övningar tips?

M

Mos410

Jag har bara hoppat mitt varmblod 4 gånger då vi verkligen tränat hoppning. Vi har löshoppat 3 gånger och hoppat lite då och då över stockar och diken i skogen.
Nu har jag äntligen hittat en sadel som jag tror passar oss.
I vilket fall. Han tycker det är jätte kul att hoppa precis som jag. Vi har dock inte hoppat med sadel än :crazy:
Han har löshoppat 110 oxer (i trav då de inte fick upp honom i galopp) lång historia.
Han har hoppat 80 med mig.
Jag vet att han kan hoppa. Han har hoppat över vårat hagstaket en gång utan större problem och det är lite över 150 cm.
Han är 9 år, amrikansk travare, aldrig startad (flaskfödd, lång historia det med), jag har haft honom sedan han va 2 månader. Valack på ca 163 cm.
Men när vi hoppar så vägrar han hoppa hinder som är under 50 cm, han bara skyggar undan och vägrar (har hoppat det men med mkt om och men) är det dock högre (t.ex. 80 cm) så bara suger han fast i hindret bjuder perfekt och så poff...så är man över, känner inte ens att han hoppar.
Jag har hoppat hinder upp mot 130 +-. Men nu vill jag börja träna lite mer på vår hoppning. Vi kommer klart aldrig kunna tävla men hemma endå för att båda tycker det är så kul. Vill ha förslag på övningar som bygger upp honom bra:D
Och är det någon som har tips på hur jag ska göra med bommar och små hinder. ibland kommer vi över med mkt om och men, ibland springer han bara rakt igenom.cavaletti och grejer är ju jätte bra arbete och jag vill kunna träna det också med honom. tips?

17847732.jpg

Detta är första gången han hoppar 80 med ryttare:o
 
Sv: övningar tips?

Du kanske kan lägga upp en studs-serie, där du har ett högre hinder lite längre bak i serien och försöker ha dom andra runt 50cm och se om det funkar eftersom han då måste tänka på vad han gör och så (om det funkar) är det ju en jättebra övning då han får starkare ryggmuskelatur och bättre tecknik :)
 
Sv: övningar tips?

Ja det va smart:laugh: Då får man ju kanske med bjudningen genom hela övningen för att få hoppa det större hindret. Det ska jag prova :) Då vet man vad man ska göra imorgon då, det blir ut i skogen och leta bommar:D
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 540
Senast: zarmino
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 038
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 492
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp