Oförstående chef.....

Lill76

Trådstartare
Jag blir så irriterad - måste bara prata av mig. Jag är sen i november anställd på en heltidstjänst. I anställningspapperna står 40 tim/v o ingen övertidserstättning utgår. Jag var noga med att kolla raster och fick beskedet av personalavdelningen att det är 8 timmars arbetsdag med 30 min lunchrast. Jag har inte fått några konkreta arbetstider utan "vi skulle komma överens" vilket har inneburit att jag är på jobbet mellan 7 o 16 (pga att det ska vara bemannat på vår avdelning) = 8,5 timmar varje dag = 42,5 tim/vecka utan betalning för övertid.
Enl mig är det inte ok.... men min chef förstår inte problemet - han själv jobbar (självvalt) mellan 06-18. Har tagit upp det till diskussion någon gång och då säger han att visst kan jag gå tidigare - men om jag försöker gå hem 15:30 någon dag, kollar han bara helt förvånat på klockan och undrar om jag ska gå redan.... :banghead:
Har tagit upp detta med chefen över min chef... (vårt företag består av MASSOR med chefer....) o han tycker inte alls att det är konstigt att jag bara vill jobba 40 tim och menar att vi ska lösa det. Jag vet inte hur jag ska få chef nr 1 att förstå att jag har ett liv och inte har lust att jobba gratis :crazy:
Värst av allt är att jag LÅNGT ifrån har full beläggning.....sitter ofta av halva dagar.
 
Jag vill inte ha 1 timmes lunch, måste ändå svara i telefon så det är ingen mening. Och dom första månaderna sa jag just så - jag har jobbat 8 timmar idag, men det biter inte på honom..... Han får mig att känna skuld för att jag går kl 16 fast jag jobbat mer än 8 timmar..... :grin:
 
Jag vill inte ha 1 timmes lunch, måste ändå svara i telefon så det är ingen mening. Och dom första månaderna sa jag just så - jag har jobbat 8 timmar idag, men det biter inte på honom..... Han får mig att känna skuld för att jag går kl 16 fast jag jobbat mer än 8 timmar..... :grin:

Men om du jobbar under din lunch är det ingen lunch. Kommer inte ihåg vad det heter, men du ska ha betalt för tiden du äter din lunch om du har "jour"/telefontid även då och den tiden ingår i dina 8 timmars arbetsdag.
 
Jag vill inte ha 1 timmes lunch, måste ändå svara i telefon så det är ingen mening. Och dom första månaderna sa jag just så - jag har jobbat 8 timmar idag, men det biter inte på honom..... Han får mig att känna skuld för att jag går kl 16 fast jag jobbat mer än 8 timmar..... :grin:
Fast... då är problemet ditt. Det är inte din chefs inställning som är bekymret utan din. Bara le och säg att min arbetsdag är slut nu.

Det är DU som känner skuld. Ingen kan hacka på dig för att du gör "bara" 40 timmar per vecka på en heltid.
 
Fast... då är problemet ditt. Det är inte din chefs inställning som är bekymret utan din. Bara le och säg att min arbetsdag är slut nu.

Det är DU som känner skuld. Ingen kan hacka på dig för att du gör "bara" 40 timmar per vecka på en heltid.

Jag vet att det är mitt problem att jag känner skuld och skulle så gärna vilja klara av att bara le och gå - men jag är inte så tuff.... Jag är en riktig vekling som vill vara alla till lags. En del att jobba med på det personliga planet!
 
Även om du inte har rätt till övertidsersättning, så har du rätt att ta ut ledighet för de timmar du "jobbar extra", tid mot tid. Så skriv upp alla timmar som du har tillgodo och ta ut lite ledigt. T ex kortare fredagar, som någon skrev, är ju jätteskönt.
 
Jag vet att det är mitt problem att jag känner skuld och skulle så gärna vilja klara av att bara le och gå - men jag är inte så tuff.... Jag är en riktig vekling som vill vara alla till lags. En del att jobba med på det personliga planet!

Japp. Och en del av det jobbet är att inte lägga DINA bekymmer hos någon annan. Skyll inte på chefen :) Räta på din egen rygg.
 
Fast... då är problemet ditt. Det är inte din chefs inställning som är bekymret utan din. Bara le och säg att min arbetsdag är slut nu.
Fast det där är i princip omöjligt på vissa arbetsplatser och uppskattas inte alls, man blir liksom inte långvarig då.

@Lill76 Kompenseras du med extra semester som kompensation för avsaknad av övertidsersättning?
 
Tycker det låter som en underlig arbetsplats med svaga chefer, speciellt chefen som är över chefen. Om du går dit med ditt problem så den chefens problem att lösa när du och din närmaste chef uppenbarligen inte kan göra det själv. Definitivt inte ditt!
Nästa problem är ju att både du och din chef jobbar bra mycket mer än vad ni får, vilket strider mot arbetstidslagen och som också faller ut som den högre chefens ansvar.
När man får avdrag för lunch/middagsrast så har man också rätt att lämna arbetsplasten under den tiden d v s man ska inte behöva vara kvar för att passa telefonen m m. Då har man nog mer det som kallas för betald rast och som i avtalen säger att man ska ta den när verksamheten så tillåter. Men det innebär att man ska räkna in den tiden som man äter i den totala arbetstiden vilket gör att du redan där jobbar 30 minuter mer än du ska om du har 40 timmars arbetsvecka.

Är du med i facket så är det läge att prata med dom. Just detta med så mycket "mertid" /dold övertid är skötebarn för facken. Det innebär ju att det egentligen kan finns jobb till fler personer på arbetsplasten alt dålig planering av de resurser som finns.

Är du inte med i facket kan du vända till ditt arbetsmiljöombud/skyddsombud. Den personen ska agera för dig oavsett om du är med i facket eller inte när det är dålig arbetsmiljö. Det är dålig arbetsmiljö på ditt jobb när du inte får dina raster, din avtalade arbetstid och dessutom mår dåligt av att du försöker få det du har rätt till.
 
Jag vill inte ha 1 timmes lunch, måste ändå svara i telefon så det är ingen mening. Och dom första månaderna sa jag just så - jag har jobbat 8 timmar idag, men det biter inte på honom..... Han får mig att känna skuld för att jag går kl 16 fast jag jobbat mer än 8 timmar..... :grin:

Som någon annan skrev ska du inte behöva svara i telefon på din lunch..

Att han lyckas få dig att känna skuld för att du går är väl hans metod för att få dig att jobba mer än du får betalt för. Men som flera skrivit, skriv upp all extratid du gör och ta ut det i heldagar eller korta fredagen.
 
Jag blir så irriterad - måste bara prata av mig. Jag är sen i november anställd på en heltidstjänst. I anställningspapperna står 40 tim/v o ingen övertidserstättning utgår. Jag var noga med att kolla raster och fick beskedet av personalavdelningen att det är 8 timmars arbetsdag med 30 min lunchrast. Jag har inte fått några konkreta arbetstider utan "vi skulle komma överens" vilket har inneburit att jag är på jobbet mellan 7 o 16 (pga att det ska vara bemannat på vår avdelning) = 8,5 timmar varje dag = 42,5 tim/vecka utan betalning för övertid.
Enl mig är det inte ok.... men min chef förstår inte problemet - han själv jobbar (självvalt) mellan 06-18. Har tagit upp det till diskussion någon gång och då säger han att visst kan jag gå tidigare - men om jag försöker gå hem 15:30 någon dag, kollar han bara helt förvånat på klockan och undrar om jag ska gå redan.... :banghead:
Har tagit upp detta med chefen över min chef... (vårt företag består av MASSOR med chefer....) o han tycker inte alls att det är konstigt att jag bara vill jobba 40 tim och menar att vi ska lösa det. Jag vet inte hur jag ska få chef nr 1 att förstå att jag har ett liv och inte har lust att jobba gratis :crazy:
Värst av allt är att jag LÅNGT ifrån har full beläggning.....sitter ofta av halva dagar.

Jag vet inte hur det är i alla branscher, men det är väl inte normalt att ha betalt under lunchen? Om du jobbar 8 - 16.30 och har tagit en halvtimmes lunch så har du jobbat åtta timmar. Jag förutsätter då att du har fått din lagstadgade rast och gått ifrån ditt skrivbord.
 
Jag vet inte hur det är i alla branscher, men det är väl inte normalt att ha betalt under lunchen? Om du jobbar 8 - 16.30 och har tagit en halvtimmes lunch så har du jobbat åtta timmar. Jag förutsätter då att du har fått din lagstadgade rast och gått ifrån ditt skrivbord.

Problemet är ju att TS varit på jobbet 7-16 och jobbat, dvs svarat i telefon under sin 30 min lunch = 9 timmars arbetsdag
 
Äsch då, missade det. Självklart är det inte OK. Lagen säger fem timmars jobb och sedan rast minst 30 minuter. Företaget bryter alltså mot lagen.
 
Jag får 3 dagars extra semester.
Ah, så var det på min förra arbetsplats också. Mer semester = ingen övertidsersättning, flexibel arbetstid. Jag förväntades glatt stanna varenda dag men när jag väl ville gå en halvtimma tidigare en dag pga INGENTING ATT GÖRA högg min chef direkt.

För min del lärde jag mig att det för mig funkar bättre att ha flex och skriva upp hur jag jobbar. Då kan jag gå tidigt en dag utan dåligt samvete och kan jobba över många dagar och veta att det faktiskt kommer att jämna ut sig.

Min lilla erfarenhet av chefer som är så som din chef verkar vara är att de helt enkelt förväntar sig och vill att man jobbar över i princip hela tiden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2
Svar
36
· Visningar
970
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 714
Senast: Gotthard
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 458
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 338
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp