Okej, det här med kastrering igen, försiktig hund

Bukefalos 30 år!

Tänker att aveln blir lite "självrensande" på det sättet - om man kastrerar de hundar (både tikar och hanar) som mår dåligt och blir "konstiga" under löpperioder men låter alla andra vara intakta.
Det skulle jag inte räkna med.
Det finns en anledning till att det är vanligare i raser som inte avlas för praktiskt arbete med översexualitet. Är hundarna snygga så de vinner på uts så kan du ge dig fasen på att de fortsätter avlas på.

Tänker att aveln blir lite "självrensande" på det sättet - om man kastrerar de hundar (både tikar och hanar) som mår dåligt och blir "konstiga" under löpperioder men låter alla andra vara intakta.

Genetik är ju dock bredare än på individnivå. Men absolut ska man inte avla på dom heller 😅

Alltså, mår hunden dåligt av sina hormoner och det inte är hanterbart med träning så kastrera?

Ja, det är helt normalt att hundar ska förväntas leva i storstäder. Jag har haft både tik och hane samtidigt och det är också görbart under löp. Jag anser ärligt talat det rätt "onaturligt" att hundar blir så förstörda av löp (tik som hane) att de slutar äta, inte sover etc. Hur skulle det fungera i det vilda? Dom hade ju dött.
I det vilda hade de inte ständigt varit omgivna av löptikar…

Har egentligen ingen betydelse. En hund med normal könsdrift och okej nerver står inte och blir påverkad så gravt av en löptik. Den är intresserad men släpper det. Jag har bott i storstäder med hanhundar. Det är liksom noll problem.
Och jag bor och har bott mer höglöpande tikar och hanar och hanarna beter sig inte alls dåligt. Lite gnäll på sin höjd men äter dricker sover och kan gå promenad ihop med tiken,

Och jag bor och har bott mer höglöpande tikar och hanar och hanarna beter sig inte alls dåligt. Lite gnäll på sin höjd men äter dricker sover och kan gå promenad ihop med tiken,

Samma här 🤷‍♀️ mina kunde ligga i soffan tillsammans under löp med. Uppstyrt men de sov utan problem precis bredvid varandra även under höglöp. Och då var den hanen gränsfall till översexuell.

Samma här 🤷‍♀️ mina kunde ligga i soffan tillsammans under löp med. Uppstyrt men de sov utan problem precis bredvid varandra även under höglöp. Och då var den hanen gränsfall till översexuell.
Ja precis, jag vet knappt vad jag ska tro om alla dessa hanar som inte kan sova eller äta och ylar dygnet runt för en tik i byn löper.
Var gick det snett?

om nu hunden kommer ifrån vargen så fick ju majoriteten aldrig para sig överhuvudtaget och måste ha fungerat ändå. Långsökt men ja 🙈

Hur ska man motivera att det är lagligt att kastrera friska kaniner och katter men inte hundar? Vad särskiljer hundar?

Jag tycker att sådana här frågor ska hanteras av djurägaren och veterinär. Det är de som ska bedöma om det är lämpligt eller ej.
Om man inte förstår att arter är olika får man läsa på och lära sig. Hur olika arter hålls/hanteras enligt lag varierar mycket så det är verkligen inget problem. Problem är det att göra onödiga ingrepp som verkligen inte är riskfria av slentrian. Att se kastrering som något som ska göras och tro att hunden därmed inte behöver träna för att lära sig är ett problem. Om folk läste på och var tillräckligt kunniga hade det inte blivit sådant elände. Bara okunniga tror att kastrering är svaret på allt och att det ger en foglig, lydig, problemfri hund.

Om man inte förstår att arter är olika får man läsa på och lära sig. Hur olika arter hålls/hanteras enligt lag varierar mycket så det är verkligen inget problem. Problem är det att göra onödiga ingrepp som verkligen inte är riskfria av slentrian. Att se kastrering som något som ska göras och tro att hunden därmed inte behöver träna för att lära sig är ett problem. Om folk läste på och var tillräckligt kunniga hade det inte blivit sådant elände. Bara okunniga tror att kastrering är svaret på allt och att det ger en foglig, lydig, problemfri hund.
Jag är väldigt medveten om att arter är olika, men jag vidhåller att det är djurägaren och veterinären som ska bedöma vad som är bäst för just dem. Det är inget som ska lagstiftas om. Jag är etolog och djurvårdare och jobbar med i princip alla djur som kommer till oss med ”beteendeproblem”. Jag har aldrig påstått att kastrering är lösningen på allt, bara i denna tråd har jag AVRÅTT från kastrering och det händer oftare i min yrkesroll än att jag rekommenderar kastrering. Jag anser dock inte att vi ska backa till tiden när vi inte fick kastrera hundar annat än av medicinska orsaker.

(Och nej, mina hundar är inte kastrerade. Endast en mina fyra katter är kastrerade.)

Jag tycker helt enkelt inte att lagstiftning ska reglera detta.

Och det må vara att våra hundraser är förstörda när hanhundar matvägrar större delen av året för att de är omgivna av löptikar. Det kan absolut vara så, men det innebär inte att det inte är ett reellt problem för individen att det är så.

Och ja, det är ett avelsproblem när en stor andel av tikarna inom vissa raser drabbas av pyo men det bortser inte från att det är den verklighet vi lever i och då KAN det vara klokt att kastrera tiken när hon är frisk istället för att invänta en pyo när en operation kommer vara betydligt mer riskabel än om den hade gjorts på en frisk tik. Lagen ska inte reglera allt.

Och ja, det är ett avelsproblem när en stor andel av tikarna inom vissa raser drabbas av pyo men det bortser inte från att det är den verklighet vi lever i och då KAN det vara klokt att kastrera tiken när hon är frisk istället för att invänta en pyo när en operation kommer vara betydligt mer riskabel än om den hade gjorts på en frisk tik. Lagen ska inte reglera allt.
Dom jag vet som kastrerar tikar förebyggande för att slippa pyo gör det när tiden ändå börjar rinna ut för första kullen på henne. Vet att dom kan få pyo i alla åldrar men ändå betydligt ovanligare på ung tik.
Så rent genetikt påverkar det inte rasen.

Samma här - gnäll runt höglöpet, men klarar både att bo i samma hushåll och att rastas tillsammans (men jag brukar ta hanen på "egna" promenader också under löpet så att både han och jag får en paus och lite egentid)

Dom jag vet som kastrerar tikar förebyggande för att slippa pyo gör det när tiden ändå börjar rinna ut för första kullen på henne. Vet att dom kan få pyo i alla åldrar men ändå betydligt ovanligare på ung tik.
Så rent genetikt påverkar det inte rasen.
Jag funderar på att kastrera min tik som redan haft tre kullar och inte ska ha några fler - mest för hennes egen skull dels för att undvika pyo och dels för att hon blir påverkad (låg, oengagerad, "tråkig") av skendräktighet. Och det är ju inte heller något som påverkar rasen genetiskt, hon har redan bidragit med sina gener.

Alltså, bara för att folk kastrerad just den hunden så betyder det inte att man inte avlar på hundar som ger översexuella individer. Samt att folk faktiskt måste lägga lite tid att träna sina hundar 🤷‍♀️
Aha, jaja, jag tänkte mer att om man konsekvent faktiskt kastrerar hundar som är översexuella så lär problemet minska inom den aktuella rasen. Jag sa inte att det ÄR så, utan det var mer ett teoretiskt resonemang.

Jag funderar på att kastrera min tik som redan haft tre kullar och inte ska ha några fler - mest för hennes egen skull dels för att undvika pyo och dels för att hon blir påverkad (låg, oengagerad, "tråkig") av skendräktighet. Och det är ju inte heller något som påverkar rasen genetiskt, hon har redan bidragit med sina gener.

Aha, jaja, jag tänkte mer att om man konsekvent faktiskt kastrerar hundar som är översexuella så lär problemet minska inom den aktuella rasen. Jag sa inte att det ÄR så, utan det var mer ett teoretiskt resonemang.

Samtidigt så är ju då din hund ett exempel på hundar som avlas på som har så stora problem att man vill kastrera 😅

Samtidigt så är ju då din hund ett exempel på hundar som avlas på som har så stora problem att man vill kastrera 😅
Det är ingen av mina hundar som har problem under löpet eller är översexuella, har en intakt tik o en intakt hane i samma hushåll utan problem. Men ja visst - syftar du på tiken så är hon inte en hund jag själv hade valt att avla på, hon fick sina valpar innan hon kom till mig.

Tillägg: Det är dock inte pga att hon blir låg och oengagerad under skendräktigheten som jag inte vill avla på henne, utan det är pga andra egenskaper.

Det är ingen av mina hundar som har problem under löpet eller är översexuella, har en intakt tik o en intakt hane i samma hushåll utan problem. Men ja visst - syftar du på tiken så är hon inte en hund jag själv hade valt att avla på, hon fick sina valpar innan hon kom till mig.

Tillägg: Det är dock inte pga att hon blir låg och oengagerad under skendräktigheten som jag inte vill avla på henne, utan det är pga andra egenskaper.

Ja, du beskrev att tiken hade så jobbiga skendräktigheter att det var en av anledningarna till att du funderade på kastrering. Men klart du inte kan göra något åt vad någon annan valt att avla på.

Ja, du beskrev att tiken hade så jobbiga skendräktigheter att det var en av anledningarna till att du funderade på kastrering. Men klart du inte kan göra något åt vad någon annan valt att avla på.
Skendräktigheten och risken för pyo är anledningar till att eventuellt kastrera nu, ja. Det har bara med tikens eget välmående att göra. Att inte tycka att tiken har i aveln att göra rent generellt har att göra med hennes C-höfter och hennes mentalitet. Det är två olika saker, två olika beslut.

Skendräktigheten och risken för pyo är anledningar till att eventuellt kastrera nu, ja. Det har bara med tikens eget välmående att göra. Att inte tycka att tiken har i aveln att göra rent generellt har att göra med hennes C-höfter och hennes mentalitet. Det är två olika saker, två olika beslut.
Precis som översexualitet är genetiskt så är problematiska löp, problem med skendräktighet och överdrivet många löp med det.
Jag har full förståelse att man vill kastrera äldre tikar iom risken för PYO etc, men att man behöver kastrera dem för deras "välmående" är ju med ett avelsproblem.

Liknande trådar

• Bästa kloslipen?
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Hund på besök
  • Anaplasma

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat