Bukefalos 28 år!

Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Men det är ju precis det jag menar. Vi har ändrat hästens förutsättningar genom att klippa, rida, träna, tävla osv osv vilket gör att hästarna har lite andra behov än vildhästarna.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Även om alla förändringar görs för vårt egna höga nöje så förändrar ju inte det att det praktiken gör att hästens behov således också ändras:p.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Fast jag vände mig mot argumenten i tråden att vi avlat in hästar som inte klarar sig i väder och vind osv, och att Rolle därmed skulle ha fel i det han sa, det har han inte .
Du kan ju inte hävda tex att det beror på att en individ är extra känslig och fryser osv , om det är så att den blivit helklippt .

Jag vill bort från villfarelsen många alltför ofta har att hästarna vi har idag är så mkt känsligare osv pga avel , träning, tävling osv . Det stämmer inte utan det är hur de behandlats och vad de är vana vid . Och Ffa vad människan "tror" att den behöver utifrån det .
 
Senast ändrad:
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Fast ang aveln var det inte jag som sa. Jag har fluffiga ponnisar av naturras-och dom fryser uppenbarligen dom också när man klipper bort fluffet:p. Sen tror inte jag att det skulle vara aveln som är boven utan att hästägare idag dels rider mer och dels har mycket bättre koll på hästarnas allmäntillstånd. Så idag känner även amatörerna muskelspänningar och ömhet som ev uppkommer av att hästen stått och frusit/spänt sig i hagen.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Det är väldigt sällan mina är inne pga vädret, i stort sett bara om det är åska, storm eller 1 grad och väldigt kraftigt regn. Annars får de gå ut, väl inpackade i tjocka täcken med hals.

Men de tycker ärligt talat inte att det är särskilt roligt att stå ute om det regnar mycket! 2-3 timmar är max, efter det står de bara och ser sura ut och vill gå in. Ibland får de komma in, oftast får de vara ute 6-7 timmar iaf.

Min gamla häst brydde sig inte om vad det var för väder bara han var ordentligt påklädd så han var torr och varm så kunde det vara snöstorm eller spöregn, de tyckte han bara var spännande. Men han är den enda häst jag träffat på som gillade att vara ute i oväder.

Att vildhästar är ute i alla väder känns knappast relevant, de blir även sjuka utan att få vård, de magrar, blir skadade, ätna av vargar osv. Naturligt betyder inte att det är det hästen mår bäst av.....
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Jag tror som sagt att du missat poängen i det jag skrivit ...

Dina ponnysar av fluff ras hade kunnat tävla utmärkt på hobby nivån du tävlar dem på och inte behövt frysa livet av sig helklippt med 800 G och ändå frysa om det är -20 och inte oväder /regn /storm .

De är samtidigt individer och det ökar på komplexiteten i sig.

Jag har som sagt aldrig stött på ngn som fått spänningar /:ryggproblem pga allmän vistelse i lite ruggväder enstaka gånger . Isåfall har de andra problem i grunden .

I ditt fall låter det som en känslig individ i sig , som utöver det helkkippt och sen fryser extremt .

Inte representativt för allmänt argument öht . Som sagt, har haft "tävlingshästar" omkring i 20 år på olika ställen i olika konstellationer , och inget av hur de hanterar väder handlar om hur de är avlade eller nivå de tävlar på utan återigen , hur man anpassat miljön och vad de vants in på gällande rutiner hur mkt de verkar vilja in ...
 
Senast ändrad:
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Fast jag vände mig mot argumenten i tråden att vi avlat in hästar som inte klarar sig i väder och vind osv, och att Rolle därmed skulle ha fel i det han sa, det har han inte .
Du kan ju inte hävda tex att det beror på att en individ är extra känslig och fryser osv , om det är så att den blivit helklippt .

Jag vill bort från villfarelsen många alltför ofta har att hästarna vi har idag är så mkt känsligare osv pga avel , träning, tävling osv . Det stämmer inte utan det är hur de behandlats och vad de är vana vid . Och Ffa vad människan "tror" att den behöver utifrån det .

Fast skall vi vara riktigt ärliga så har vi faktiskt avlat fram en häst idag som är betydligt känsligare, det är ju bara att se på hovar tex.

Man avlar fram en individ som är av en ädlare modell, som är tunnare i pälsen och som har mer hjärnspöken.

Nu pratar jag om halvblod ffa, på ponny sidan har det faktiskt inte hänt så mycket om man inte pratar ridponny

Jag som varit med på den gamla tiden ser stora skillnader i dagens hästar jämfört med de hästar jag tävlade på 80-talet, stor skillnad!
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Nja, det är ju dina behov, inte hästens :D

Fast behoven måste man ju utgå ifrån vad man gör med sin häst! Har man små ponnyhästar som bara går i hage så behöver de ju inte samma sak som en högädel häst som går full tävling/träning.

Jag har både och här hemma och jo det är skillnad på dem, stor skillnad.

Man måste utgå ifrån vad hästen har för belastning och sedan får man se till hästens behov och då kan man inte skriva att alla kan vara ute i 12h eller att alla måste stå inne när det regnar.

Vi tar inte in alla hästar här hemma vid dåligt väder utan det är en del av dem som åker in och det är för att de inte mår bra medan de andra gått får vara ute
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Fast det var stor skillnad även hur man höll sina hästar på 80 talet i sig.
Fanns tex typ new Zeeland och gjutevävstäcken som utetäcken , och inga hobbyhästar klipptes vanligtvis , bara elit hästarna ....

I stort sett alla hästar anpassar sig efter hur de hålls . Kolla på tex spanjorerna och araberna på import . De odlar vinterpäls och blir som polarbjörnar i vårt kalla klimat , och anpassar sig ypperligt . De är ju inte avlade på "päls" det är ju inga hästar ;)
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

nu har jag inte varit med på 80-talet men min Räka är som en explosiv racerbil med nerv. Det som man brukar kalla modern typ och sporthästmodell.
Och eftersom jag inte lägger på täcke så ser hon redan nu ut som en fluffboll och har inga problem med att vara ute i ur och skur. Nu är hon dräktig och vilar så jag rider inte, skulle jag sätta henne i träning, klippa och eller ha täcke på så ändras ju hennes behov så klart. Men hon har ju inte direkt några särskilda behov bara för att hon är av en modern typ.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Nu mera går mina hästar ute nästan oberoende väder då dom har ligghall i hagen men kommer någon gudrun eller pär storm blir det inne, mina använder sin ligghall vid regn en av dom tom vid duggregn.

Innan jag hade ligghall så var det bara att glömma att ta ut en av dom om det var nederbörd då hon total vägrade att gå ut genom stalldörren nu mera beter hon sig på samma sätt om vi går förbi hagen med hallen i.

Men förstår hästar som inte använder sin ligghall vid oväder med tanke på hur många som har material som är öronbedövande när ovädret slår på det.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Dina ponnysar av fluff ras hade kunnat tävla utmärkt på hobby nivån du tävlar dem på och inte behövt frysa livet av sig helklippt med 800 G och ändå frysa om det är -20 och inte oväder /regn /storm .

Men vad bra att du känner min ponny bättre än mig. Då slutar hon nog frysa nu eftersom du sagt att hon inte ska göra det.

(..och det är klart att jag klipper en häst som svettas hur mycket som helst vid träning och tar en evighet att torka. Sen får ju du tycka att jag bara är en skogsmulle som lallar runt och att mina hästar aldrig jobbar sig svettiga hur mycket du vill. Det är ändå jag som har koll på hur de funkar i vardagen och det jobb de gör).

Sen har vi uppebarlige helt olika erfarenheter ang ömma rygga i samband med dåligt väder. Jag har aldrig träffat en häst som INTE blir öm av att stå ute i hällregn. Det är också betydligt mer utbrett bland hobbynissarna som inte täckar ordentligt med argumentet att hästar är hästar.

Vi har uppenbarligen helt olika erfarenheter i ämnet.

(Tänkte fö på denna tråden när jag imorse släpade ut hästarna i 1 grad och ösregn. Naturligtvis väl påklädda djur och med tanken att de skulle få gå in på em om det fortsatte regna.)
 
Senast ändrad:
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Fast nu cyklar du ang hur du tolkat mig .
Jag har inga synpunkter på vare sig dina ponnysar eller hur du klipper eller inte klipper dem .
Jag säger bara att man ju inte kan tro det beror på en individ i sig främst utan hur man valt att hålla den .

Vet knappt en enda hobbyryttare som INTE täckar sina hästar vid regn och rusk år 2013 .
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Om hon fryser så, varför sjutton helklipper du då? Jag sparar alltid pälsen över ryggen på mina hästar .. jag täckesklipper väldigt högt upp sas just för att spara över rygg, länd och kors.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Jag halvklippte två gånger först denna säsongen just för att hon inte ska frysa. Men hon svettas väldigt mycket iaf på ställen hon annars inte blir svett på, troligen för att pälsen är väldigt väldigt varm. Hon sätter verkligen superduper päls! Den är inte jättelång men väldigt tät och mycket luddig.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Jag läser om och om igen och jag kan inte tolka dig på annat sätt än att min fluffiga ponny skulle klara sig utmärkt oklippt (och även utan täcken tolkar jag dig). Problemet blir att hon då inte skulle funka i arbete eftersom hon är superpälsig och blir således sjöblöt efter jobb. Hon sätter även pälsen tidigt så jag klippte första gången redan i slutet av augusti för att hon svettas så. Så även om hon precis som du säger säkert klarar sig utmärkt utan att frysa med fluffpäls blir det en praktisk omöjlighet eftersom jag rider och tränar och därför ändrar på förutsättningarna.

Den andra ponnyn är helt oklippt, svettas knappt alls, torkar fort och fryser inte. Dom är individer och är olika hur dom funkar-det är väl inget konstigt?
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

KL

Idag hittade jag min helklippta, toppstammade holländare (med väldigt hög procent fullblod) liggande djupt sovande i småregnet i hagen - med regntäcke, ja - men fullständigt nöjd med tillvaron.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Våra hästar går ut i alla väder. :)

Har aldrig hänt på 15 år att de fått stå inne en hel dag pga vädret. Däremot kan de ha tagits in tidigare om det stormat med regn/snö.
 
Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

men herregud ;(
nej då har jag antingen skrivit otroligt otydligt eller så läser du som f-n själv.

jag blir förvånad att du öht kan läsa att jag tycker du ska ha din ponny ute varesig 24 timmar om dygnet, eller utan täcke.... jisses. :(

vad är problemet om den svettas på ryggen och inte är klippt just där? jag fattar inte? de torkar ju supersnabbt om de är halvklippta och även med lite svett på själva ryggen med nutidens täcken så torkar de direkt? jmf med att om du envisas med att helklippa trots att de fryser, och behöver 800 gram i minusgrader och vindstilla och trots allt fryser så den skakar?

jag vet inte hur du öht fått intrycket att jag tycker hästar ska gå ute 24 no matter what och vara oklippta ???? vad har du för bild av mig liksom haha. jag har klippt och täckad häst, och den är i tävlingskondis och tränas 10 månader om året utifrån tävlingsträning. jag har en häst som står hög i blod.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 374
Senast: Shixle
·
Utrustning Hejhej! Vad är era tankar till att ha utetäcke inne under natten? Täckesbyte ingår inte, varken på med ett eller av med ett. Och vissa...
Svar
8
· Visningar
1 450
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Min hund tycker att promenader när det är blött ute är jättetråkigt. Det behöver inte ens regna utan räcker att det är blött på marken...
Svar
10
· Visningar
1 538
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp