Bukefalos 28 år!

Övningar för bättre sits

Lillflickan

Trådstartare
Ja, som rubiken lyder. Kom med era bästa övningar för bättre balans och sits :) (både till häst och utan häst)
Tycker själv att jag sitter ok i sadeln men vill bli bättre, och är framförallt trött på att känna att det är på gränsen att jag åker av om jag kommer i snabb trav/galopp och hästen plötsligt hoppar till lite för att den blir rädd för något.
Lägger uppe en bild senare på när jag rider så får ni gärna kommentera min sits.
 
Sv: Övningar för bättre sits

Man kan ju alltid att testa rida utanstigbyglar, då måste man tänka på benens position, eller i för sig beror det på vilken sadel man har. :) Sen om man har mölighet kan man kolla i spegeln ifall det finns där man rider och ta en sak man ser som man ska förbättra under passet, till exempel att man ser händerna, och att dom inte är riktigt som man vill, då tänker man bara på händerna under det passet, då kan man ta hjälp av spegeln under hela passet för att få till det, sen nästa gång man rider kan man påminna sig då och då om dom sammtidigt som man förflyttar fokus på nästa del. Om man inte har en spegel fungerar ett fönster lika bra, ifall det är mörkt inomhus å ljust där du rider. Men allra bäst är att ha ett par ögon på marken som ser. Ifall ingen hästkunnig har tid kan du ju alltid utrursta ngn hitills ovan hästmänniska med en bok om sitsen, som innehåller bilder å sen får den personen jämföra och påminna en om vad man gör för fel x] vet inte om tipsen funkar, men för mig har det hjälpt lite i alla fall ;]
 
Sv: Övningar för bättre sits

Så här kommer bilder då:

Någon vecka sedan, barbackaridning, Trav
1U71mJ-1b90ee28c9784890c8d3dbf762d3357a.jpg

Maj 2009, Skritt
1DlI20-1b90ee28c9784890c8d3dbf762d3357a.jpg

Maj 2009, Galopp
1U7AhJ-1b90ee28c9784890c8d3dbf762d3357a.jpg


Det jag själv tänker på är
* Blicken, ofta riktad mot hästens hals/nacke för att kolla formen fast att jag vet att jag egentligen känner om hästen jobbar rätt.
* Armarna hamnar lite långt fram ibland, har också ovanan att vid ridning på volt ibland dra ytterhanden över på fel sida..
* Sen benen, kanske lite långt fram förutom på skrittbilden?

Sitsen på galoppbilden är ju bara hemsk :angel: Trodde inte jag såg ut så när jag red, är bra med bilder ibland..
Blicken och armarna går bra när jag koncentrerar mig på det. Men benen, det känns som de fladdrar hit och dit och aldrig är där de ska. Tips?
 
Senast ändrad:
Sv: Övningar för bättre sits

Allt jag säger är : longering longering longering ;)

Att bli longerad barbacka elelr utan stigbyglar och tyglar, tills man kan sitta kvar i "allt" och även kontrollera vilekn gångart och tempo etc. utan tyglar och stigbyglar, DÅ får man bra sits :)

Tar lite tid fast går snabbare än man tror, om man itne fuskar!
Utan utan utan bara, på nån stabil häst att börja med. Och nån som har bra kontroll vid longering (person alltså)
 
Sv: Övningar för bättre sits

jag ser inte bilderna:( men det låter som jag när jag rider:D.

Sitsen på galoppbilden är ju bara hemsk Trodde inte jag såg ut så när jag red, är bra med bilder ibland..
Blicken och armarna går bra när jag koncentrerar mig på det. Men benen, det känns som de fladdrar hit och dit och aldrig är där de ska. Tips?
tittar också ner och benen flyger runder titt som tätt (konstigt nog inte på min egen häst utan bara på andra)
men longering utan stigbyglar eller tyglar. man kan slappna av och följa med hästens rörelser mer än om man har tyglar och stigbyglar..

* Blicken, ofta riktad mot hästens hals/nacke för att kolla formen fast att jag vet att jag egentligen känner om hästen jobbar rätt.
låt nån stå och skrika på dig så fort du tittar ner! det fungerar^^ även om du blir irriterad och vill mörda personen efter ett tag så fungerar det n_n
Armarna hamnar lite långt fram ibland, har också ovanan att vid ridning på volt ibland dra ytterhanden över på fel sida..
korta tyglarna och ta ut handen mot benet i volten istället för in på fel sida. led hästen i volten, tänk att du leder den istället för svänger så blir det lättare^^
* Sen benen, kanske lite långt fram förutom på skrittbilden?
rid utan stigbyglar, då får du benen på plats.
 
Sv: Övningar för bättre sits

1. Lyft upp knäna mot bröstet, håll i några sekunder och släpp ut dem igen. Upprepa några gånger. (OBS! Detta framkallar starka höftkramper om man är otränad..., men då är det bara att keep doing it)

;)
 
Sv: Övningar för bättre sits

menar du på hästen, båda benen samtidigt och utan att hålla i benen? eller på marken och ett ben i taget?
vet en liknande ballans övning där man siter typ på svanskotan har armarna utsträckta och benen är upplyfta och ska inte röra sadlen, övningen görs i skritt. man får kramp överallt när man gör den och den känns i flera dagar efteråt.
 
Sv: Övningar för bättre sits

kl

Träna core! Galet bra träning för ridmuskler, antingen kan du träna i grupp på nåt ställe som anordnar klasser eller så kan du träna enkelt hemma med hjälp av t.ex detta upplägg : http://metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.227797

Sen stretchar jag bröstmuskler, axlar och övre ryggmusklerna varje dag innan och efter ridning. Ibland även under framskrittning, finns en jättebra övning som jag inte riktigt kan förklara, men ska försöka hitta nåt på nätet.

Stretchar höftböjarna varje dag också, dels kan man göra en enkel övning som funkar typ när man smörjer träns om man har en stol tillhands - man lägger upp en foten och ökar stretchningsgraden (böjer sig fram mot benet med rak rygg) efter ca 30 sek i varje läge.
Stora höftböjaren strecthar jag typ i soffan när jag kollar på tv. Tänk att du ligger på mage, fast med bara det innersta benet på soffan och det andra i golvet i 90°. Vill du öka stretchingsgraden kan du böja upp "soff-benet" i 90° också.

När jag rider fram stretchar jag också ut ryggen genom att växla mellan att svanka med huvudet uppåt/bakåt och sedan rulla ihop ryggen, trycka ut svanken och in med hakan mot bröstet.

Jag brukar också sitta på hästen och sträcka höger arm mot vänster tå och vice versa - utan att andra sidan skänkelläge ska ändras.

Jag märker enorma skillnader de dagar jag inte stretchar, men det här är ett övningsprogram som jag har skräddarsytt för mina behov.
 
Sv: Övningar för bättre sits

Jag tycker att balansen och sitsen blir bättre om man rider barbacka. :idea:
 
Sv: Övningar för bättre sits

åh vad roligt med massa svar :)
coreträning ska jag absolut testa, och stretchingen.

Sist jag red red jag en stund utan stigbyglar, hästen blev då lite rädd för en grej och vände om och sprang åt andra hållet. Tyckte jag satt kvar bättre utan stigbyglar faktiskt. Sen när jag tog stigbyglarna igen så kändes det som att jag var mer i obalans. Funderar på om jag kanske har lite för korta stigläder? Hur tycker ni det ser ut på bilderna, är de lagom eller för korta?

Hittade även en person som ger sitsträningslektioner, så ska ta en för henne och se om det verkar bra.

Och fortsätt lägga in fler tips om ni kommer på såklart ;)
 
Sv: Övningar för bättre sits

1. Lyft upp knäna mot bröstet, håll i några sekunder och släpp ut dem igen. Upprepa några gånger. (OBS! Detta framkallar starka höftkramper om man är otränad..., men då är det bara att keep doing it)

;)

Vad/vilka muskler är det bra för?
 
Sv: Övningar för bättre sits

Kan rek pilates för ryttare dvd skicka pm så berättar jag var den finns hjälper en att hitta sin kropp och sträka den med lite lätta övningar själva passet tar ca 40 min. Hjälper mig och har lätt att få låsningar i rygg går till kiroparktor för det men slipper det mindre sen jag började med detta
 
Sv: Övningar för bättre sits

Kan rek pilates för ryttare dvd skicka pm så berättar jag var den finns hjälper en att hitta sin kropp och sträka den med lite lätta övningar själva passet tar ca 40 min. Hjälper mig och har lätt att få låsningar i rygg går till kiroparktor för det men slipper det mindre sen jag började med detta

dvdn var ju helt underbar :)
har bara tränat två gånger nu. och jisses vad stel/sne jag är, vissa övningar går jättebra åt ena hållet för att kännas nästan omöjliga åt andra hållet. och så känner jag att det tar bort en hel del spänningar också.
ska fortsätta med detta och se vad det leder till. och såklart lite sitsträning på hästryggen med i olika former (barbackaridning, sitsträningslektion och att helt enkelt bara koncentrera mig på sitsen ibland).

lite ot kanske, har börjat rida distans och rider då ofta med ganska lösa/hängande tyglar. och då får man ju sluta upp med att hålla balansen i tyglarna, speciellt märkbart blir det vid lättridning eller varför inte lättridning i tretakt så får man träna på riktigt (själv faller jag lätt bakåt då)
 
Sv: Övningar för bättre sits

Först väljer du var du vill att tråden ska ligga. Denna ligger ju under Hästmänniska. När du har öppnat det ställe du vill ha den på så finns det uppe till vänster en knapp som heter posta ny tråd. Klicka på den så får upp det underlag du behöver för att göra en ny tråd. Du fyller i en rubrik överst och sedan texten i rutan under.
 
Sv: Övningar för bättre sits

Hej du!
jag har fått massor med tips av min tränare och hon har gett mig en bok om hur man kan träna sin balans som jag tror när jag läser din text att du måste öva på!
Här har du några uppgifter som både träna din häst och dig själv:
1. Rida utan stigbyglar.
Försök sitta mjukt på hästens rygg.
Många har fått lära sig att sitta tungt ner i sadeln men det är fel!
Träna utan stigbyglar i alla gångarter.
Om din häst är väldigt skumpig kan du börja med ett lugnt tempo, så brukar det bli bättre efter ett tag.

2. Longering.
Att bli logerad medan man tränar sits, position och balans är mycket effektivt.
Knyt i hop tyglarna så att de inte ramlar ner, du behöver dem ända inte!
Börja med att rida lätt.
Håll händerna som vanligt fast utan tyglar, flytta dem sedan till höfterna och lägg dem därefter på låren.
Armarna kan du växelvis hålla rakt fram, rakt upp och rakt ut åt sidan.
Känns det ostadigt kan du naturligtvis börja i skritt innan du travar och galopperar.

3. Trava 2 upp och 1 ner.
Den här övningen går också bra att träna vid longering.
Att trava 2 upp och 1 ner innebär att man rider lätt i trav men står två steg ( istället för ett) och sedan sitter som vanligt ett steg.
Först gäller det att lära sig tekniken, vilket kan vara ganska svårt då man oftast är invand att röra sig upp och ner i varje steg.
Sedan ska man hitta balansen så att man klarar av övningen utan att behöva ta hjälp av tygeln ( det kan vara klokt att hålla ena handen i manen till en början). Sista steget är att få till en rak sits med bibehållen balans, även om hästen ändrar takt eller tempo.
Tänk på att slappna av och att få ner tyngdpunkten till fötterna.



4. Trava över bommar:
Att trava över bommar är också bra träning, framförallt för att förbättra balansen.
Använd fyra till fem bommar och lägg dem efter varandra på rakt spår eller böjt spår med ett mellanrum på cirka 120 cm.
Trava över dem i lättridning och känn hur hästen ändrar sina steg över bommarna. Koncentrera dig på att följa med i hästens rörelse utan att ändra position eller tempo. Det går bra att ändra avståndet mellan bommarna!

Hoppas att övningarna kan hjälpa dig och din häst! ;)
 
Sv: Övningar för bättre sits

Försök sitta mjukt på hästens rygg.
Många har fått lära sig att sitta tungt ner i sadeln men det är fel!

Varför är det fel? Om man sitter mjukt och lätt på hästen blir det väl jättesvårt att sitta ner och följa med hästens takt och kan leda till att man spänner sig? Eller? :)
 
Sv: Övningar för bättre sits

Om du sitter lätt och mjukt på hästen så blir det lättare för den att använda ryggen och behagligare för dig att sitta på den! ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 016
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 313
Senast: Skrämd
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 209
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp