Bukefalos 28 år!

Okunniga "hundmänniskor" och social media

Isolfur

Trådstartare
Jag har rätt länge varit med i vad jag tror är den största hundgruppen på FB, men ser det ena inlägget efter det andra som får mig att bli fullständigt förbannad. Ett inlägg jag såg nyss blev droppen så nu går jag nog ur gruppen för att slippa bli provocerad hela tiden.

Jag kan absolut köpa att alla är nybörjare någon gång, att människor har olika åsikter osv, men när man går ut med sina uppenbart helt felaktiga åsikter och föreslår att andra ska göra likadant?
Nu gick man ut med tipset "till alla valpköpare på nyår! Ta ut valpen när det smäller som värst på nyår och gå inte in innan valpen förstått att det inte är nån fara." :idea:

Tack och lov så är många enligt kommentarerna helt emot tipset, men det är även ett gäng personer som stämmer in och tycker att det brukar funka utmärkt. (Admin har även gått in och sagt att dom som står bakom gruppen är helt emot tipset)

I en annan hundgrupp var det en person som hade problem med att hennes unghund lekte våldsamt med hennes barn. Flera av tipsen gick då ut på att hunden behövde lära sig vilka som var ledare i flocken, och när hunden blev för våldsam så skulle den tryckas ner i backen tills den gav sig... Detta kunde man även lära sina barn att göra, så hunden inte var så dominant mot ungarna :banghead:

Ser det varje dag i hundgrupper och liknande, helt idiotiska tips och rekommendationer... Hur ska folk lära sig? Folk är uppenbarligen helt oemottagliga till fakta, utan det enda man tror på är det man ser hundpratare (:angel:) på tv göra. Eller hur lär man sig ens dessa grejer nuförtiden? Ärvs det i generationer? Jag är uppvuxen med en ganska sträng hunduppfostran, men det räckte ju liksom bara att jag lärde mig att använda google när jag var tio år för att förstå att det mesta jag visste om hundar var rent skitsnack. Jag är långt ifrån en hundexpert men jag kan åtminstånde vara lite källkritisk, och grundläggande etologi är ju inte jättesvårt att lära sig? Med tillgång till böcker och internet?
Ska man kräva att alla som köper hund går kurser? Vem ska styra över det isf? Införa hundkörkort? Eller ska jag vara tvungen att hålla mig borta från nätet :nailbiting:

Behövde bara skriva av mig :wtf:
 
Senast ändrad:
Det gäller inte bara hundgrupper på Facebook och liknande sociala media...

Hästgrupper, hönsgrupper, fårgrupper...

Nej, "folk" skaffar djur utan bakgrundskunskap, utan att först gå kurs/utbildning/läsa böcker, skaffa sig mentor/gå på studiebesök hos erfaren djurägare eller ens googla fram information med bibehållen källkritik.

Och så frågar man rakt ut i cyberspace "hur ska jag göra nu" när man får problem av olika slag, och får svar av andra som kanske kan/vet något men alltför ofta av andra som kan lika lite, men som är snabba på att svara...

Ja, med tanke på vad jag sett på senaste tiden, så kanske det börjar bli dags med "körkort", inte bara för hund utan för alla djurslag....
 
Är det negativa med internet , få söker upp en utbildad hundtränare för frågor längre, bara fråga random människor utan att veta ett dugg om deras kunskap.
Visst vi som kan hund kan fråga för att få tips.
Men nybörjare som får svar av andra nybörjare -oyeah !
 
"om hunden inte lugnar sig efter en kort stund så kan du till och med förbjuda hunden att vara rädd, säger Linn Hohner."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/hundexpert-radsla-for-smallare-gar-att-trana-bort

:crazy:

Men vad fan! :rage:
"Hon är kynolog som betyder hundkännare." Jahaja. :banghead:

Enligt människans hemsida, "Lägg till en gedigen utbildningsgrund, ett sjätte sinne för att kommunicera på energinivå och en outtröttlig passion så får du en bild av mina kvaliteter. Målet är att sprida förståelse mellan hund och människan." Vad är det för jävla förståelse då! :rage:

Den "gedigna utbildningsgrunden" verkar inte beskrivas mer detaljerat än så, heller. Jaha - själv har jag en gedigen utbildningsgrund i musikteori och sjönavigation. Så det så.
 
Men vad fan! :rage:
"Hon är kynolog som betyder hundkännare." Jahaja. :banghead:

Enligt människans hemsida, "Lägg till en gedigen utbildningsgrund, ett sjätte sinne för att kommunicera på energinivå och en outtröttlig passion så får du en bild av mina kvaliteter. Målet är att sprida förståelse mellan hund och människan." Vad är det för jävla förståelse då! :rage:

Den "gedigna utbildningsgrunden" verkar inte beskrivas mer detaljerat än så, heller. Jaha - själv har jag en gedigen utbildningsgrund i musikteori och sjönavigation. Så det så.
Den hemsidan har jag stött på, den var ganska underhållande.
 
Men vad fan! :rage:
"Hon är kynolog som betyder hundkännare." Jahaja. :banghead:

Enligt människans hemsida, "Lägg till en gedigen utbildningsgrund, ett sjätte sinne för att kommunicera på energinivå och en outtröttlig passion så får du en bild av mina kvaliteter. Målet är att sprida förståelse mellan hund och människan." Vad är det för jävla förståelse då! :rage:

Den "gedigna utbildningsgrunden" verkar inte beskrivas mer detaljerat än så, heller. Jaha - själv har jag en gedigen utbildningsgrund i musikteori och sjönavigation. Så det så.
Visst blir man så trött?
 
"Jag är välsignad genom att vara född med det sinnet, som ger mig allt jag behöver för att hitta rätt träning till dig och din hund."

Tänk att vara född med kunskap. Det var nog då den fina titeln ramlade över henne också.
 
Tack och lov är min hund lugn när det smäller och verkar inte ett dugg bekymrad av det.
Men om man hade haft det problemet så hade svaret enligt denna expert varit att dra ut hunden - till det ljud som stressar upp honom - och straffa honom ifall han visat tecken på rädsla?! O_o

:cry:
 
Men fy! Och om hunden blir skottädd är det för att ägaren inte tränat tillräckligt när den var ung? :grin:

Jag har debatterat detta ang nyåret (och ff allt smällande i veckovis innan o efter!) på fb och fått exakt det svaret. Även att det gällde kor, hästar och marsvin och hamstrar (!) som man som ägare har som ansvar att träna så att de "anpassas till vårt samhälle" vilket då tydligen är att fixa smällare. En annan hade sett en veterinär på tv prata om att man inte ska förstärka rädslor och tolkat det som att det alltid är ägarfel när djur är rädda- och det argumentet har jag sett gång på gång senaste veckan, att det är ägarnas fel för att de tränat djuren fel. Även sett flera som påstått att de tränat "tusentals" hundar och att ingen hund är äkta skotträdd utan att det alltid är brist på träning. Så nu kan vi ta bort skott från MH.. så ni vet liksom.

Det stora problemet, enligt mig då, med argumentet om ägarfel är att oavsett vems fel det är att vissa djur är rädda, varför ska vi plåga dem för det? Lider hunden mindre för att det är ägarens fel att den är rädd? Nope.

För övrigt efterfrågade jag hur man ska träna gnagare att passa in i samhället men fick inte så mycket svar på det.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 413
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 548
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp