Övertramp i skritten

Shaggy

Trådstartare
Hur "viktigt"/bra är det att en häst har stort övertramp i skritten? Jag har hört både fördelar och nakdelar med stort övertramp.
Vet inte var tråden ska ligga (finns inget som passar riktigt) om den hamnat tokknasigt kan väl moderator flytta den :bow:.
 
Vad är det för för- och nackdelar du har hört? Jag har inte hört nånting egentligen, men har alltid antagit att övertrampet ska vara stort. En häst som skrittar på ordentligt har väl oftast ganska stort övertramp mot en som segar och kanske är spänd?
 
Tidigare har jag alltid hört att stort övertramp är bra och att hästen då har bra skritt. Men det senaste jag hörde va att det inte va bra med stort övertramp eftersom hästen då ofta bär mycket vikt på framdelen. Alltså lite svårt att förklara men den står lixom kvar länge med frambenet medan den tar fram bakbenet.. hmm lite förvirrat hoppas att ni förstår nånting iaf.. :confused:
 
Men det senaste jag hörde va att det inte va bra med stort övertramp eftersom hästen då ofta bär mycket vikt på framdelen. Alltså lite svårt att förklara men den står lixom kvar länge med frambenet medan den tar fram bakbenet..
Men å andra siden sätter den ju in bakbenet långt under sig. Det borde den väl inte kunna göra om den är "framtung"? Undrar bara...
 
Jag tycker inte att övertrampet är ett så där superintressant kvalitetstecken - det finns så mycket annat som ska vägas in när man bedömer en bra skritt.

Som någon skrev tidigare så behöver inte ett stort övertram innebära att hästen sätter under sig väl med bakbenen - det kan också betyda att den kommer under sig med frambenen. Eller så kan det förstås vara något mittemellan :eek:

Jag tycker det är intressantare att kolla var hästen placerar sina bakben, om den marscherar på bra, om den kan länga steget utan att bli trippig, och om den ser ut att bära sig.
 
Förstår inte riktigt varför det ska vara viktigt med övertramp. En del måste ju bero på hur hästen är byggd också, lång7kort rygg, långa/korta ben.
Tex så är jag själv jättestel men kan ändå böja mig fram och lägga handflatorna på golvet med sträckta ben. Detta beror inte på att jag är smidig utan att jag har lång överkropp och korta ben :)
Mvh Kerstin
 
Jätteintressant - spåna vidare - jag är med och läser, har ingen egen uppfattaning ännu, men har hittills alltid tänkt på övertramp som bra, aldrig dåligt...
 
Tack för alla svar. Det jag hört mest är att hästen ska ha stort övertramp men också att om hästen har stort övertramp trampar den sig lätt.
Jag studerade Novan ordentligt häromdan och mätte då övertrampet på hovspåren i snön och hon hamnade på ca 30 cm (jag har ju länge sett att det är stort men så stort...). Tycker att teorin om att övertrampets storlek inte är det viktiga utan hur övertrampet uppkommer är intressant. Novan ligger nog nånstans mittimellan långa steg med frambenen och långa med bakbenen så hon skapar sitt övertramp med både fram och bakben.
Anledningen till att jag frågade var att jag började fundera på om övertrampet är så himla viktigt som folk har påstått eller om det kankse inte är så bra kvalitetstecken, om man tittar till övertrampet så skulle nog Novan vara av mycket bra kvalitet i så fall. Hon är ca 150 cm och har rätt långrygg (ganska rektangulär kroppsform) men samtidigt så känns hon som en helt normal hobbyhäst :banana:.
Egentligen skiter jag ju fullständigt i om hon är "bra" kvalitet hon är ju iallafall min Nova som jag inte vill byta bort mot nån annan :love:, men tanken slog mig.
 
Om man ser det ur en annan synvinkel...

hästen har INTE ngt övertramp alls att tala om, ja varför något alls? i mina ögon blir det korta, stela rörelser som följd av det, en ( från marken sett ) stötig skritt, som inte blir så elastisk eller bra extriörmässigt sett. kan inte tänka mig att en häst som inte har ett någotsånär bra övertrampt har en super skritt :crazy: blir något av en felkopppling i mina ögon, tycker att en stor del av skrittrörelsen är de stora trampet in undersig som blir ett övertramp.
 
Nackdelen med en för stor skritt och ett stort övertramp är att när man vill samla skritten så kan det lätt bli att skritten blir oren och snudd på eller att det blir pass istället. Hästen får inte plats med bakbenen. Det krävs mycket träning på att samla skritten med en sån häst.
Huvudsaken är att hästen har en ren skritt, dvs. att det yttre benparet bildar ett tydligt "V".
 
Lånar din svarsknapp bara...

Har det inte stor betydelse hur fort hästen skrittar!? Jag tycker att förhållandet hastighet/övertramp verkar vara tämligen linjärt. Nu pratar jag om fri skritt på lång tygel.
 
Absolut, MEN en häst som har ett stort övertramp kan man fortfarande rida till en bra skritt, en häst som inte har något övertramp kan i mina ögon aldrig få den kvaliten just för att skritten blir kort, och ofta mer oren än vad den stora har tendens att bli,
 
Jag tycker också ofta mig ha sett hästar med bra övertramp som blir passaktiga när de går sakta och slappar till. Det är väl ett tydligt tecken på en "farlig" skritt - att det lätt blir passinslag? Och jag menar alltså inte farlig i begreppet skadlig utan hur en dressyrdomare skulle se det hela,alltså ej taktmässig skritt.
 
Jo det är sant, & det är jue lite "på gränsen" fråga, som min häst som har stort övertramp, har en relativt bra skritt, men när han blir överilad så blir den passaktig, ja, när han blir riktigt tossig så BLIR det mer eller mindre pass, MEN under "kontrolerade" former så är det bara en väldigt stor och vältrampad? ee.. *vet inte riktigt hur jag ska beskriva* han tar för sig bra och det blir en genomgående rörelse i hästen som ger det ett väldigt mjukt och rytmiskt intryck. Och det är fortfarande lättare för mig att kontrolera min stora skritt, till något rätt så bra än den korta hårda skritten till att bli så mycket större och smidigare, just eftersom en häst som extriört inte KAN få det övertrampet kan man inte göra skritten så jätte mycket bättre, men en med stor & stort övertramp kan man lite "lära om" & få att inte trampa riktigt så djupt in och inte beakta passinslaget, även om inget av de båda är optimalt, lagom är bäst :)
 
Ett annat 'intressant' problem som kan uppkomma när man försöker samla en stor skritt var jag med om för några år sedan på mitt då 6-7-åriga fullblodssto (nu 16) som har JÄTTESTOR skritt (upp till 45 cm övertramp, ingen har någonsin hållt jämna steg i fri skritt på de 12 år jag ridit ut med andra ekipage). När vi började försöka rida henne 'på tygeln' i skritt, så gick hon i spansk skritt. Detta höll hon på med av och till i flera månader. I början tyckte man väl mest det var lite roligt, men hon gjorde det på eget initiativ och det var svårt att få henne att låta bli, så vi fick rida med ganska långa tyglar i skritt under en längre tid för att hon skulle glömma att man kunde gå på det viset... Hon fick helt enkelt inte plats med benen under sig när man kortade henne framtill. Däremot är skritten alltid helt ren, utan passtendens.
 
Jag säger som Kyra : Köp aldrig en häst med 10 mässig skritt för den hästen är istort sett omöjlig att samla.

JAg har sett få hästar som har ett bra övertramp där bakbenen träder långt in under kroppen, dom flesta hästar med stort övertramp har bara frambenen kvar längre tid i marken och får dom mer under sig än vad dom får bakbenen.
 
Hur långt in under kroppen anser du bakbenen ska vara för att hästen ska "träda långt in under kroppen". Nog för att Novan har kvar frambenen i marken längre men nog sjutton stoppar hon in bakbenen under kroppen också.
 
Fio: Hur anser tex Kyra att skritten skall vara då?
Min häst har tex lång rygg och inte så stort övertramp (längre iallfall, han är 19 och har spatt, stel...) ca 10 cm bara, men är väldigt taktfast istället. Men det är ju ingen elegans direkt i den gången, då vill man ju ha lite mera bakbenskliv.

Vad säger expertisen???
 
:love:

Du har precis kunnat uttrycka det som jag själv reflekterat över som "älggång" !!!!!
 
Tävlar man så är det ju lite trist med en häst som bara kan skritta "sko i sko" för då har man ju ofelbart alltid bara en femma på ökade skritten. Men man får väl försöka ta igen det på annat då.

Jag har en häst med dåligt övertramp i skritten och en med bra. Föredrar den med bra, hon kan skritta taktmässigt och bra i såväl samlad, ökad som mellanskritt. Den med dålig skritt får jag passa mkt mer, han vill gärna bli passartad i den ökade alt skritta kort o spänt. Samlad o mellanskritt behärskar han dock bra.

Men jag skulle inte vilja ha en häst som skrittade med extremt stort övertramp, de är svåra att samla överlag. Lagom är bäst! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 315
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 312
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 700
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp