Bukefalos 28 år!

Överviktig hund

Olymp

Trådstartare
Har äntligen fått hem min omplacering *lycka* och det har gått hur bra som helst. MEN den lilla killen är överviktig...Han är mindre (kortare,lägre osv) än min första hund som väger 5 kg men den nya väger 7 kg och man känner fettet.
Mycket verkar bero på att han fått äta alldeles för mycket "människomat" och såklart för lite motion.
Hur ska jag lägga upp bantningen för att det ska bli så skonsamt som möjligt?
Vår hund får färskfoder och det kommer den nya också få.
Tror ni det räcker med att begränsa maten till det han ska ha och inget mer,kombinerat med promenader och lek med hundkompisen?
Tar gärna emot alla andra tips ni har!
 
Sv: Överviktig hund

Svar Ja. Det du beskriver räcker fint. Tänk bara på att om han inte är van att röra på sig kanske du ska ta det försiktigt med leken med den andra hunden och avbryta innan han däckar. Korta stunder lek alltså och koppelmotion i lagom mängd. Det är ju mycket extra vikt han bär på.
 
Sv: Överviktig hund

Tänk också på att inte ta för långa promenader i i början om han är ovan. Hellre många korta.
 
Sv: Överviktig hund

Jag kollade upp simträning,1800 kr för "körkort" som man måste ha för att få träna ensam med hunden,sedan 240 kr per tillfälle (45 min) O_o Hade jag bott i hus skulle jag slängt upp en pool inomhus :P
 
Sv: Överviktig hund

Va??? Här kostar en genomgång av hunden + att man får lära sig hur man gör med simningen under 600 kr och sedan kostar det 500 kr för en timme som man får dela med andra om man vill.
 
Sv: Överviktig hund

Känns som en mycket rimligare peng! Får köra lugn träning på land och hoppas på att vi får sommar tidigt :p
 
Sv: Överviktig hund

Eftersom han är så liten. Har du badkar? I så fall kan han simma i det. Sele eller flytväst på så att du kan styra och/eller hålla igen, kanske ett litet kort koppel som du fäster i kranen. En godbit framför nosen. Han kommer ofelbart att försöka simma mot godbiten.
 
Sv: Överviktig hund

Okej då har vi börjat komma igång lite här hemma. Nya fodret är inga problem utan han äter glatt. Vi har infört förbud på att sticka till nån av hundarna nåt extra,vilket våran första inte bryr sig om men den nya är en riktig tiggare :P Badkaret var ingen hit överhuvudtaget tyvärr,men funderar på ett nytt försök.
Promenaderna går inte direkt fort och blir inte speciellt långa heller för den delen. Vi promenerar mycket med honom lös och jag måste säga att det är ovant att behöva stanna och vänta på en hund. Enligt vet skulle han behöva gå ner från 7 kg till 5 kg,dock frisk i övrigt tack och lov.
 
Sv: Överviktig hund

När det gäller simningen så är det viktigt att de lär sig bra teknik, en del hundar bara sjunker med baken och då skvätter det vatten i ansiktet = otrevligt att vara i vattnet. Du kan sätta på en flytväst eller bara hålla en hand under magen. Sedan kan de ta lite tid innan de uppskattar det där med att simma. Min omplacering får jag fortfarande tvinga ner i vattnet men när han väl är där börjar han tycka att det är ganska okej.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 740
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 840
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 804
Senast: Guldaskig
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 255
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp