Ojämställd föräldraledighet för att ”vila”

Är han mer beskyddande för han inte varit lika mycket med barnet och vet vad hen klarar av?
Åter igen så upprepar jag tidigare inlägg. Min sambo är mer med barnen än vad jag är, bortsett från det första året i deras liv då han ”bara” var med dom på fritiden. Vilket ändå blev rätt mycket tid efterom att jag tillbringar ca 4 timmar i stallet varje dag samt att han var ledig på helgerna och då var med barnet lika mycket som jag.

Jag skrev även i inlägget att i min systers familj är mannen näst intill överbeskyddande och där har de delat lika på föräldrapenningen och han är mycket med barnet i övrigt.
 
Tråden handlar om ojämställd föräldraledighet och att du väljer att ta ut mer än din man handlar helt klart om normer.
Absolut. Men när jag skrev om mina starka känslor för barnet som kom i samband med barnets födelse så blev det ett väldigt liv. Jag skrev att om jag hade fått välja om man hade bortsett från vår ekonomi och min sambos vilja så hade jag velat vara hemma med mitt barn pga dessa känslor. Men jag hade inte hindrat min sambo från att vara hemma efter att barnet slutat amma om det hade fungerat ekonomiskt för oss.
Jag beskrev varför vi valde att dela som vi gjorde och mina känslor kring det hela. Sedan valde vissa att tolka meningar helt ur sitt sammanhang och det blev ett väldigt liv. Så jag tycker att jag har hållt mig till ämnet men samtidigt försökt besvara de kommentarer som jag fått pga att läsare har misstolkat det jag skrivit och lagt in sina egna värderingar och tolkat mellan raderna och påstår att jag menar saker som jag aldrig har skrivit.
 
På vilket sätt upplever du att jag undviker ämnet? Det var en ärlig undran till varför folk går i taket för att jag som kvinna beskriver mina starka känslig för mina barn.

Jag tycker att jag svarat och förklarat min syn och mina känslor kring varför jag gärna är hemma med barnen under det första året samt varför vi valt att dela upp föräldrapenningen som vi gjort. Jag har inte skrivit ett ord om att jag tycker att andra har fel för att det tänker annorlunda eller att de är dåliga för att de inte upplever det på mitt sätt. Jag har tvärt emot hela tiden skrivit att alla är olika och så måste det få vara. Mina känslor och tankar är just mina och det är omöjligt för en annan att förstå dem fullt ut efterom att ingen annan kan ta över min hjärna och min kropp.
Om sedan du och andra här väljer att tolka saker för något annat än vad det är, så kan jag inte göra så mycket åt det. Det är fritt för alla läsare på ett forum att tolka det som skrivs som man själv vill. Du tolkar saker utifrån dina erfarenheter och preferenser och jag utifrån mina. Det är därför det också ofta blir konflikt. Men jag kan tycka att vuxna och vad jag förstår välutbildade människor bör kunna hålla god ton och inte göra påhopp på någon utifrån att man har olika åsikter. Visst har vi åsiktsfrihet i Sverige? Eller är det också något som jag hittat på?
Du duckade frågan i det inlägg jag citerade i mitt förr svar till dig med att börja teoretisera om hur folk på forum beter sig, nu duckar du igen o påstår dessutom att du blivit utsatt för påhopp.
Varför drar du upp en halmgubbe om åsiktsfrihet?
 
Absolut. Men när jag skrev om mina starka känslor för barnet som kom i samband med barnets födelse så blev det ett väldigt liv. Jag skrev att om jag hade fått välja om man hade bortsett från vår ekonomi och min sambos vilja så hade jag velat vara hemma med mitt barn pga dessa känslor. Men jag hade inte hindrat min sambo från att vara hemma efter att barnet slutat amma om det hade fungerat ekonomiskt för oss.
Jag beskrev varför vi valde att dela som vi gjorde och mina känslor kring det hela. Sedan valde vissa att tolka meningar helt ur sitt sammanhang och det blev ett väldigt liv. Så jag tycker att jag har hållt mig till ämnet men samtidigt försökt besvara de kommentarer som jag fått pga att läsare har misstolkat det jag skrivit och lagt in sina egna värderingar och tolkat mellan raderna och påstår att jag menar saker som jag aldrig har skrivit.
Nu skrev du ju inte bara om dina känslor oxh era val. Du skrev om att du råkade vara kvinna och att dina kvinnliga hormoner råkar fungera utmärkt. Att det naturen faktiskt sett till så att det är mamman som är ämnad att ta hand om barnet. Att kvinnor är programmerade att ta hand om barn till skillnad från män. Så varför ska du bli ifrågasatt när du bara gör det kvinnor är menade att göra.

Menar du att du inte förstår varför folk hade invändningar mot det resonemanget blir det nog svårt att ha en diskussion.
 
Nu skrev du ju inte bara om dina känslor oxh era val. Du skrev om att du råkade vara kvinna och att dina kvinnliga hormoner råkar fungera utmärkt. Att det naturen faktiskt sett till så att det är mamman som är ämnad att ta hand om barnet. Att kvinnor är programmerade att ta hand om barn till skillnad från män. Så varför ska du bli ifrågasatt när du bara gör det kvinnor är menade att göra.

Menar du att du inte förstår varför folk hade invändningar mot det resonemanget blir det nog svårt att ha en diskussion.
Så kvinnor är inte ämnade att föda och ta hand om barn? Hur kommer det sig då att det bara är kvinnan som kan vara gravid och amma? Det är väl inget konstigt med det? Har inte skrivit något om att männen inte kan ta hand om barn eller att dom inte får lika starka känslor. Självklart kan dom både ta hand om barnen och ha starka känslor. Konstigt vore väl annars.
Jag skrev de meningarna som du syftar till när mina känslor för mitt nyfödda barn ifrågasattes. Och gjorde då en grov generalisering av hur man kan se på det, om man vill, som en del av en förklaring till starka moderskänslor. Jag skrev ingenting om att starka moderskänslor utesluter jobb, eller utesluter att pappan är föräldraledig, eller utesluter starka faderskänslor. Det är det ni själva som har lagt till till min text.
 
Men jag undrade utifrån ett rent ekonomiskt perspektiv varför det var mer fördelaktigt att ta ut 7 dagar i veckan och sen vara tjänstledig?

1 obetald dag när du har full lön svider inte lika hårt som att ta ut 5 av endast 7 FPdagar. Argumentet att de inte har råd att vara hemma för de måste spara FP blir märklig.
 
Vart har jag skrivit att jag förutsätter det? Det är dina ord, inte mina.

Hos oss är det pappan som har störst beskyddarinstinkt, detta trotts att han inte var föräldraledig det första året utan ”bara” umgicks med bäbis på fritiden. Jag är mer liberal med det mesta och tycker att barnen måste få prova på och lära sig.
Likadant i min systers familj, där är pappan näst intill överbeskyddande och där har pappa och mamma delat lika på dagarna.

Jag tolkade din text så. Du insuinerar mycket i dina texter.
 
Du duckade frågan i det inlägg jag citerade i mitt förr svar till dig med att börja teoretisera om hur folk på forum beter sig, nu duckar du igen o påstår dessutom att du blivit utsatt för påhopp.
Varför drar du upp en halmgubbe om åsiktsfrihet?
Jag tycker att jag svarat väldigt många gånger och väldigt sakligt på hur jag ser på den fråga som diskuteras, varför jag gör det och jag har även svarat på varför jag uttryckt mig som jag gjorde.
Ändå så fortsätter bla du att märka ord i varje inlägg jag skriver och ifrågasätta allt och det tolkar jag som att jag inte bör tycka tänka och känna det jag gör. Alltså inte får ha en fri åsikt i frågan.
 
Så kvinnor är inte ämnade att föda och ta hand om barn? Hur kommer det sig då att det bara är kvinnan som kan vara gravid och amma? Det är väl inget konstigt med det? Har inte skrivit något om att männen inte kan ta hand om barn eller att dom inte får lika starka känslor. Självklart kan dom både ta hand om barnen och ha starka känslor. Konstigt vore väl annars.
Jag skrev de meningarna som du syftar till när mina känslor för mitt nyfödda barn ifrågasattes. Och gjorde då en grov generalisering av hur man kan se på det, om man vill, som en del av en förklaring till starka moderskänslor. Jag skrev ingenting om att starka moderskänslor utesluter jobb, eller utesluter att pappan är föräldraledig, eller utesluter starka faderskänslor. Det är det ni själva som har lagt till till min text.

Nej du. Du skrev inlägget som ett svar på ett i mitt tyckte väldigt sakligt inlägg som undrade om du alls funderat över mekanismerna bakom "ert fri val". Var ser du att MiniLi ifrågasatter dina känslor för ditt nyfödda barn?

Har du reflekterat kring att "era personligheter" och medföljande önskemål bara råkar sammanfalla så väl med rådande genusnormer? Och kanske kombinerat med att era barn "bara råkar" ha de preferenser gällande tex leksaker som normer förskriver?
Jag ser ju ett potentiellt samband. Hur tänker du?

Hoppas du inte ser det som kritik av era val utan jag är genuint intresserad av att höra om era reflektioner.

Jag tror att många män inte ens tänker tanken att de skulle få vara hemma mycket eller tidigt. Är det då verkligen ett val man har gjort eller har man bara kört på autopilot utifrån hur man tänker att saker ska/brukar fungera?

Och nej, jag har inte lagt till i din text. Det jag skrev var dina egna ord.

Sen angående; "Åsiktsfrihet, medborgarens frihet att uttrycka åsikter utan statens ingripande." Inte att stå oemotsagd på ett internetforum.

Källa: Wikipedia.
 
Jag tolkade din text så. Du insuinerar mycket i dina texter.
Ja, vi tolkar saker olika. Så enkelt är det. Jag menar inte ett ord över det jag skriver och väljer du att känna dig påhoppad eller träffad på något sätt utav något som jag inte skrivit så är det du som bör stå för det.
Det går inte att skriva lika mycket här som man skulle sagt vid en diskussion live. Och för att då förkorta och göra saker tydliga kan jag använda mig av överdrivna generaliseringar tex, för att jag tror att folk ska kunna ta det och förstå att det är just grova generaliseringar. Men nu har jag fått lära mig att så inte är fallet, och det är bra att lära sig.

Efterom att jag nu har förklarat mig väldigt många gånger och även skrivit att jag gjorde ett misstag som använde mig av de överdrivna generaliseringarna så hoppas jag att vi nu kan släppa det här.
 
Jag tycker att jag svarat väldigt många gånger och väldigt sakligt på hur jag ser på den fråga som diskuteras, varför jag gör det och jag har även svarat på varför jag uttryckt mig som jag gjorde.
Ändå så fortsätter bla du att märka ord i varje inlägg jag skriver och ifrågasätta allt och det tolkar jag som att jag inte bör tycka tänka och känna det jag gör. Alltså inte får ha en fri åsikt i frågan.
Ja du upprepar dig väldigt ofta men knappast sakligt, du bygger dina uttalanden/åsikter på förlegad kvasivetenskap o dissar alla som motsätter sig dina förenklade biologiska förklaringsmodeller Självklart får du tycka vad du vill men du får då räkna med att bli ifrågasatt när du pratar i natmössan. Det finns ingen seriös forskning som stöder dina påståenden, det är det flera som påpekat men det är som att hälla vatten på en gås.

Självklart har du rätt att fortsätta leva i en rosa bubbla med din bebis.

Var har jag eller sndra märkt ord?
 
Vad säger männen och fäderna angående att dela upp föräldraledigheten 50/50?

Min sambo skulle köpa det. Nu ska vi inte ha fler barn och vi har (tyvärr) inte delat lika på föräldraledigheten. Vi var unga och icke pålästa när vi var föräldralediga och har väl i stort gjort det klassiska. Jag tog majoriteten av dagarna och han tog lång sommarledighet och strödagar (en period 2 dagar/v) :meh:. Något jag aldrig skulle köpa idag! Våra barn är 8 och 10 år (så de är inte jättestora) men jag upplever att det hänt mycket angående jämställdhet av föräldrar på dessa 10 år.
 
Vad säger männen och fäderna angående att dela upp föräldraledigheten 50/50?

Min sambo skulle köpa det. Nu ska vi inte ha fler barn och vi har (tyvärr) inte delat lika på föräldraledigheten. Vi var unga och icke pålästa när vi var föräldralediga och har väl i stort gjort det klassiska. Jag tog majoriteten av dagarna och han tog lång sommarledighet och strödagar (en period 2 dagar/v) :meh:. Något jag aldrig skulle köpa idag! Våra barn är 8 och 10 år (så de är inte jättestora) men jag upplever att det hänt mycket angående jämställdhet av föräldrar på dessa 10 år.

Den man som inte skulle vilja det skulle jag inte vilja skaffa barn med. Min man tycker det är toppen att vi ska dela lika. Tyvärr vet jag inte hur mycket han hade stått på sig om jag krävt att få vara hemma mer än honom. Önskar att han hade kämpat för att få sin andel men är tveksam till han hade gjort det. Trots att hans familj nog inte följde normen så är är den djupt inrotad ändå.

Har hittills inte hört en pappa som inte hade velat vara med föräldraledig när barnen var små.
 
Den här tråden är ett gott exempel på hur svårt det är för en del människor att ta ett utifrånperspektiv och förstå sin egen del i att befästa samhällsnormer. Det är också ett exempel på hur normen ses som naturlig och god och försvaras på alla tänkbara sätt för att man som individ drar fördel av det och känner det som det rätta. Det är tydligt att det är mycket långt kvar tills vi har en medvetenhet om jämställdhet i stort och vad det gäller organisering av familjen är det lätt att misströsta helt. Jag kan inte förstå hur någon på allvar kan tycka sig ha rätt att bestämma villkoren för ett bidrag på det sätt som sker runt FP. Att läsa en sån här tråd om året räcker för att helhjärtat stödja en lagstadgad 50/50 delning. Det kommer aldrig att ske tillräckligt mycket utan en sån lag. Jag känner en djup tacksamhet till er som orkar att om och om igen pedagogiskt resonera med dessa människor som så fullständig är tappade i det blå.
 
Har hittills inte hört en pappa som inte hade velat vara med föräldraledig när barnen var små.

Jag vet flera stycken :down:. De tycker bebistiden är urtråkig och är fullt nöjda med att komma hem och leka lite med dem ett par timmar innan det är läggdags.

Men vet också många kvinnor som vill ta majoriteten av föräldraledigheten. Vet fler som är mot att man ska lagstadga 50/50 än för.
 
Lite allmänna reflektioner.
Jag är, som synes tidigare i tråden, helt för lagstadgad 50/50. Nu kommer vi själva inte att göra så eftersom pappan kommer ta all fp (överkompensation osv).

Men, jag inser också att det är rätt priviligierat att kunna göra den uppdelningen. På sikt kommer det höja kvinnors lön, ja, men vi har ju också verkligheten idag att ta hänsyn till. Mest ekonomiskt hade det varit om jag som tjänar minst tar all fp men vi har möjligheten att snåla in och ändå kunna leva utan magsår över ekonomin.

Jag tänker att för att kunna lagstadga 50/50 så måste kvinnors lön höjas redan innan. Det är en klassfråga likväl som kvinnofråga.

Obs, jag tycker fortfarande att argument som "vi ville såhär pga FRI VILJA yada yada" är bullshit och idiotiskt. Men det finns också familjer (jag känner två) som rent ekonomiskt inte kan göra på annat sätt än att kvinnan tar all fp för de skulle inte ha råd att bo kvar där de bor med den sänkning av inkomst det innebär att mannen tar hälften fp.

Hur tänker ni?
Fast det är så svårt att ta på det som är kvar av löneskillnaderna. De skylls på ville och val och den feminina naturen och den manliga naturen. Precis som familjeledigheterna.

Faktum är att kvinnans ställning i samhällen tenderar ändras av hennes inkomster och arbete. Dvs kvinnans ställning höjs när hon bidrar till familjens inkomster och då höjs hennes lön. Kvinnans ställning sjunker när hon inte bidrar till familjens inkomster och då sjunker lönerna.

Tex som när företagen flyttade ur hemmen runt sekelskiftet 17-1800 tal så sjönk kvinnans ställning och frihet samtidigt, (Testosterone Rex) och så har det varit i många kulturer upp och ned.

Så nu när det är så himla svårt att placera ett finger på exakt vilken kvinna det är som fått den lägre lönen än en man eftersom det skiljer mellan yrkesgrupper dominerade av olika kön men också på individer som bara får lite lite lägre lön -är det kanske för att kvinnor är såå dåliga på att förhandla? Är det kanske för att männen är såå tävlingsinriktade? Vilken kvinna slog i glastaket och vilken var faktiskt sämre än mannen? Då är nog delad föräldraledighet en del i det som kan få upp lönerna för kvinnor. Och minska utbrändhet bland kvinnor!

Jag menar ekonomin verkar ju tåla att en person är hemma upp till två år. Hur kommer det sig att den absolut inte tål att två är hemma 7-10 månader var? Eller rent av att den inte klarar att en är hemma 8 månader och en fyra månader, eller i vissa fall inte ens klarar att en är hemma 9 månader och en tre...?

(Faktum fortsätter ju att vara det att om fler frivilligt tog ut sina pappamånader och ev lite till, då skulle risken att det blev helt uppdelade månader praktiskt taget försvinna...)
 
Senast ändrad:
1 obetald dag när du har full lön svider inte lika hårt som att ta ut 5 av endast 7 FPdagar. Argumentet att de inte har råd att vara hemma för de måste spara FP blir märklig.

Fast om det är lika stor förlust i kronor och ören är det ju väldigt subjektivt vad som svider mest. :) Jag förstår hur du menar men frågade för att jag trodde jag missat något och att det faktiskt var mer ekonomiskt fördelaktigt (mindre förlust) att ta ut tjänstledigt.
 
Fast om det är lika stor förlust i kronor och ören är det ju väldigt subjektivt vad som svider mest. :) Jag förstår hur du menar men frågade för att jag trodde jag missat något och att det faktiskt var mer ekonomiskt fördelaktigt (mindre förlust) att ta ut tjänstledigt.
Det beror på många faktorer men tjänar man över brytgränsen så är 1 dags bortfall mest reducerad skatt.
 

Liknande trådar

Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
33 307
Senast: Sander
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp