Övertidskultur

Sv: Övertidskultur

En extra bonus är trevlig. Fem extra semesterdagar (som någon hade extra) skulle, för mig. kännas lite om jag var anställd med de tider jag arbetat tidigare.


Det blev dumt formulerat i mitt inlägg med gratis-meningen.
 
Sv: Övertidskultur

Jag jobbar med ekonomi, kan vara skittrist på fel ställe och jättekul på rätt.
Jag får ta ansvar, vara med och driva företag i en bransch som är ny och som går stormande fort.

Hade jag gått hem när jag slutade hade jag troligen fortfarande varit assistent eller suttit på det tråkiga företaget, jag hade inte fått denna chansen. Det är en chans, inte ett tvång eller straff.
 
Sv: Övertidskultur

Jag jobbar på en statlig myndighet där vi jobbar i grupper/team. Det händer att det dyker upp något som kräver att vi jobbar över, då gör generellt hela gruppen det. Självklart betalt, men det räknas också med att en kan ställa upp. Emellanåt finns det möjlighet att skriva upp sig på övertidspass, frivilligt.

Jag har inte jobbat alls länge på mitt jobb men jag trivs bra med den övertidskultur som råder, den känns sund, det krävs endast när det är något särskilt (alltså inget en behöver räkna med varje dag) och det utgår bra ersättning för det.

På mitt förra jobb var det i princip samma, förutom att det då hände väldigt sällan. Det var kommunalt.
 
Sv: Övertidskultur

Jag jobbar med ekonomi, kan vara skittrist på fel ställe och jättekul på rätt.
Jag får ta ansvar, vara med och driva företag i en bransch som är ny och som går stormande fort.

Hade jag gått hem när jag slutade hade jag troligen fortfarande varit assistent eller suttit på det tråkiga företaget, jag hade inte fått denna chansen. Det är en chans, inte ett tvång eller straff.

Jag arbetar med utbildning, och för mig har det aldrig varit möjligt att begränsa mitt jobb som "bara ett jobb". Jag har alltid ägnat mig åt utveckling och är hängiven att lära mig nytt.

Eftersom jag haft idéer om hur man tillsammans kan utveckla en verksamhet och eftersom jag tycker om att ta ansvar och ha inflytande så har det ena engagemanget lett till att jag idag har arbetsledningsansvar.
 
Sv: Övertidskultur

Inser när jag läser många svar att jag är lyckligt lottad som kan logga ut den tiden det står på mitt schema som jag slutar och att jag inte har sålt min själ till djävulen
Har på tidigare arbeten alltid sett till att få betalt för övertiden
Värderar min fritid högt
 
Sv: Övertidskultur

Det gör jag också, men det faktum att jag jobbar som en tok i perioder gör att jag är betalt ledig imorgon, och har sammanlagt tio veckor betald ledighet till att se fram emot detta året. Jag börjar tidigt istället för att vara kvar sent, så jag har dessutom mycket tid med vårt barn på vardagarna.
 
Sv: Övertidskultur

Inser när jag läser många svar att jag är lyckligt lottad som kan logga ut den tiden det står på mitt schema som jag slutar och att jag inte har sålt min själ till djävulen
Har på tidigare arbeten alltid sett till att få betalt för övertiden
Värderar min fritid högt

Tänk så olika man resonerar. :)
 
Sv: Övertidskultur

Jag blir lycklig av att jag inte ser mitt jobb som helvetet på jorden från vilket jag har bråttom som sjutton:D
 
Sv: Övertidskultur

*sista knappen*


Jobbar i privata näringslivet. Om jag blir kvar på övertid så får jag kompa ut den dubbla tiden en annan dag. Några pengar får vi inte.
 
Sv: Övertidskultur

Tänk så olika man resonerar. :)

Jag tycker också om mitt jobb och det har krävt en hel del engagemang att nå hit. Jag tycker verkligen om att jobba och skuttar ur sängen på måndag morgon för att ta itu med ännu en intressant arbetsvecka. Jag har riktigt roliga uppgifter men som både är krävande och innebär stort ansvar. Ändå tycker jag att det är rimligt att jag kan utföra mina uppgifter på normal arbetstid. Jag tycker dessutom att det är en viktig parameter i mitt val av arbetsplats och skulle inte vilja ha motsvarande jobb på ett annat ställe med en annan syn på övertidsarbete.
 
Sv: Övertidskultur

kl

Varför känns det som att det förutsätts att man ogillar sitt jobb och inte vill anstränga sig om man inte jobbar över när man läser många svar i denna tråden? Merparten här är riktigt flitiga OCH noga med att vara på jobbet sina timmar.

Jag tillhör inte alls dem som satsar på någon som helst karriär men jag är supernöjd med mitt jobb, känner aldrig på någotvis att jag inte vill åka o jobba men jag gillar ju hela konceptet på just mitt jobb, tex att det innefattar bestämda arbetstider så jag kan planera fritiden utifrån jobbet.
 
Sv: Övertidskultur

Inser när jag läser många svar att jag är lyckligt lottad som kan logga ut den tiden det står på mitt schema som jag slutar och att jag inte har sålt min själ till djävulen
Har på tidigare arbeten alltid sett till att få betalt för övertiden
Värderar min fritid högt

Om jag betraktade min arbetsgivare som djävulen skulle jag inte logga ut, jag skulle byta jobb.
 
Sv: Övertidskultur

Vad spännande.. vad jobbar ni med, ni som har de här roliga jobben som är så stimulerande och utvecklande?

Jag är forskare, det är ju ett sånt yrke man väljer för att man tycker det är kul, det kräver också rätt mycket engagemang iom att man måste dra in sin egen lön genom forskningsprojekt.
 
Sv: Övertidskultur

Jag tycker också om mitt jobb och det har krävt en hel del engagemang att nå hit. Jag tycker verkligen om att jobba och skuttar ur sängen på måndag morgon för att ta itu med ännu en intressant arbetsvecka. Jag har riktigt roliga uppgifter men som både är krävande och innebär stort ansvar. Ändå tycker jag att det är rimligt att jag kan utföra mina uppgifter på normal arbetstid. Jag tycker dessutom att det är en viktig parameter i mitt val av arbetsplats och skulle inte vilja ha motsvarande jobb på ett annat ställe med en annan syn på övertidsarbete.

Jag håller med. Problemet med övertid(+på flexen) på min arbetsplats är att man skulle kunna jobba ihjäl sig om man inte kan/får hjälp att begränsa sig.
Dessutom sätts det inte in vikarier ens vid längre tider då folk är borta utan vi försätts kunna täcka upp för varandra även om det är närmare halva arbetsgruppen som är borta...
Lägg till att arbetet är både roligt roligt men krävande och direkt påverkar våra klienter som redan är utsatta så riskerar personer som inte kan sätta gränser för hur mycket de arbetar att i snabbt sluta (med hög personalomsättning som följd) eller på allvar bränna ut sig och bli sjuka.
 
Sv: Övertidskultur

KL Jag jobbar inom frikyrkan. Ingen övertid betalas ut men har extra semester och förtroendetid. Har ingen gräns alls när jag jobbar eller inte eftersom de bästa idéerna får jag hos hästen tex. Jag jobbar mycket och jag har även mycket fritid och arbetar ofta hemifrån. Trivs toppenbra!
 
Sv: Övertidskultur

Jag är arbetslös just nu men börjar jobba om en dryg månad.

All övertidskultur i Sverige kommer att vara bättre än den jag är van vid från England, där jag vid ett tillfälle jobbade 49 dagar i sträck, i snitt 12 timmar om dagen, utan varken övertidsersättning, flex eller komp.

Men - på arbetsplatsen där jag ska starta efter påsk blir det tydligen väldigt sällan övertid - om det blir det ska den vara beordrad eller godkänd i förhand och då får man ta ut det i komp per timme.
 
Sv: Övertidskultur

Jobbar på ett privat företag.

Vi har sällan övertid, och den är aldrig beordrad. Vi kan få en förfrågan om det är något extra som behöver göras, men om vi inte vill så kan vi säga nej. Det finns alltid någon som vill jobba mer, så jag känner aldrig att jag måste.

Vad gäller övertid så får vi betalt om vi anmäler den. Jag är inte speciellt snabb på att göra det då det brukar bli självreglerande i slutänden. Min chef är inte heller speciellt intresserad av att dra av för mig om jag måste gå nån timme tidigare, så då kan jag jobba över lite någon annan gång som kompensation. Det blir helt enkelt lite som flex fast vi egentligen inte har det. Jag gillar friheten i systemet och att jag inte behöver ta med mig jobbet hem. Det skulle jag inte orka...
 
Sv: Övertidskultur

Jag ska börja jobba den 24e på nytt företag så jag vet inte hur det fungerar hos dom men hur det fungerade på förra företaget jag kan försöka beskriva om. Jag var anställd som signaltekniker i järnvägsbranchen och de fast anställda hade jour/beredskap som gick runt med en vecka var.

Det hände ibland att vi fick jobba över men ofta berodde det på oväntade händelser. Bompåkörningar (bilar som kört igenom de gula bommarna vid järnvägsövergångar), åsknedslag osv, är inget man väntar sig. Men de som var tvungna att hämta barnen på dagis fick givetvis göra det. Vi andra högg i så gott det gick. Tågen måste nämligen börja rulla igen så fort som möjligt. Denna tid fick du ersättning för i pengar. Givetvis frågade chefen om man kunde annars så ordnade han dit en ersättare.

Det var alltid en som hade jour/beredskap och denne kunde ringa ut en till när det blev något fel utöver ordinare arbetstid. Kunde/ville/orkade man inte, så var det bara att stänga av jobbemobilen (om man inte hade jour). Ofta blev det ett par utryckningar i månaden. Efter det fick man 11 timmars vila (om gått mindre än 11 timmar sedan senaste arbetspasset) och ibland fick man en hel dag ledig på det viset :D Dessa extra timmar kunde man välja om man ville spara timmar i en tidbank och ta ut sedan som ledigt eller få dom i pengar. Men man fick alltid ett utryckningstillägg på 620 kr oavsett om man tog ut det i tid eller i pengar.

Men ja, varje månad blev det ett par timmars övertid. Pratade med gamla kollegor som jobbat över mer nu än tidigare.. Flera 14 timmars pass och de har förlite personal för att klara av allt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 392
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 734
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 207
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp