är att man drar inte hem och lämnar kollegor helt i sticket om det är mycket kvar att göra, men jobbar man övertid ska man ha betalt för det. Och det är inget som händer särskilt ofta!
 
Sv: Övertidskultur

Förstår att det kan se lite olika ut men menar du att ni jobbar övertid gratis? Om det är obetalt och ni inte får ta ut den tiden i komp så blir det väl det? Det hade jag aldrig accepterat oavsett yrke eller arbetsbelastning. Min tid är dyrbar för mig och jag jobbar inte gratis punkt! På mina arbetsplatser har det sett olika ut hur mkt man förväntas jobba över, när jag jobbade i vården var det inte mkt man jobbade över (vissa hade svårt att hinna med och jobbade alltid över en stund men det var snarare deras eget fel än att det var svårt att hinna med) och gjorde man det så var det betalt eller komptid som gällde. Ibland om det var kris kunde man bli inbeordrad men då var det dubbel lön som gällde. Aldrig varit med om att det krävs eller förväntas utan man kan alltid säga nej om man inte kan. Man ställer ju upp om det går iofs. Tycker det är hemskt att man ska betraktas som en sämre anställd om man bara vill jobba sina 40h om man jobbar på bra i övrigt. :crazy:
 
Sv: Övertidskultur

Jobbar också inom vården, som läkare. Vi har ingen övertid, men flextid. Om jag oväntat måste stanna länge pga dålig patient eller sitter kvar med administration någon dag kan jag flexa upp till två timmar, som jag då kan ta ut en annan dag.
Att stanna länge kan ses som engagerat om man t ex forskar eller liknande. Men annars bör man i normalfallet ha bemanning så att man kan hinna med arbetet på en 40timmars vecka. Jobbar i landstinget.
 
Sv: Övertidskultur

Jag jobbar som chef i ett tillväxtbolag med ung vd. Han har uttalat att ingen övertidsersättning utgår till chefer (och inget ska kompas ut heller), det förväntas dock definitivt att alla jobbar om de inte:
1. Äter
2. Sover
Dvs, snitta 50-65 timmar i veckan. En gång berättade han stolt hur han gjorde en 70 timmars vecka för mig, för att visa på hur han vill att jag ska jobba.

Tycker det är helt galet! Hur ska vi hålla tills vi går i pension? Jag gillar mitt jobb och mina arbetsuppgifter, MEN jag har också fritidsintressen.

Tror detta är vanligt bland mindre företag utan kollektivavtal och där man inte är särskilt intresserad av att behålla sin personal under en längre tid. Vi har en extremt hög personalomsättning.

Nästa företag för mig är större och väl organiserat för sin personal där hållbarhet är viktigt. Det bör också vara okej att vabba, vara sjuk eller bli gravid.
 
Sv: Övertidskultur

Jag är statligt anställd och all övertid får jag antingen betalt för eller lägger som komp.
Det är ett jobb som är omöjligt att ta med sig hem och i omgångar kan det bli en del övertid, t.ex. vid långa domstolsförhandlingar, sjukhusbevakningar eller dylikt. Dels kan det bli förlängd arbetsdag eller arbete över lunchen, då ges det betalning för enkel övertid. Kommer man in på ledig dag så är det dubbel övertid.
 
Sv: Övertidskultur

Jag jobbar kommunalt inom socialtjänsten. Nuvarande kontor är ett av de få jag varit på där den stora majoriteten går hem i tid. Jag har varit på andra kontor där det snarare är regel än undantag att alla jobbar över varje vecka för att arbetsbelastningen är så hög.
Är det så att ordinarie personal inte hinner med arbetet inom sin arbetstid om man jobbar på normalt behöver det anställas fler, lösningen är inte att de som finns jobbar ihjäl sig och sen slutar.

På mitt kontor jobbar vi numera rätt aktivt på att vi inte ska ligga för mycket på plusflex. Det har blivit bättre,bortsett från en del nyexade vikarier som det är svårt att få stopp på.
Den senaste kaoshösten/vintern har varit självsanerande.... Ingen har ORKAT vara på kontoret en minut mer än nödvändigt..:( Det räcker med att vi måste täcka upp förnästan en halv grupps frånvaro på vår vanliga arbetstid
Jag brukar annars försöka ligga max två timmar +/- 0.
 
Sv: Övertidskultur

Fast i många (välbetalda) tjänster i näringslivet ingår ju så att säga "obetald" övertid i lönen. För den tjänsten och med den lönen är det medräknat att man jobbar övertid helt enkelt.

Jag jobbar på en kommunal förvaltning och visst måste man ibland jobba övertid vid hög belastning, men vi har flex och alla timmar utöver normalarbetstid skrivs upp och så kan man ta ledigt typ klämdagar och så, perfekt tycker jag :)
 
Sv: Övertidskultur

Det viktiga borde väl inte vara tiden, utan hur mycket man får gjort? Får du gjort lika mycket som dina kollegor så är det ju lite fräckt att be dig att jobba mer övertid.
 
Sv: Övertidskultur

Jag jobbar med myndighetsutövning, arbetar mina 40 timmar. Det förekommer betald övertid, men det är ovanligt. Om jag beordrar övertid, vilket också är sällan, utgår ersättning.

Jag ska ha riktigt bra betalt för att jobba som vissa beskriver med en jäkla massa arbetstid och ingen ersättning. Din situation med en chef som nästintill kräver övertid känns orimlig för mig.
 
Sv: Övertidskultur

Jag har erfarenhet från två arbetsplatser inom privata näringslivet (mellanstora företag).

På båda har jag varit övertidsavlöst. Det anses att jag är kompenserad för övertid genom min lön och de extra semesterdagarna jag har (30).

På min förra arbetsplats jobbade jag över 1-2 timmar/veckan. På nuvarande ligger det på ca en timme/veckan.

På båda ställena har det inte krävts utan jag har gjort det för att det varit mycket att göra. Ibland har jag jobbat över för att jag tyckt det varit så kul och att jag velat göra något extra som jag vet att ingen är beredd att betala för (vi har interndebitering).

Båda arbetsplatserna har haft förkortad arbetstid som heltid kanske ska sägas, så övertid för mig har sällan handlat om över 40 timmar/veckan.
 
Sv: Övertidskultur

Förtroendearbetstid och en extra semestervecka. Ordet övertid finns inte. Jag tar självklart med jobbet hem, har öht en oklar gräns mellan arbete och fritid. Trivs med det.
 
Sv: Övertidskultur

Jag har något liknande. Jobbar över vid behov, styr mina tider efter behov och har en extra vecka.
Jag kan även beordra mig själv vid behov, och får då ekonomisk kompensation. Övrigt tar jag på flex om det behövs, är bra när man har småbarn.
 
Sv: Övertidskultur

Jag är både egen företagare och anställd och som anställd jobbar jag övertid i nödfall vilket mycket sällan behövs. Som egen... ja, det blir en del övertid men det är ju helt frivilligt så det blir liksom aldrig för mycket.
 
Sv: Övertidskultur

Ett par minuter ofta är vanligt pga förseningar.

Sen har vi förarbrist så vill man jobba extra kan man i princip jobba så mycket lagen tillåter (kör buss). Beroende på schema är det någon eller några dagar per månad, sällan mer samma dag.

Jag har inte uppfattat någon direkt kultur, det fungerar ju inte så bra på ett så styrt jobb.

Jobbade förr på 7-eleven och där kunde det bli helt galna timmar och inget vidare bra betalt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 392
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 734
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 207
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp