Överväldigad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sedan jag flyttade hit har det ju inte blivit så jättemycket ridet. När jag hunnit rida seniorhästen ett par gånger, fick hästens matte problem med återkommande kraftigt näsblod :crazy:. Jag fixade ju inte riktigt att vara där då när hon rätt som det var kunde börja blöda.

Vi hade pratat om att jag i början skulle rida ut tillsammans med henne, en gång i veckan. P.g.a. näsblodet så gick det lite längre tid och jag kände att ridabstinensen började krypa i mig, och en, kanske två gånger i veckan, kändes ändå som ganska lite. Så jag började kolla lite på ridskolorna i trakten, men kände att jag inte fick så bra koll genom att bara läsa på hemsidorna. Hästfolket i trakten borde ju veta, så jag ställde frågan i det lokala hästforumet på fb, som jättehästens matte hade tipsat mig om.

Jag blev helt överöst med svar. Det var nästan lite galet. Många tipsade om en viss person som håller till på orten och det dröjde heller inte länge förrän denna person dök upp och skickade en vänförfrågan till mig. Jag accepterade förstås. Hur skulle det ha sett ut annars? :laugh: ;)

Hur som helst så ringde jag upp ett av tipsen och bokade en ridlektion till på måndag. Det är i närheten av seniorhästen så kanske kan jag rida honom för den tränaren senare. Två personer hörde också av sig direkt till mig. En av dem är jag i princip granne med. Hon bor i samma område som jag några hundra meter bort. Hon hade två hästar, ett halvblod på 11 år och en unghäst (frieser) på 2 år. Den andra tjejen hade 3 hästar, två fullblod och en new forest, samtliga dressyrtränade. Båda ville ha lite ridhjälp och det gick bra att rida dem för tränare också.

På två av de tipsade ställena fanns det medryttarsystem. På ena stället var det så att man hyrde hästen i 3 dagar och då ingick det en lektion. Möjlighet till extern tränare och tävling fanns.

Jag känner att det här kan nog ta lite tid att sortera. Jag är helt överväldigad av gensvaret på det inlägg jag skrev och många är i tonen "kom hit, kom hit, du är så välkommen!"

Seniorhästen red jag för övrigt idag. Och det är ju som ägaren säger; hästen är svårriden. Inte dum på något sätt, men svår. Och jag får väl trösta mig med det när jag inte lyckades lägga hästen i ett visst önskat tempo, utan det blev lätt överilat, ffa. på hemvägen. Tempoväxlingar. Vad är det? Och i början sket han ju i min skänkel också, så då önskade jag att jag haft peta-på-pinnen med mig. Hm, ja, det tog visst två år för ägaren att lära sig rida honom. Jag får påminna mig om det, så jag inte känner mig alltför usel.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår sa jag upp mitt medryttarskap på ridtravaren. Jag har ju under en tid känt att något är fel med hästen. Dessvärre har ägaren inte...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
7 560
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 187
Senast: Sirap
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp