Oklokt att skaffa häst som 18-åring?

Sv: Oklokt att skaffa häst som 18-åring?

Jag köpte faktiskt min allra första egna häst när jag var 27år ( är idag 28) När jag var 19år och precis hade gått ut gymnasiet så ville jag oxå köpa en häst ett knapstupsto på 6 år som jag då var medryttare på, (den där drömhästen som jag bara ville ha så j-kla mycket). Idag är jag väldigt glad över att jag inte gjorde det, pga det är mycket dyrare och det tar så mycket mera tid än vad man tror att det är.

Istället så red jag kompisars hästar, var medryttare ett tag, var ifrån hästarna i ett par år & gjorde allt det där andra reste festade och var allmänt oansvarig. Men det är lite halvnyttigt att ha vart det oxå.

Först för ca 2 år sedan tog jag upp mitt ridintresse, (har idag fast jobb & lgt & vet väl typ vad jag vill med mitt liv, alltså inte backpacka i asien i 6 månader). Jag hade först en häst på foder i ca ett år för att känna på kostnadera och hästlivet igen.

I oktober 09 köpte jag mitt fullblod, och idag kan jag inte tänka mig ett liv utan honom.

Men som ovan skriver du kan bara själv bestämma, och vad DU värderar i ditt liv. Hästar kommer och går och om några år så kommer du åter möta "din häst".

Lycka till :)

Jag köpte min andra häst 2 veckor efter jag fyllde 18... Ett föl...Däremot hade jag en lön då jag hoppade av gymnasiet ( som jag nu hoppat på igen men läser allt på distans för att hinna med 2 hästar å sen jobb)
å jag kan villigt erkänna att ibland önskar jag att jag inte hade hästar... Just för att kunna göra en impuls grej som sticka iväg osv... Men samtidigt så är hästarna det som alltid gör mig glad å mår grymt bra med dom så glömmer bort det fort...

Men det är som en del har sagt... Det är bara du som kan avgöra om du fixar det... Känner du att du har tiden å ekonomin å verkligen vill så kör... Sen är det så att vill man nått tillräckligt mkt så går det (oftast)...
Sen så framtiden... Allt kan ändras längs vägen... Men ett tips då är att vrf inte se om du kan ta hästen på foder så du ser om tiden å pengar räcker till... Sen är det ju inte riktigt detsamma ekonomiskt men inte jätte skillnad...

Lycka till å gå efter magkänslan... Oftast den som är bäst :)

Det är, som flera andra redan påpekat, väldigt mycket upp till dig, den tid du har och hur du kan tänka dig att spendera den. Jag är 21, pluggar heltid på högskola och har två hästar. Det funkar alldeles utmärkt med lite ekonomisk hjälp av föräldrarna. Jag bor förvisso kvar hemma, och planen är att jag ska göra det tills jag är färdig med skolan. Ingen av hästarna är några tävlingshästar (min gamla tävlingsponny och ett halvblod).

Jag skaffade halvblodet för ett år sen, och redan då visste jag att jag hade minst tre år kvar i skolan. Henne har jag förvisso på foder, så om det krisar riktigt rejält tar ägaren tillbaka henne. Det kanske kan vara ett alternativ?

Åldern när man skaffar häst tycker jag faktiskt inte har någon betydelse, utan det är väl snarare allt runtomkring.

Kommer du att ha råd med häst när du slutat skolan? Får du ekonomisk hjälp ifall du skulle bli arbetslös? Eller över huvud taget ifall det skulle köra ihop sig med ekonomin?
När och om du ska plugga, kommer du ha tid och råd med häst? Kommer du behöva flytta pga studier? Hur blir det med hästen då?

Man kan inte alltid heller räkna med att kunna få ut hästen på foder eller få tag på medryttare om det skulle köra ihop sig.
Skaffade själv häst när jag var 18, är 23 nu, och jag kan nästan säga att jag ångrar det. Har blivit så mycket strul med studier, flytt, jobb, ekonomi osv. I mitt fall blev jag väldigt fast, som tur var så har jag en syster som har tagit hand om honom när jag har flyttat till annan ort för att jobba. Nu är han ute på foder då jag måste flytta för studier. Känns inte som att jag kommer att ha tillräckligt med tid för häst förrns om kanske 2 år och då är jag 25. Så det är bra att tänka långsiktigt.

Tack så hemskt mycket för alla fina tips och råd. Jag har nu bestämt mig för att köpa hästen, trots min oklara framtid. Jag har tagit reda på alla tänktbara brister och har faktiskt hittat lösningar till alla. Hästar är ju trots allt livet och jag hoppas att jag kommer få det roligt med min nya, underbara häst!

Tack så hemskt mycket för alla fina tips och råd. Jag har nu bestämt mig för att köpa hästen, trots min oklara framtid. Jag har tagit reda på alla tänktbara brister och har faktiskt hittat lösningar till alla. Hästar är ju trots allt livet och jag hoppas att jag kommer få det roligt med min nya, underbara häst!

Du har fått de flesta sidor av myntet och vägt det mot varann. Jag är övertygad om att du fattat rätt beslut för dig, och önskar dig lycka till! :laugh:

Tack så mycket alla! Jag hoppas också att jag kommer få en härlig sommar med min häst. Men det är jag övertygad om! :D

Allt går, bara viljan finns där! ;)

... och ett STORT grattis !! :D

Grattis! Jag är säker på att du tänkt igenom detta noga så jag önskar dig lycka till!
Det är bra härligt med häst! :)

Tack så mycket alla! Jag hoppas också att jag kommer få en härlig sommar med min häst. Men det är jag övertygad om! :D

Jag har haft häst under hela uppväxten och när jag var 17 år och hade 1½ år kvar på gymnasiet köpte jag en ettåring. För mig var det aldrig några problem eftersom jag älskar att hålla på med hästar :)

Men, något som kan vara till hjälp är att du har någon i stallet, en kompis eller familjemedlem som du vet kan hjälpa dig ibland om du verkligen behöver det. Har du tex massa prov så du inte riktigt har tid nån dag så är det bara att fråga den personen. Det har hjälpt mig mycket!

Men som sagt, allt går att lösa om du har viljan! :banana:

Lycka till!

Lycka till med din nya vän och hoppas ni får många fina år tillsammans :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 577
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 245
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 030
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ung kille
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur