Övningar för sitsen

C

concierge

Nu känns det som om det tagit stopp, min sits är samma som den var för ett år sedan :crazy:
Behöver tips man kan göra för att träna upp sitsen.
Jag kommer inte på något själv förutom att rida barbacka och utan stigbyglar, men tränar det verkligen upp sitsen är det inte bara balansen som blir bättre?
 
Jag kan ingenting om barockridning, men jag fick jättebra hjälp i tänket kring min sits när jag läste Sally Swifts Centrerad ridning. Hon förmedlar massor av användbara tips och tankekedjor.
 
Hur tränar du sitsen nu? Tränar du bara på att "sitta fint", eller jobbar du med hur din sits påverkar hästen? Jag tycker att det intressantaste sättet att öva sitsen är att fintrimma hur man påverkar hästen med sitsen. Att kunna styra, öka och minska gångarten, placera hästens bogar och bakdel med hjälp av bara sitsen. Det är något jag alltid övar på när jag rider.
 
Första steget är att bli medveten om hur sitsen är idag och vad du bör/vill förändra. Ta hjälp av någon som kan hjälpa dig att se eller videofilma dig. Bäst är en instruktör som är bra på hur sitsen påverkar hästen.
 
För det första tränar jag att sitta fint :). Har väldigt lätt för att hamna i stolsits.
Sen tränar jag på de här enklare sakerna som att styra hästen med sitsen.
Att öka och miska gångarterna har jag bara hunnit träna i skritt men jag gör så lätt felet att jag spänner hela kroppen då jag försöker minksa gångarten :o
 
Videofilmat har jag gjort en gång, det var faktist väldigt bra. Men då satt jag i stolsits hela filmen och spände armarna och axlarna så sitsen blev så stel :o.
Så det måste jag göra någon till dag! :)

Tack för alla tips jag fått! :D
 
Nu vet jag inte hur du siter till häst, men många av mina förstagångselever sitter ofta i stolsits och då brukar jag be dem att sitta stilla i sadeln och sluta driva med benen hela tiden.
Sedan brukar jag gå vidare med att de ska känna hur hästens rygg rör sig i sidled och be ryttaren följa den rörelsen i en bakåtcyklande rörelse en sida i taget. Det här brukar göra att skänklarna slappnar av, knät åker ner och benen hänger rakare.
Efter det ska de söka hästens mage med underbenen och försöka få kontakt utan att hästen tar det som drivning framåt, för att etablera kontakt.
Därifrån kan man börja driva ett bakben i taget, genom växlevis drivning, för att öva upp sin känslighet för hur bakbenen rör sig, utan att börja *jucka* med sätet och spänna sig igen.
Som sagt, jag vet inte hur du rider, men något kanske det kan ge.
 
Menar du att man ska följa med med benen eller är det bara sitsen?
När jag tänker efter tror jag faktist att jag sitter och spänner benen :o Eller så sitter jag och försöker hålla tillbaka dem och då spänner jag benen också.
Hur driver man för att få med bakbenen, med skänlkarna eller sitsen? Om man ska göra det med sitsen, på vilket sätt ungefär ska man göra då?
Jag tycker att ditt tips verkar jätte bra, ska tänka på det då jag rider idag :)
 
Följ rörelsen utan att spänna dig eller förstärka på något sätt, dvs slappna av. Blunda gärna och låt hästen skritta på. När hästen börjar gå långsamt för att du inte driver framåt så känn efter om du får en fyrtakt, där är hästens arbetstempo just nu, det känns segt, men stå ut.
Driva bakbenen för skänkeln in under tyngdpunkten gör du för inner bak när ytter fram är på väg fram. Ytter bak tvärtom. För att lära kroppen det här kan man överdrivet pendla med underbenen när hästen för dig från sida till sida. Vifta med tårna och lyfta upp hälarna kan vara bra för att släppa spänningar i benen. Sitsen skall vara stilla och inbjudande för hästen att höja ryggen mot, så mellangärdet, ryggen och magen, är bra att ha lagom spännt för att få en bra balans, tänk att du ska kunna stå på marken i balans om hästen skulle försvinna under dig :smirk:.
 
Hej hej,

Vill bara påpeka hur mycket sadeln gör (och inte gör) för sitsen!! Själv sitter jag jättebra utan stigbyglar med min sadel men mina ben hamnar då nästan bakom!! kåpan på min NYA morris & nolan dressyrsadel! (som är utbrovad av auktoriserad sadelutprovare, vilken är på gång att bli utbytt mot en portugisisk sadel)

Har man inte stöd för rumpan kan man inte sitta korrekt heller - iallafall inte avslappnat, och det är ju det man vill kunna. De flesta som har en felaktig sadel hamnar i stolssits.

Jag har ridit i spanska och portugisiska sadlar typ, tjurfäkarsadlar och skolsadlar och där hamnar man helt enkelt rätt i sadeln utan att behöva jobba på sitsen. När man hamnar rätt kan hästen helt plötsligt börja röra på sig utan störning - det känns helt underbart!
 
Skulle det vara lättare att börja med att rida barbacka istället om man vill sitta lite bättre?
Vill kunna rida så mycket som möjligt med sitsen men just nu gör jag inte det utan det är benen och händerna :crazy: .
Provade dock att ta bort stigbyglarna sitst jag red och då fick jag faktist en bra sits, dvs. en lodrät sits! :eek: :)
Jag vet inte vad det är som gör att jag hamnar i stolsits, beror kankse på att jag spänner benen då jag har stigbyglar.
 
Då man ska pendla med skänklarna som du skriver (om jag nu inte läst fel). Ska dessa rörelser följa med sitsens på ett ungefär? Är det samma sak i alla gångarter, då man vill få hästen att ta med bakbenen?
 
Kan också bero på att stigbygelläderfästena sitter alldeles för långt fram på sadeln. Då kan man inte avslappnat ha benen i lod och ha kvar dom i stigbygeln. Med en sådan sadel kan man aldrig komma till rätta med sitsen eftersom man måste spänna benen för att inte hamna i stolsits och då spänner man sig ju och den följande sitsen försvinner ;)
 
kulle det vara lättare att börja med att rida barbacka istället om man vill sitta lite bättre?

det beror på vad man vill uppnå..det är bra för balansen, och man lär sig följa hästens rörelser, men man hamnar lätt i stolsits mm..

det är iaf min erfarenhet av 4 månader utan sadel..
 
Men jag kan inte istta bra i någon sadel alls :crazy: Andra som suttit i de sadlar jag inte kan sitta i hamnar inte i stolsits eller så, men jag kunde sitta bra i en dressyrsadel när jag red en häst i stallet en gång iallafall ;)
När jag rider utan stigbyglar eller rider bakbacka hamnar jag inte i stolsits men jag drar upp knäna när jag har stigbyglar och sätter mig på svanskotan nästan.

Vet inte vad man ska göra åt det? Men det kan ju vara som du skrev, att stigbygelfästet sitter för långt fram.
 
Det som händer är att när du känner gunget i ryggen är att magen/bålen rör sig från sida till sida mot dina ben. Detta sker växelvis och när magen kommer mot din skänkel så är det rätt läge att använda skänkeln, vilket i praktiken innebär att hästen skänklar sig själv. Den här svängningen kan man träna på genom att sätta benen i svängning så att du övar på att använda benen oberoende av allt annat. Det här för att lära sin egen kropp att reagera med rätt skänkel i rätt ögonblick för att hjälpa hästen.

Jag brukar för att få en bra sits ta tag i lårens baksida, dra bakåt och släppa vid bakre delen på kåpan, låt sedan benet åka fram lite, så att skänkeln ligger lodrät. Sitt utan stigbyglar så ett tag och låt benen bli riktigt lååånga, det gör rejält ont om man är ovan, men är himla nyttigt. Läng sedan ner stiglädren så du kan ta dem utan att flytta upp knät och fram låret = stolsits.
 
Provade idag att bara rida med sitsen, måste bara skriva av mig lite. Men hjälp vad jag blev förvånad! :eek: Ponnyn jag rider gick som en klocka, lyssnade på minsta lilla jag gjorde med sitsen. Han brukar annars vara svår att få att lyssna på en, men jag har så lätt för att spänna mig och det är säkert för att han tycker det blir obehagligt han inte lyssnar.

Men då man skänklar, använder man båda benen eller bara ena? Jag har faktist väldigt svårt att få med bakbenen då jag rider måste jag säga :crazy: Eller så är hästens bakben som pinnar, stela.
Ska visa en bild;
http://community.webshots.com/photo/155290274/155290411CUFNVy
På den bilden var jag väldigt stel i sitsen dock, ska försöka fixa en ny och se om det är någon skillnad.
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: Tilly_85
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 490
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 937
Senast: iNHALE
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp