Okej att ha lös hund??

Sv: Okej att ha lös hund??

kl

Lagen är faktiskt så enkel att det STÄMMMER att hunden ska vara under sådan tillsyn att den inte får löpa fritt i skog och mark. MEN, detta innebär inte att man måste ha ett fysiskt koppel på hunden! Har man sådan pli på sin hund att den rör sig inom det området lös, som när den är kopplad i skog och mark under denna perioden är detta fullt godkänt, samt att den naturligtvis inte sätter efter vilt om det skulle dyka upp.

Någon skrev att ett normalt koppel är ca 2 meter. Vad gör man då med dessa hundägare som har flexi på sin hund där dom kan röra sig inom en radie på 10 meter?! Är hunden inte sansad och mycket lydig kan den mycket väl få tag i och störa vilt trots att den är försedd med snöre!

Jag har för övrigt ringt upp och kollat vad som gäller allmän lag samt vad som gäller i min kommun. Det finns ingenting som säger att hunden måste vara försedd med ett fysiskt koppel. Däremot går det inte att misstolka att hunden måste vara mycket lydig.

Det är ett en hel del år sen, men jag minns att jag läst ett rättsfall där någon åkte dit på att hunden jagat vilt trots att den satt fast i lina. Eftersom hunden kommit åt att störa vilt så var linan helt enkelt för lång även om det var en ordinär spårlina.

Hur man än gör så riskerar man att störa vilt om man inte håller sig mitt på asfaltsspår så jag använder linan - men med förnuft.
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Jag har rätt att ha min hund utan fysiskt koppel om hon är under sådan tillsyn att hon inte kan störa vilt.

Men du det är ingen här som säger emot det.
Inte ens jag.

Under samma kontroll som vore den kopplad.
Okej det har jag ansett sedan jag satte mig in i den lagen.
Vad är då problemet?
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Både du och Lia har rätt till att det inte krävs ett uttryckligt kopplingtvång, däremot verkar många tro att det är ok att ha hunden lös så länge den är lydig, detta är tyvärr en missuppfattning, det spelar ingen roll om hunden är lydig och kommer på inkallning, den skall om den är lös vara under sådan uppsikt att den inte överhuvudtaget tillåts springa.

16 § återfanns tidigare i 6§ Jaktlagen där lagtexten såg nästan likadan ut som den gör nu , dock med en liten men ack så viktig skillnad.
I den tidigare lagtexten stod det

" 16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt.

När lagen ändades ändrade man ordet löpa till springa, detta för att man vill skärpa innebörden av texten och poängtera vidden av kontrollen över en lös hund.

Jag ringde faktiskt alldelles nyss för skojs skull till Naturvårdsverket och hade ett intressant samtal med deras jurister, med slutsats att dde tolkar lagtexten precis som jag gör och de har också en liten text på sin hemsida upplyste de mig om.


Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen
(2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, där det står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti.
Lagens syfte är att skydda de vilda djuren under den mest känsliga tiden när djuren får sina ungar. De marker som lagen syftar på är praktiskt taget all naturmark, även större parker och liknande.

Full kontroll även annan tid

Även annan tid på året måste hunden hållas under sådan tillsyn att den hindras från att förfölja vilt. En lösspringande hund i naturen får kopplas av jakträttshavaren som ofta är markägaren, eller någon som företräder henne/honom.

Om hunden inte går att fånga riskerar den att bli skjuten. Samma öde kan drabba den hund som springer fritt bland boskap och har visat benägenhet att bitas.


De menade precis som mig att för att man skall följa lagen skall hunden vara kopplad alternativt förhålla sig så till föraren att den inte kan springa lös, dvs fotgående, som springande räknas även trav.

Om det hade räckt med att hunden inte jagade vilt eller kom på inkallning skulle man inte behövt 16§ eftersom det aldrig är ok att hunden jagar vilt (annat än under jakt) , dvs syftet med 16 § är att även hundar som inte bryr sig om vilt normalt skall hållas på ett sådan sätt att det inte stör viltet. Som störning behöver de inte jaga viltet utan det kan räcka att de komemr för nära.

Naturvårdsverket är medvetna om att detta är konfliktfyllt och berättade att brukshundsklubbarna ständigt protesterar och bråkar om att de visst skall få ha sina hundar lösa. De insåg att de nog snart måste gå ut med nya klargöranden om vad som egentligen gäller.

Både jag och Naturvårdsverkets jurister ansåg att man kan se mellan fingrarna med att ansvarsfulla hundägare har sina vilt-ointresserade hundar lösa ( det har även jag haft ) MEN det är fortfarande inte lagligt!
 
Senast ändrad:
Sv: Okej att ha lös hund??

Nog för att jag respekterar hingstugens expertis på området. Men även jag har kontakt med åtminstone 3 personer med "expertisutbildning", samt att jag även kontaktat polis på deras vanliga tele och fått samma svar. Jag har rätt att ha min hund utan fysiskt koppel om hon är under sådan tillsyn att hon inte kan störa vilt.

Antingen har de inte själva förstått innebörden av lagtexten eller så har du missuppfattat dem.

Det finns nämligen en viktig skillnad vad gäller perioden 1 mars–20 augusti och resten av året och det är att under hela året skall hundar hållas på ett sådant sätt att de inte stör vilt MEN under perioden 1 mars–20 augusti så skall hunden hindras att springa löst, detta oavsett om hunden stör vilt eller ej.

så visst har du rätt att ha din hund utan fysiskt koppel, men hon får inte "springa lös" det är en viktig skillnad.
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Antingen har de inte själva förstått innebörden av lagtexten eller så har du missuppfattat dem.

Det finns nämligen en viktig skillnad vad gäller perioden 1 mars–20 augusti och resten av året och det är att under hela året skall hundar hållas på ett sådant sätt att de inte stör vilt MEN under perioden 1 mars–20 augusti så skall hunden hindras att springa löst, detta oavsett om hunden stör vilt eller ej.

så visst har du rätt att ha din hund utan fysiskt koppel, men hon får inte "springa lös" det är en viktig skillnad.

Nu är jag extremt förvirrad, först säger du att det är okej, men nu har jag missuppfattat dem?
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Det jag försöker förklara är att ; om du fått informationen att det är ok att ha din hund lös så länge din inte jagar/stör vilt, så är informationen felaktig.

Det hänger inte på hurvida din hund jagar eller stör vilt utan förutsättningnen för att du lagligen skall få ha din hund lös är att den inte "springer lös" dvs den får mer eller mindre endast vara lös där det finns vilt, om den går fot.

På dig lät det som att du fått informationen att det var ok för dig att ha hunden lös så länge den var lydig och inte jagade vilt.

Jag har ju själv aldrig påstått att det råder kopplingstvång, utan att hunden får vara lös om den inte tillåts "springa löst" vilket per definition bör innebära att hunden mer eller mindre går fot.

Med det här inlägget så antog jag att du fått en annan tolkning av lagen än den jag redovisat här?

Nog för att jag respekterar hingstugens expertis på området. Men även jag har kontakt med åtminstone 3 personer med "expertisutbildning", samt att jag även kontaktat polis på deras vanliga tele och fått samma svar. Jag har rätt att ha min hund utan fysiskt koppel om hon är under sådan tillsyn att hon inte kan störa vilt.

Vilken exakt information har du fått av dessa med "expertisutbildning" och vad är det för utbildning?
 
Senast ändrad:
Sv: Okej att ha lös hund??

Det är intressant att det alltid skall hamna på det när man inte får som man vill.
Eller råkar ha fel och inte kan erkänna det.
Jag vet att jag har rätt, så jag har fått som jag vill sedan länge. :)
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Med det här inlägget så antog jag att du fått en annan tolkning av lagen än den jag redovisat här?

Nej, jag gjorde bara en allmän klargöring. Eftersom att du, Inte_ung och LIAs diskussion blev alltmer grötig och ni talade om varandra.

Vilken exakt information har du fått av dessa med "expertisutbildning" och vad är det för utbildning?
Två jurister och en polis. Vad menar du med vilken "exakt"? Dom har klargjort att jag helt lagligt kan ha min hund utan koppel i skog och mark sålänge hon inte viker från min sida längre än koppellängd (dock klargjordes inte vad exakt koppellängd är).

Edit.

Nu har jag också ringt (ringde jordbruksverket) och det ter sig märkligt att här var det inget tal om att hunden måste gå fot (i bemärkelse tätt vid min sida). Utan att den ska hållas inom en radie på ett par meter. Men att det snarare handlade om fall till fall. Travar hunden inom den radien (Normal koppellängd) men är extremt lydig är detta okej och inget man döms eller ens får varning för. Däremot brukar man som allmän resrtiktion säga att hunden ska gå nära sin ägare (typ fot, men det finns inget som säger just fot. Hunden kan gå bakom, framför, vid vänster el höger sida)

Jag tycker själv att jag fick ett ganska luddigt svar som dock begrundades på det svaret samtliga varit överens om , men med överseende.
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Du vinner ingenting på att envetet hävda att det är tillåtet med lösa hundar.
Allt som händer är att vissa tycker att du har rätt och släpper ut sina hundar lösa utan att ha den kontroll som krävs.
Du kan som hundägare inte se om där ligger något kid 10 meter framåt på vägen.

Hunden skall vara så nära föraren att föraren utan vidare kan kontrollera vad hunden gör.
Och om man släpper hundarna lösa på ängen har man som förare av hunden inte en chans att hålla koll på varken fågelbon, rådjurskid, rävungar eller harungar.

Full kontroll är vad som gäller - inget annat.


Har du hund själv?
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Har du hund själv?

Nej jag har skog.
Så jag är på andra sidan.
Som markägare.

Men jag har många hundägande vänner och vi är helt överens om reglerna.
Många av dessa vänner är i.o.f.s. jägare med hund.

Klappade just om en jättegullig labradorvalp som gick i koppel på min tomt.
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Jag tycker själv att jag fick ett ganska luddigt svar som dock begrundades på det svaret samtliga varit överens om , men med överseende.

Då har du fått ungefär samma svar som jag skrivit i tråden, jag missförstod nog dig då för jag fick snarare intrycket att du tidigare fått svaret att du kunde ha din hund springande lös så länge du hade pli och kunde kalla in henne och hon inte jagade vilt , det var det jag kommenterade.

Att du upplever att du får ett luddigt svar beror tyvärr på att det saknas ett tydligt klargörande vad som menas exakt med paragrafen sen den gjordes om, förhoppningsvis kommer det inom kort.

Klart är iallfall ( och det som var kärnfrågan i trådens början) att TS hund och de andra hundar som sprang lösa och flög på hennes hund alla hölls av sina ägare på ett sådan sätt att det är olagligt enligt 16§.
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Nej, jag gjorde bara en allmän klargöring. Eftersom att du, Inte_ung och LIAs diskussion blev alltmer grötig och ni talade om varandra.
Och allt detta efter att jag påpekat att kravet på koppeltvång inte finns. I det stycke vi talar om alltså. :)
Nu verkar det, sedan du kom med, som att man ger mig rätt.

Lustigt är att en "expert" har rätt, medan tre andra "experter" har fel. I samma fråga. Hur är det möjligt? Citattecknen för att uppenbarligen är expertisnivån olika hög, dvs så är inte alla fyra experter. Någon/några måste ju ha fel.

Du ska se, att så småningom blir nog anpassningen i åsikter till vad som verkligen står i lagen mer realistisk. Först var det obligatoriskt koppeltvång, sedan fotgåendetvång och nu ett par meters distans. Snart är vi framme. :)

Något som hade varit intressant att diskutera, om det gått att diskutera, är detta du skriver: ... men är extremt lydig är detta okej ...
Vad är extremt lydig? Robothund? Eller vad som för mig är självklar lydnad, dvs att hunden omedelbart stannar resp kommer in på kommando? Oavsett!

LIA
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Med andra ord skall hunden under perioden 1 mars-20 augusti hållas antingen kopplad alternativt fotgående utan rörelsefrihet för att det skall anses lagligt.

Kopplade eller fotgående....det är här jag känner att det brister. Hur många har sina hundar fotgående i koppel?
Flexikoppel, koppel som är 1,8 m osv där hunden går bredvid och nosar.

Ska det vara rätt så bör det väl ändras till att hundar över huvud taget inte får gå ut när det finns vilt med ungar (sarkastisk).

Jag tolkar lagen som LIA, det är okej med hunden lös om man har sån pli på den som om den vore i koppel (dvs en hund som kan uppföra sig och gå i koppel).
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Är det verkligen så tufft att bara erkänna att du hade fel! :D
Jag har precis samma åsikkt som jag hade i början av tråden, jag har aldrig påstått att det råder kopplingstvång, om du har ett behov att vrida på det så du kan behålla lite heder, så bjuder jag på det.

Lagen är tydlig i det här avseendet. Hunden får inte om den är lös "springa lös" dvs i realiteten blir det detsamma som att en förutsättning för att hunden skall kunna vara lös är att den förhindras att just, springa lös, hur man löser detta är upp till en och var men rent logiskt är det att hunden är fotgående, oavsett man vad väljer att kalla det.

Som Mrs scabtree konstaterat ser man dock mellan fingrarna om hunden hålls på ett sådant sätt att den är inom koppelavstånd från ägaren och ägaren har koll men detta är inte detsamma som att det är lagligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Okej att ha lös hund??

Kopplade eller fotgående....det är här jag känner att det brister. Hur många har sina hundar fotgående i koppel?
Flexikoppel, koppel som är 1,8 m osv där hunden går bredvid och nosar.
Fast är hunden i koppel finns inget krav på att den skall vara fotgående eller inte springa, inte heller ( finns mig veterligen) något krav på hur lång linan maximalt får, så visst en ägare med en hund i långt koppel ( flexi) kan hålla sig inom lagen men ställa till mer skada en den som har sin hund lös.
 
Senast ändrad:
Sv: Okej att ha lös hund??

Nu har jag också ringt (ringde jordbruksverket) och det ter sig märkligt att här var det inget tal om att hunden måste gå fot (i bemärkelse tätt vid min sida). Utan att den ska hållas inom en radie på ett par meter. Men att det snarare handlade om fall till fall. Travar hunden inom den radien (Normal koppellängd) men är extremt lydig är detta okej och inget man döms eller ens får varning för. Däremot brukar man som allmän resrtiktion säga att hunden ska gå nära sin ägare (typ fot, men det finns inget som säger just fot. Hunden kan gå bakom, framför, vid vänster el höger sida)

Jag tycker själv att jag fick ett ganska luddigt svar som dock begrundades på det svaret samtliga varit överens om , men med överseende.


Kan du pm:a mig namnen på de du talade med, jag var nämligen själv i kontakt med jordbruksverket men eftersom de inte handhar jaktfrågor hade de inte heller några jurister inne idag som kunde ta den här diskussionen med mig, men efter att du talat med någon som gav dig det här svaret blir jag ju nyfiken och jag skulle ju gärna vilja diskutera detta med den personen.
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Det är det jag tycker är konstigt, om en hund i koppel ställer till skada och en hund utan koppel inte gör det, så varför krävs då koppeltvång?
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Därför att koppel var runt 2m långa när lagen skrevs från början.
Flexikoppel är en senare uppfinning.

Och lagen kommer nog att anpassas till dem så småningom.
Något maximalt avstånd från föraren tippar jag på att det blir
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Det är det jag tycker är konstigt, om en hund i koppel ställer till skada och en hund utan koppel inte gör det, så varför krävs då koppeltvång?

Ett förbiseende när man skrev lagen och att man förmodligen anser att med koppel finns åtminstånde ett "stopp" på hunden, det gör det inte på en lös hund oavsett hur gärna ägaren vill tro att så är fallet.

Och som sagt; det finns inte ett generellt koppeltvång, däremot är det på många platser lokalt, enligt föreskrifter, ett koppeltvång
 
Sv: Okej att ha lös hund??

Namn, jag pratade med en person , det var inget telefonmöte :D
För övrigt har jag inget somhelst minne av vad hon hette. Jag har inte för vana att anteckna sådant.

Vadå fick du prata med mer än en person?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 020
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund :banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två...
Svar
16
· Visningar
1 206
Senast: giovanna
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 282
Senast: Sel
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 073
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Igelkott
  • Byta försäkringsbolag
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp