Bukefalos 28 år!

Överviktig hungrig konvalecens häst! - Vad gör jag?

C

cerrox

Jag fattar inte hur Prinsen min (arabiskt fullblod) kan vara sååå hungrig HELA tiden!!!? Han är redan uppe i minst 8 kg hö per dag, samt går fortfarande i liten gräshage & det känns som om det egentligen är alldeless för mycket för honom, han är ju överviktig & konvalecens & bör absolut inte väga för mycket. Han väger minst ca 20 kg för mycket, är uppe på 480 kg nu tror jag. Hö´t har en Smrp/MJ kvot på 5.6 sedan med lite lusern & foderjäst så ligger kvoten på ca 6, men MJ är uppe i 80 snart någonting, det är på tok för mycket jag vet. Men vad göra när han är så hungrig hela tiden? :crazy: Hjälper det om man höjer upp Smrp/MJ kvoten? Men hur sjutton ska jag kunna ta ner MJ? Egentligen behöver han ju inte mer än någonstans mellan 55-60 MJ (tror jag?) för att få ner vikten, men det känns som om jag svälter honom om jag drar ner på hö´t så förbaskat mycket? För i lätt arbete låg han på 75-80 någonting förra året & Smrp/MJ på uppåt 7 & gick bra på det. Ska leta i papprena & kolla dom exakta uppgifterna för hur han låg då. Men någon som har förslag på hur jag ska göra? :confused:
 
Sv: Överviktig hungrig konvalecens häst! - Vad gör jag?

*puttar upp*
 
Sv: Överviktig hungrig konvalecens häst! - Vad gör jag?

Du kan byta ut 3kg hö mot 1kg lusern och 4kg halm.
De tycker bäst om havrehalm.
Det blir ju 5kg mat som ger 122gsmbpr och ungeför 21MJ.
Kvot 5,8.
 
Sv: Överviktig hungrig konvalecens häst! - Vad gör jag?

Visst, så skulle man ju kunna göra, men det enda kruxet är att vi verkar ha ont om halm här i år, men jag ska definitivt kolla upp det.
 
Sv: Överviktig hungrig konvalecens häst! - Vad gör jag?

Testa med att ge "mollichaff" det e massa fibrer i och tar längre tid att tugga.titta på ka-trading.se under horsehage sida jag ger min arab detta för att fylla ut maten med för han e lite rund om magen
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 743
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 700
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 221
Senast: Corax
·
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 149
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp