Bukefalos 28 år!

Okunniga "hundmänniskor" och social media

Meeeeeeeen du :down: Du vet att det inte var det jag menade.

Jag antog att det inte var det du menade, men eftersom du inte skrev någon som helst annan förklaring så undrade jag. Det var ju liksom ingen anledning till att gilla henne med där, annat än att din hund spårade bra.
 
Jag antog att det inte var det du menade, men eftersom du inte skrev någon som helst annan förklaring så undrade jag. Det var ju liksom ingen anledning till att gilla henne med där, annat än att din hund spårade bra.
Hon är jätte trevlig o mycket skojig som person, sen är jag ingen spår människa så jag hade inte ens tänkt tanken att jag kunde lägga spår först gående,sen på cykel för att sen stiga in på passagerarsidan i bilen och åka.
Än mindre att min icke spårtränade dobbis skulle klara av det.
 
Såg en film för nån dag sedan (the accountant) om en pojke med autism som var väldigt känslig för ljud, ljus och beröring. Hans pappas lösning på detta: han skulle utsättas för det för att härdas.
(Det sjuka är att jag inte skulle vara förvånad om det finns de som resonerar så)
Känns lite som samma sak med detta, är hunden skotträdd då jäklar ska man utsätta hunden för skott/fyrverkerier tills den vant sig.

Yey.
:cool:
 
Såg en film för nån dag sedan (the accountant) om en pojke med autism som var väldigt känslig för ljud, ljus och beröring. Hans pappas lösning på detta: han skulle utsättas för det för att härdas.
(Det sjuka är att jag inte skulle vara förvånad om det finns de som resonerar så)
Känns lite som samma sak med detta, är hunden skotträdd då jäklar ska man utsätta hunden för skott/fyrverkerier tills den vant sig.

Yey.
:cool:
Flooding kallas tekniken (med reservation för stavning) hunden, eller för den del ett barn översvämmas med intryck tills den helt enkelt stänger av.
 
Flooding är en ganska gammal teknik som är sådär kallhjärtat logisk. Det handlar om att utmatta cellers förmåga att producera kemikalieresponser, signalsubstanser/hormoner, i utlösande situationer. Det går inte, rent fysiskt/biologiskt att upprätthålla en panikreaktion hur länge som helst, helt enkelt. Poängen är att när defaultresponsen inte längre är tillgänglig måste individen ta till en annan respons, lära sig en ny association (och/eller beteende, jag har sett båda till synes utbytbara i förklaringarna och det är ur mitt perspektiv rätt förvirrat) och ta med sig den erfarenheten ur situationen. Det finns flera nackdelar med det, inte minst är det inhumant. Med en människa kan man åtminstone förklara vad man gör och varför, och få något slags samtycke till det, det går inte med ett djur. Som så många andra saker som plockats upp i hundvärlden från andra håll är det också helt inkompetent använt, jag tror (kommer inte på källan så ta det för vad det är - men ska man hålla på med det bör man ha koll i alla fall) det handlar om att man måste över 8h kontinuerlig exposure (jag är ledsen, svenska vokabuläret saknas i de här ämnena och börjar jag leta översättning i andra delar av skallen tappar jag tråden märker jag :o) för att nå över tröskeln där man faktiskt får den önskade långsiktiga effekten. Det man istället ser är sensitisering, man får en kortvarig effekt (hunden ser ut att "ge upp" eller hur man nu ska beskriva det i situationen, slutar reagera på det oönskade sättet) och slutar "behandlingen" - det man har undertryckt där är uttrycket för reaktionen, inte reaktionen i sig. Det skapar ett värre problem. Ovanpå det är flooding en teknik för irrationella reaktioner, maladaptiva, överdrivna, onormala reaktioner på situationer som rimligen hanteras bättre av andra systemprocesser. Fobier, helt enkelt. Det är inte något som funkar på en reaktion som är genuint adaptiv, det kommer att komma en spontan recovery om man kör flooding på en normal reaktion (vilket ofta är fallet i hundträning - ibland är det fobier, men inte så ofta). I vart fall om ersättningen är tänkt att vara något som inte passar i situationen.

I fall med en autistisk person låter det helt bisarrt, det handlar ju om hypersensitiserade system som inte kan regleras... :(

Det är så vitt jag vet inte så populärt som behandling av människor idag, och när det gäller i situationen hundträning borde det vara spöstraff på det!

Obs, stor, fet varning för att jag inte är någon expert på området! Jag har läst på en del om det eftersom jag tycker det är intressant, men det är verkligen enbart som hobbyist. Om någon dyker upp som säger emot mig, tro på den istället. ;)
(Min ingång till alla dessa neuroscience-angränsande ämnen är från ett evolutionsbiologiskt, funktionellt perspektiv. Jag ser det ganska tekniskt, och det finns givetvis många andra perspektiv.)
 
Senast ändrad:
Flooding är en av de tekniker CM använder sig av.
Barbro Börjesson må använda sig av en del äldre tekniker men kunskap om hund har hon definitivt. Och som många gamla bruksrävar läser hon hund på ett sätt som många inte gör idag (tyvärr).
 
Jag gillar Barbro,för 100 år sen gick jag en spårkurs för henne,med personspår som övergick i cykelspår som sen blev bilspår,otroilgt vad hundar kan med näsan.
Jag gillar henne för att hon bjöd Pysslingen på pizza och helt opretentiös satt och pratade hund med mig och Släkting länge. Det kändes som om hon var mycket väl medveten om att det finns många olika sätt att tackla problem och att man väljer ur paletten beroende av vem man själv och ens hund är - det tycker jag är en bra grund (Jag kände först inte igen henne, pga pizzan, och kan nog ha "tyckt" väl mycket :o)
 
Som ett PS. etologi, psykologi och pedagogik har dock kommit jättelångt de senaste 10-20 åren och jag lyssnar men försöker noggrant värdera (vilket är svårt - jag skulle jättegärna ha en guru att lyssna rakt av på. Ställer du upp @Monstermom?)
 
Som ett PS. etologi, psykologi och pedagogik har dock kommit jättelångt de senaste 10-20 åren och jag lyssnar men försöker noggrant värdera (vilket är svårt - jag skulle jättegärna ha en guru att lyssna rakt av på. Ställer du upp @Monstermom?)

Haha, du den som försöker ha mig som guru får nog ställa in sig på att leva ett liv som ständigt förvirrad! :o:laugh:
 
Jag tyckte den var farlig för blodtrycket, jag... :banghead:
Jag vet att hon inte är ensam, men jag undviker nog att utsätta mig för eländet mer än jag måste. :wtf:
Holistiska principer, tjära du, du måste tänka i holistiska principer. :p

I övrigt håller jag med om att kunskapsnivån på fejjan är horribelt låg över lag när det gäller hund.
 
Holistiska principer, tjära du, du måste tänka i holistiska principer. :p
389422-89a5e224362149c89e8252d0c698354c.jpeg
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 529
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 233
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 573
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp