En ologisk dum rädsla för nya inackorderingar

Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej utanför. Vilken lättnad det var att få komma till ett mindre stall som det var var tomt vid inflyttning. Det var en annan med 2 ponnyer som också skulle flytta dit så vi kunde sätta ”vår egen prägel” på stallet.

Denna person stod där i 2 månader och sedan dess så står jag själv där med mina 3 ponnyer.
Nu börjar stallansvarige och jag prata om att ta in 2 hästar till samt att stallansvarige ska ha en egen häst. Och jag blir både jätteglad och jätterädd samtidigt.
Klart jag saknar sällskap men jag är samtidigt oerhört rädd för att det ska bli fel sällskap och det ska bli de konflikter det var i förra stallet. Det är en ologisk rädsla för att jag ska behöva ”maka på mej” och låta mina hästars behov stå tillbaka fullt ut. Jag har stått i andra stall tidigare där vi har kompromissat och haft hjälp av varandra - det önskar jag givetvis igen!
Men jag som är social av mej i stallet och gillar ridsällskap (särskilt nu när unghästen rids in), vill inte ha ett ha ett klimat där man fryser ut någon likaväl som att man inte ska känna sig tvungen att umgås med någon heller.

Sen kommer en annan tanke - ja men hagarna då?! Hagarna består av 1,5h totalt och det fungerar. MEN gården består av 15ha där 1,5ha äng är utarrenderat till någon annan och man skulle kunna hägna in annat som hästar med lite mindre behov av mat, kan gå på. Så det löser sig, det är bara den där jäkla rädslan som gör sig påmind.

En dum rädsla eftersom jag har mestadels positiva erfarenheter från att dela stall med folk. Och jag brukar vara lösningsorienterad. Så det går ju att lösa.

Den stallansvarie kommer jag väldigt bra överens med och jag ska givetvis få träffa den andre personen innan när något bestäms.
 

Jag tycker inte det är en dum eller konstig rädsla.

Jag har mestadels stått i större stall (15+ boxar) och på ett sätt har det varit skönt. Har det funnits rövhål har det också alltid funnits andra, normala, trevliga människor också.

Det här är vår hobby. Vi spenderar massor av pengar och tid på att utföra den, och att ha trevligt sällskap medan man gör det är inte fel!
 
Jag tycker inte det är en dum eller konstig rädsla.

Jag har mestadels stått i större stall (15+ boxar) och på ett sätt har det varit skönt. Har det funnits rövhål har det också alltid funnits andra, normala, trevliga människor också.

Det här är vår hobby. Vi spenderar massor av pengar och tid på att utföra den, och att ha trevligt sällskap medan man gör det är inte fel!
Så är det, otrevliga personer märks mer i mindre stall än i större. Förra stället var vi några stycken som hade många hästar så det märktes ändå trots att det var 10-15 hästar.

Men det är som du säger, vi spenderar massor av pengar så vi ska få ut något utav det också 🙂
 
  • Hjärta
Reactions: Elo
Det är verkligen viktigt att ens stallkompisar är bra.
Jag har världens tur just nu. Vi är 4 hästägare på 7 hästar.
Alla är toppen och jag tror aldrig att jag och min häst har trivts så bra som nu.

Det räcker med att det är en egoist så kan allt vara förstört
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 189
Senast: Sirap
·
H
Hästhantering Hejsan :-) Jag har läst runt lite här på Bukefalos om hästar som står ensamma och tänkte nu berätta om min Nordsvenska valack på 20...
Svar
16
· Visningar
2 618
Senast: tgd
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 273
Senast: 95johsv
·
Q
Hästmänniskan Vi, jag och min sambo har stora problem med vår hyresvärd. Vi har en lägenhet i en förort och längtar ut på landet. Av en ren slump red...
2
Svar
29
· Visningar
3 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp