Okej, alla foderexperter! Några frågor!

S

Sirisiri

Har läst på ordentligt om det här med foder. Läst Ninas fodersida, freefarm, böcker osv. Från att ha varit totalt okunnig tycker jag att jag börjar få hyfsad koll på det här. Har dock några saker jag undrar över...

Grundfakta:
500 kg, ganska lättfödd, rider dressyr tre dagar i veckan, rider ut i skogen (mest skritt, lite trav & galopp) två-tre dagar i veckan och vilar 1-2 dagar.
Höanalys är på gång. Borde komma imorgon eller i början av nästa vecka.

1. Hästen får väl oftast i sig behovet av Ca, p och Mg genom sin vanliga mat. Varför ger man då mineralfoder? Är det för att rätta till kvoterna, eller? Har inte förstått det där riktigt...

2. Läste i en bok att halmätande kräver lika mycket energi som det ger. På andra ställen läser jag 5,0 MJ. Jag strör med halm och jag vet att mycket av den slinker ner i magen. Jag kan ju omöjligt veta hur många kg han äter! Hur räknar jag då? Är det okej att ge mindre hö, när jag VET att han äter mycket halm. Han väger 500 kg och borde väl minst ha 7,5 kg hö i vanliga fall. Förslag?

3. Har räknat ut att han har ett behov på mellan 65 och 70 MJ per dag. Kan det stämma? Jag vill fodra så han blir så pigg som möjligt. Vill dock inte proppa i honom för mycket havre eftersom han haft fång. Hur mycket havre är riskfritt att ge? Några andra tips för att ge en piggare häst?

4. Skulle någon vilja hjälpa mig med foderstat sen när analysen kommer? Vill prova själv först och sedan få synpunkter på den.

Tror det var allt för tillfället...
 
1. Det är inte alls säkert att hästen får i sig de mineraler den behöver i sin vanliga mat, men det är troligt om man ger väldigt mycket (2-3 kg) färdigfoder. Men har man ett bra hö är det bättre att ge mer av det istället för massa kraftfoder och då kan det behövas tillskott av både det ena och det andra.

2. Det här med halmätande vet jag inget om men jag kan ta ett exempel ur vekliga livet. Förra året räknade jag ut en foderstat till min pålle som låg precis på 6 i Smrp/MJ kvot, han ville inte sätta muskler och såg lite skranglig ut i överlinjen. I år har jag valt att lägga till ett kg halm i foderstaten samt lägga honom lite högre i kvot, ca 6,2 verkar lagom och nu är han finare i hull än han någonsin varit tidigare. Så jag tror att halmen spelar roll i foderstaten, men vissa hästar är känsligare för felaktigheter i kvoterna. Och ja, din häst bör ha minst 7,5 kg stråfoder, och vet du att den äter halm så kan du räkna med den i totalgivan.

3. Tabellvärdet på ett halvblod med 5 % rastillägg och 25 % träningstillägg ligger på 68,7 MJ, så det kan stämma med 65 till 70 beroende på hur mycket du rider och hur lätt-/svårfödd hästen är. Fodra honom med så mycket MJ du kan utan att hästen blir fet, så borde du få honom så pigg som den hästen kan bli (utan uppåttjack :D). Sedan finns det ju hästar som reagera genom att bli piggare av den MJ som havre ger. Det är väl bara att prova sig fram antar jag. Ang fångrisk och havre så vet jag inte, men det kanske är bättre att välja ett fullfoder utan havre för säkerhets skull?

4. Skriver du bara in värdena på din analys och vad du själv har kommit fram till för foderstat så hjälper jag dig gärna med kommentarer. ;) Skriv gärna också hur hästen är i hull, hur du har tänkt träna och vad han äter idag, så är det lättare att hjälpa.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 073
Senast: CFrisk
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 697
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 797
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har ett parti hö bokat och klart till mina hästar. Skördat tidigt och med höga värden på MJ och SMBRP, 9,3 resp 71 per kg foder...
2
Svar
31
· Visningar
3 942
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp