Bukefalos 28 år!

Okej att ha lös hund??

J

Jullis

Vad tycker ni där ute, ska man få ha sin hund lös ute i skogen?
För en månad sen hade jag och min syster våra tre hundar lösa på en äng, plötsligt från ingenstans kommer en stor schäfer , vi ropar in våra tre hundar som är en tibetansk spaniel, softis och en finsk lapphund.
Min hund hinner inte komma fram till mig förrens han blir nerlagt på gräset av schäfern, han hugger honom i strupen, släpper honom , min hund springer till mig och kryper ihop jämte mig då gör den andra hunden en ny attack.
Nu har han men efter det och hatar hanhundar, så för det mesta går han jämte mig i koppel när vi är ute.

Om man inte har koll på sin hund tycker jag inte man ska ha sin hund lös, jag hade inte vågat ha min hund lös om jag hade utsatt andra för fara.

Idag var vi ute i skogen igen, på annat håll eftersom vi ville undvika schäfern.
Vi satt vid ån , jag och min syster, plötsligt dyker en Kavkazskaja Ovtjarka upp och något border collie liknande.
Jag blir livrädd reser mig och där jag sitter och syrran börjar halv springa med sin hund.
När vi kommit en bit på stigen kommer en av hundarna i full fart mot mig och min hund , jag släpper naturligtvis min hund och låter honom löpa.
Efter händelsen ser vi två människor långt bort stå och prata och vet inte alls var deras hundar är och verkar inte bry sig heller.:mad:
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Skrämmande det du varit med om, du har ingen aning om vilka ägarna är? Kanske kan du berätta vad som hänt?

För tydligen har dem ingen aning om vad deras hundar hittar på:eek:
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Tycker absolut att du ska göra en anmälan. Din hund har blivit allvarligt skrämd och även fastän han inte hade det så är det oacceptabelt att hundar springer fram utan att ägaren ens frågar.

För ett par dagar sedan var jag, fästmanen och hunden (Lapsk Vallhund) på en udde och grillade. Det brakar till från stigen och två stora hundar far omkring 15m bort (en nuffeblandning och något som ser ut att ha BC i sig mm). Ägarna kommer en stund senare, ställer sig utan att se sig omkring och tänder en varsin cigarett. Hundarna fortsätter att braka runt. Jag ropar att vi har hund här och då får dom fart vill jag lova. De skriker och vrålar på hundarna som först började springa mot oss. Dom lyckades dock få tag i dom, kopplade upp och gick.

Inget fel i att dom går dit och släpper eftersom dom kanske jagar vilt och då inte får ränna i skogen, men man kan väl för hela friden se sig om först när det är en plats där det ofta är folk :crazy:
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Det är såna människor som ger hundar/hundmänniskor dåligt rykte.. Nu bor jag visserligen på landet, men min BC/Sheltie är alltid lös. Hon är 4 år och har haft koppel på sig kanske 20 ggr i hela sitt liv. Men jag skulle aldrig ha henne lös om hon inte gick att lita på eller stack från mig!:mad: Tycker också du ska göra en anmälan!
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Skrämmande att folk inte har koll på sina hundar.
tyvärr tycker jag man ofta ser lösa hundar där ägaren inte har någon som helst pli på hunden. Dessutom är väl en Ovtjarka sista rasen man ska ha lös:crazy: speciellt om man inte har stenkoll på den:eek:
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Dessutom är det koppeltvångsperiod nu i skog och mark, så ännu en anledning att anmäla.
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Det finns idioter överallt, självklart ska man inte ha hunden lös om man inte har koll, speciellt inte om den är aggresiv och speciellt inte nu.

Men jag kan inte låta bli att reagera lite över detta:
Jag blir livrädd reser mig och där jag sitter och syrran börjar halv springa med sin hund.
Du skrev att din hund efter händelsen blivit rädd för hanhundar. Det kan inte ha lite att göra med din reaktion? Kanske matte som blev mer rädd för hundar och hunden som snappade upp detta?
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Det finns idioter överallt, självklart ska man inte ha hunden lös om man inte har koll, speciellt inte om den är aggresiv och speciellt inte nu.

Men jag kan inte låta bli att reagera lite över detta:

Du skrev att din hund efter händelsen blivit rädd för hanhundar. Det kan inte ha lite att göra med din reaktion? Kanske matte som blev mer rädd för hundar och hunden som snappade upp detta?

Första gången blev jag inte rädd men nu sista gången blev jag rädd när jag såg vad det var för hundar de hade, jag började faktiskt gråta , trodde han skulle hugga min lilla pojk.
Han har alltid varit rädd för mycket men nu är han ännu vekare efter den första händelsen.

Första gången försökte jag ställa mig ivägen , men andra gången när det står två stora hundar och morrar och gör utfall så kan ja inte bli annat än rädd.
Vet att jag gjorde fel andra gången, men man är så överbeskydande.

Det är inte lätt att vara hundägare alla gånger..
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Skrämmande det du varit med om, du har ingen aning om vilka ägarna är? Kanske kan du berätta vad som hänt?

För tydligen har dem ingen aning om vad deras hundar hittar på:eek:

Jo jag vet vilka ägarna är till båda hundarna och jag pratade med han som ägde schäfern, syrran blev ursining andra gången och skrek på dom över skogen.
Det värsta var att han som äger schäfern har verkligen noll koll, den brukar springa runt i områdena här och de bryr sig i princip inte.
Han går till attack både mot tikar och hanhundar tyvärr så något är fel.

Ägaren förstår nog inte vilket problem han utsätter andra för.
Pratade med honom när han hade hoppat på min hund, då sa han bara , det är ingen fara.
Men om det hade varit hans hund som låg och blev biten undrar hur han reagerat då?
Sa det till honom också att han inte borde ha honom lös då sa han bara , ingen fara.
Han går absolut inte att snacka med tar det med en nypa salt.
För ett par månader sedan så bet han en golden tik i ansiktet så det sprutade blod, då sa han samma sak, ingen fara.

Han har med hunden på festivaler ,lös, ingen koll där heller.
Något måste ju göras.

Man måste ju kunna gå i skogen utan att få sin hund biten.
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Dessutom är det koppeltvångsperiod nu i skog och mark, så ännu en anledning att anmäla.

Det här kan inte poängteras nog.

Naturen just nu är proppfull med försvarslösa vilda djurungar och vi får många samtal dagligen om hundbitna harungar, rådjursungar, igelkottar, fågelungar etc etc.

Det är totalt oacceptabelt att låta sina hundar springa lösa vind för våg i skog och mark alla tider på året men än me, den här tiden.

Skämmes ta mig fan, på oansvarlösa hundägare! :devil:
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Har man pli på hunden så tycker jag det är okej att ha hunden lös, men samtidigt som man ser hunden och omgivningen.

Men de hundar som du träffade skulle jag inte ha lösa.
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Har man en hund som man inte har 100% koll på och att den kommer omgående vid inkallning ska den absolut inte gå lös.

Jag har mina hundar lösa i skogen på våra och grannens marker men de får aldrig försvinna ur synhåll. Koppel har jag alltid till hands då ungtiken inte är att lita på med andra hundar än mina. De andra två 'pensionärerna' tuffar runt fötterna på mig hela tiden så de är oftast 'för nära' mig när vi kliver runt i skogen. Vet inte hur många gånger jag ramlat pladask över nån av dem.

Nu är det inte många hundar som rör sig kring våra skogar, tack & lov. De ända gångerna jag stött på lösa hundar har varit vid jakt. Då går mina hundar kopplade. Det har aldrigt varit några problem att möta dessa jakthundar. De har rusat förbi som om vi inte existerade. Mina små puckon:love: har mest sett förvånade ut övar att inte ens bli hälsad på.

De 'sällskapshundar' som vi mött lösa i skogen har som tur är än så länge haft bra och snabb inkallning.

Hade förmodligen blivit rosenrasande om jag som du har en hund som blivit attakerad av lösa hundar vars ägare har noll koll på.
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Ni gjorde fel allihopa.

Man får inte ha hund lös i skogen den här tiden på året.
Det är ett brott mot "Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter"

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/20071150.htm



"16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt."

Varför kan hundägare inte lagen och varför tar de ingen hänsyn till de vilda djurens ungar?
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Man får inte ha hund lös i skogen den här tiden på året.
Fel! Det får man visst det, under förutsättning att ens kontroll över hunden är tillräcklig.
Läs vad det står i det du själv citerar! "Ha hund lös" är inte detsamma som att ha "hund springa lös".

Du vet hur lagen är i det här fallet, så varför komma med oriktigt påstående?

LIA
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Du vinner ingenting på att envetet hävda att det är tillåtet med lösa hundar.
Allt som händer är att vissa tycker att du har rätt och släpper ut sina hundar lösa utan att ha den kontroll som krävs.
Du kan som hundägare inte se om där ligger något kid 10 meter framåt på vägen.

Hunden skall vara så nära föraren att föraren utan vidare kan kontrollera vad hunden gör.
Och om man släpper hundarna lösa på ängen har man som förare av hunden inte en chans att hålla koll på varken fågelbon, rådjurskid, rävungar eller harungar.

Full kontroll är vad som gäller - inget annat.
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Det ska inte poängteras alls, eftersom det inte är korrekt.

LIA


Vad pratar du om !?

Läs mitt inlägg igen :

Det här kan inte poängteras nog.

Naturen just nu är proppfull med försvarslösa vilda djurungar och vi får många samtal dagligen om hundbitna harungar, rådjursungar, igelkottar, fågelungar etc etc.

Det är totalt oacceptabelt att låta sina hundar springa lösa vind för våg i skog och mark alla tider på året men än mer, den här tiden.

Skämmes ta mig fan, på ansvarlösa hundägare! :devil:

Nej det är inte lagligt att låta sin hund springa vind för våg den här tiden på året
Dessutom är det oacceptabelt, 2 saker som inte alltid går hand i hand!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 553
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Har en otroligt aktiv och glad tik på ett och ett halvt som var ute och sprang i blåbärsris i onsdags och då hände det som inte får...
Svar
10
· Visningar
1 807
Senast: Kakis
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 707
Senast: Raderad medlem 148099
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Allergiutredning
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp