Bukefalos 28 år!

OJ... det var en hovböld!

K

Kafferosta

Hej!

Jag har en hästtös som slog i höften i boxdörren för ett tag sedan, och efter det blev halt. Hon blev snabbt bättre men inte riktigt bra. - märktes särskilt då jag skulle rida och hon har därför fått mycket vila. Vetten var ute förra fredagen men kunde inget riktigt se eller upptäcka, förutom en mycket liten, engradig hälta på höger bakben.

Den senaste veckan har jag upptäckt att tjejen har varit mer varm på höger hov, jämfört med den vänstra och att hovarna blivit mer jämnvarma - eller kalla efter motion. Hovslagaren besökte oss igår och upptäckte då att hon har en ytlig hovböld i höger bakhov! :eek: Den hade öppnat sig och såg förhållandesvis "ok" ut. Jag ska nu göra/spola rent med spädd jodopax varje dag, lägga i lite "tjärgummi" som jag fick av hovisen och stryka på tjära för att snabba på läkningen och förhindra det hela att bli sämre. Vi klurade lite på om vi skulle sko henne bak (är oskodd, ska skos på alla fyra nästa gång) och lägga en sula för att skydda, men hovslagaren kom fram till att det bästa nog ändå var att lämna hoven som den var, för att kunna hålla rent på bästa sätt.

Är hovböld något som ni själva har varit med om? Något särskilt man bör tänka på? något bra tips som behandling?

Mvh Tessan
 
Sv: OJ... det var en hovböld!

Du tror inte det kan vara fråga om lymfangit då? Med de symptomen hade jag kollat ytliga sår etc vid höften.
 
Sv: OJ... det var en hovböld!

Hejsan. har böka me en hovböld i 3 veckor nu. skulle ha en hästpå prov i 4 veckor men e 2 veckor blev han halt å sväld i vänser bak , samma ben som han dessuom var svår att sko, nu vet jag ju varför, iaf så gick det en vecka å ingen visste vad det var för fel inte ens hovslagaren, så jag tog Abbe till veterinären där dom ville göra röntgen, så vi tog av skon å då började det att forsa blod och var. dom gipsade hoven där och jag fick gips me hem som skulle bytas 2 gånger i veckan, men efter 3 vändor till veterinären så är han nu friskskriven. Abbe har alltså gott me hovböld i ca 6 månader utan att nån har märkt nåt. han är ett varmblod på 6 år som inte har gjort så bra på slutet kan bero på bölden, vem vet, den var stor som en normal knytnäve. MVH Jessica och Rydens Ambition
 
Sv: OJ... det var en hovböld!

Vår valack var lite "knackig" i slutet av sommaren/början av hösten. Han var inte halt, men väl lite snubblig ute i terrängen och vi trodde det berodde på att han gjort enorma framsteg på ridbanan.
Så en dag när min man red för vår dressyrtränare halkade hästen till och blev jättehalt med en gång. Min man satt av och vi kylde ner benet ordentligt (det var vänster fram). Ytliga böjsenan var både varm och svullen och vi förstod att han sträckt senan rejält.
Efter någon vecka var han betydligt bättre, men fortfarande varm och svullen i vänster fram.
Efter två veckor började jag promenera med honom på asfaltvägen, för att stärka upp senan. Jag kratsade ur hovarna varje dag och hästen var absolut ohalt.
Så en fredagskväll för en månad sedan gick han lite ansträngt när jag kallade in hästarna till kvällsmat, och nästa morgon hoppade han på tre ben...
Jag ringde efter veterinären, och tog in hästen för att torka av benen och hovarna innan veterinären kom. Direkt när jag lyfte upp vänster fram förstod jag att det var en hovböld och att det gått hål - det luktade fruktansvärt illa.
Veterinären kom och konstaterade hovböld :cool: och gav stelkrampsvaccin samt antiinflammatoriskt. Sen kom hovis och drog av skon och öppnade ytterligare en ingång till hovbölden. Vi lade bandage och stallade in den stackars pållen i boxen - veterinären ordinerade boxvila.
Det var fortfarande rejält varmt ute och stackars Lukas stod och svettades i sin utebox... Besten gick i en liten hage utanför så att han såg henne hela tiden, och hon fick också komma in på natten.
Fyra dagar senare var Lukas ohalt och hovis kom och slog på skon.

Sen gick det ett par veckor och plötsligt var Lukas jättehalt igen - vänster fram även denna gång. Hovis kom och drog av skon igen och det var samma hovböld som spökade.

Denna gången struntade vi i bandage och släppte ut hästen i hagen igen efter att ha spolat med Jodopaxlösning.
Jag spolade sedan varje dag under fem dagar, och efter tio dagar kom hovis tillbaks och slog på skon.

Idag har Lukas varit med på en rejäl skrittrunda i skogen, och han blev visserligen trött mot slutet men var fräschare än på länge.

Jag misstänker att den där hovbölden var orsaken till att han var så knackig under sensommaren!

Immer
 

Liknande trådar

Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 161
Senast: Lejd
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 919
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 261
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp