Ogilvy memory foam pad

Harbor

Trådstartare
Är den värd sitt pris? Vår häst är lite omusklad / ojämt i ryggen och tänkte att denna pad skulle göra arbetet skönare för hästen. Kunde det vara en bra lösning, eller kan det vara till nån skada. Hästen är en hopphäst. Sadeln passar annars bra, förutom då att hästen fallit lite ur nu i höst pga kortare konvalescens.
 
Sv: Ogilvy memory foam pad

Köpte en ogilvy då jag ska sätta igång en 19 åring som inte gått på 8 år och ett fölsto som stått sen februari. hittills är jag mkt nöjd med den, gammeltanten mår mkt bra av den å bygger på muskler på ryggen bra. Jobbar på trivs. :)
/skorpannorpan
 
Sv: Ogilvy memory foam pad

Om man har en sadel som sitter bra, tar den då mycket plats? Är rädd att det blir för trångt. Hur har du?
 
Sv: Ogilvy memory foam pad

Jag har en, tycker den funkar bra på min häst som är väldigt känslig i ryggen. Upplever även att sadeln ligger mer still. Min sadel är utprovad för padd.
 
Sv: Ogilvy memory foam pad

Jag tycker den är värd varenda krona. Ger en helt annan känsla än andra padar. Den fyller ut där det behövs, men är väldigt smidig.
 
Sv: Ogilvy memory foam pad

Ogilvypadden kan ju bli så smal som 2-3 mm när sadeln är spän då du sitter på. Så där den KAN vara lite tjockare så stannar den i så och där den måste krympa så blir den tunn. Så den fyller ju ut där det behövs även om den inte på något sätt får sadeln att liga bättre så får den ju kankse en mindre bra sadeln att kännas lite bättre, kan jag tänka mig... kanske... Jag köpte till ilägg som man kan lägga i en i taget upp til 4 så jag kan få en correction padd också om jag vill, det uppskattar jag. Dessutom är iläggen gjorda av samma memoryfoam så även de är ju inga kollosala kolloser. De ser gigantsitksa uty men krymper på plats när du sitter i. :D
 
Sv: Ogilvy memory foam pad

Jag har provat ogilvy och en annan memoryfoam-padd.
Jag tycker de stötdämpar fint. Men framför allt gör de att sadeln ligger mer still än med fårskinn.
Min sadel är för vid, utprovad m padd.
Oavsett om hästen har en sadel som är lagom i vidd eller ej så är han platt och rund över ryggen och har inte mycket till manke. Han är reaktionssnabb och kan slänga sig. Sadeln får alltså gärna ligga stadigt i sidled. ;)
Den ligger mkt mer still med memoryfoam än fårskinn.
Det var ett tips från en sadelutprovare som gjorde att jag testade.
 
Sv: Ogilvy memory foam pad

Jag har precis köpt en till mitt sprattelben så det låter väldigt lovande.
Hans sadel är utprovad med padd, ska bli väldigt spännande att testa!
 
Sv: Ogilvy memory foam pad

Det låter ju lovande :) vet du om skillnaden är någon mer än själva "skärningen" på padden på hopp vs dressyr padden?
 
Sv: Ogilvy memory foam pad

Nej, det ska inte vara någon skillnad. Jag har en hopp då man kan använda hopp till dressyrsadlar men inte dressyr till hoppsadlar. Annars är det ingen skillnad.
 
Sv: Ogilvy memory foam pad

Nej, det ska inte vara någon skillnad. Jag har en hopp då man kan använda hopp till dressyrsadlar men inte dressyr till hoppsadlar. Annars är det ingen skillnad.

Just det där har jag funderat över, då fick jag mitt svar ;) Man vill slippa köpa två stycken om man rider i både hopp och dressyr...
 
Sv: Ogilvy memory foam pad

Den är helt underbar! Ligger kanon under sadeln, känns fortfarande som man sitter "nära" hästen. Jag kan få en känsla av att hamna lite uppepå med tex fårskinnspadden, men de får ja absolut inte med Ogilvy! :D
 
Sv: Ogilvy memory foam pad

Syns det mycket som att det sticker ut framme på sidorna om sadeln om man har en hoppmodell till dressyrsadel? Jag kände också att om jag ska köpa en (iofs främst till min dressyrsadel) så vill man inte bli helt begränsad till att bara använda den på en dressyrsadel...

Vilka färger har ni alla? :D
 
Sv: Ogilvy memory foam pad

Visst sticker den ut där den är skuren för hoppsadel när man lägger den under dressyrsadeln. Det är ju en ganska stor padd överlag, om du sett den, framför allt i WC hoppning, så kan man ju i stort sett se att det är en OFM som ryttarna rider runt med utan att de zoomar. Men den är ju mjuk och spänner man schabraksnörena (eller vad de kallas) så formar sig padden runt sadeln. Jag stör mig inte. Min är svart. :)
 
Sv: Ogilvy memory foam pad

men undrar om dressyrmodell går att använda till hopp om man skulle vilja? Om den är stor och generös så kan man ju kanske dra fram den ngn cm extra vid manken utan att den sitter konstigt? Är ju främst dressyrsadel jag ska ha den på iallafall.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 029
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 749
Senast: lillamy73
·
Utrustning Vad tusan har ni för westernsadlar till era överbyggda hästar? Vi har en quarterhäst som är överbyggd bak och alla sadlar åker fram...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: Seabaz
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 996
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp