Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min började vi med att spola ögonen pga att han var rinnig i ögonen och veterinären misstänkte stopp. Det var inte stopp men kom ut som ganska äckliga ”snorbobbor”. Efter det blev han värre och fick en ögoninfektion i båda ögonen. Fick ögondroppar 2 x per dygn. Alla droppar kom där de skulle. Han blev inte bättre. Byttes till ögonsalva med en annan sorts antibiotika. Han blev lite bättre men sen blev han sämre igen. Vi odlade och så blev det kombination av salva och ögondroppar.
Ögoninfektionen läkte då ut. Men ögonen fortsatte krångla. Då satte vi in antihistamin eftersom veterinären började misstänka att det ursprungliga rinnandet var pga hans allergi. Då slutade även det sista rinnandet och han fick sen antihistamin året om (inte bara på sommaren)

Så som sagt att börja med att spola är inget som garanterat sparar behandling. Och det är inget konstigt en veterinär behöver utvärdera och förändra behandling utifrån behandlingssvar. Och saker kan kompliceras av olika faktorer. Och framförallt är veterinärer inga spåtanter som kan se in i framtiden.

Veterinären hade inte tid före slutet på veckan men jag tycker ögat börjar se bättre ut nu. Har tvättat med en flaska koksalt varje dag och droppat i ögondroppar 3 gånger per dag verkar åtminstone i nuläget vara nästan inget sånt gegga.

Veterinären hade inte tid före slutet på veckan men jag tycker ögat börjar se bättre ut nu. Har tvättat med en flaska koksalt varje dag och droppat i ögondroppar 3 gånger per dag verkar åtminstone i nuläget vara nästan inget sånt gegga.
Vad skönt! Fortsätt behandla och så håller vi tummarna det ser bra ut när veterinären kommer. Men kommer han/hon på röda dagar alltså?

Vad skönt! Fortsätt behandla och så håller vi tummarna det ser bra ut när veterinären kommer. Men kommer han/hon på röda dagar alltså?
Ja veterinären kommer på röd dag hade inte tid innan fast vet inte om jag behöver ta veterinären om det fortsätter se bra ut 2 dagar framöver.

Jag kan ju säga att veterinären fick inte tårkanalen att öppna sig. Det rann inte koksalt från ögat till nosen och tvärtom. Jag ska fortsätta med dropparna och veterinären sa också att infektionen hon har i ögat inte kan skada synen. Hon tyckte däremot ögat var bättre än förra gången.

Jag kan ju säga att veterinären fick inte tårkanalen att öppna sig. Det rann inte koksalt från ögat till nosen och tvärtom. Jag ska fortsätta med dropparna och veterinären sa också att infektionen hon har i ögat inte kan skada synen. Hon tyckte däremot ögat var bättre än förra gången.
Undrar om där inte sitter nåt stopp då? Blir det inte helt bra snart så åk till klinik.

Ja något är ju där men det kunde ändå hjälpa att vi försökte öppna kanalen, hon ska ännu ha nya ögondroppar då flaskan är slut och veterinären kunde prova spola tårkanalen på nytt om 2-3 veckor.

Tycker ögat ser rätt bra ut. Undrar om jag behöver beställa mer droppar ännu eller om det kunde räcka. Alltså det kan bli bra väl även om vi inte fick tårkanalen öppnad?

Alltså varet återkommer någon dag efter avslutad behandling trots att behandlingen hade effekt. Inte bra alls 😔
Då låter det som att behandlingen bara behandlade symptomen men inte orsaken eller att behandlingen bara dämpade grundproblemet och så blossar det upp.

Har ni odlat vad det är för bakterier i ögat så ni vet att ni har rätt behandling? Och vad säger veterinären? Det låter som de absolut är dags att provta och odla och kanske också åka till klinik?

Förstår det känns jobbigt.

Då låter det som att behandlingen bara behandlade symptomen men inte orsaken eller att behandlingen bara dämpade grundproblemet och så blossar det upp.

Har ni odlat vad det är för bakterier i ögat så ni vet att ni har rätt behandling? Och vad säger veterinären? Det låter som de absolut är dags att provta och odla och kanske också åka till klinik?

Förstår det känns jobbigt.
Alltså det är inte för att tårkanalen är stockad då? Varit i kontakt med veterinären men inte fått svar än. Nä inte odlat några bakterier.

Alltså det är inte för att tårkanalen är stockad då? Varit i kontakt med veterinären men inte fått svar än. Nä inte odlat några bakterier.
”Bara” ett stopp i tårkanalen kan ge tårflöde men är det var så är det något annat eller mer än stopp. Och ni har ju utifrån vad du skrivit här behandlat en ögoninfektion, där symptomen försvinner av behandling men återkommer när behandlingen sätts ut. Och det låter inte ”bara” som stopp.

Men ni behöver ju som steg ett verkligen ta reda på just vad det är ni ska behandla. Grundproblemet liksom.

”Bara” ett stopp i tårkanalen kan ge tårflöde men är det var så är det något annat eller mer än stopp. Och ni har ju utifrån vad du skrivit här behandlat en ögoninfektion, där symptomen försvinner av behandling men återkommer när behandlingen sätts ut. Och det låter inte ”bara” som stopp.

Men ni behöver ju som steg ett verkligen ta reda på just vad det är ni ska behandla. Grundproblemet liksom.
Jag tänkte väl mest om infektionen kan återkomma, inte går över pga att vi inte fick tårkanalen öppnad.

Jag tänkte väl mest om infektionen kan återkomma, inte går över pga att vi inte fick tårkanalen öppnad.
Om infektionen var helt borta skulle symptomen inte komma tillbaka så snabbt. Det tyder på att ni inte fått bort infektionen.
Man behöver dels ta reda på varför det inte går att öppna tårkanalen och spola (var det bara otur, är veterinären osäker hur man gör eller blockerar något tårkanalen ordentligt) och samtidigt ta reda på vad det är för bakterier/svamp/virus i ögat som orsakar problemen. Och om det tex är bakterier så inte bara vilken typ utan vad de är känsliga mot.

Min veterinär hade provtagit, odlat samt gjort ett nytt försök att spola. Allt samtidigt. Hoppas du får svar av din veterinär imorgon. Får du inte det skulle jag kontakta en annan veterinär eller klinik

Veterinären tycker nu att man ska bara spola ögat med koksalt men varet är inte borta bara när man tvättar bort det är det rent en liten stund.

Veterinären tycker nu att man ska bara spola ögat med koksalt men varet är inte borta bara när man tvättar bort det är det rent en liten stund.
Har veterinär varit ute på plats och undersökt hästen igen eller har du bara pratat på telefon? Om hästen fortfarande har problem måste det tas en odling, den kan bli blind om den har infektion och går obehandlad. :mad:

Har veterinär varit ute på plats och undersökt hästen igen eller har du bara pratat på telefon? Om hästen fortfarande har problem måste det tas en odling, den kan bli blind om den har infektion och går obehandlad. :mad:
Jag har pratat med veterinären och sagt att varet kom tillbaka efter att vi slutade med ögondropparna och så frågade jag ska det vara mer ögondroppar och fick då till svar att det kan vara lika effektivt med koksalt om felet bara är i tårkanalen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka