Ja... de flesta har ju någon eller några tränare som de rider för och jag tycker att man ska rådfråga dessa innan man byter bett... de vet ju ändå mer än en själv...
men jag tycker fortfarande att man inte ska byta bett förränn man har försäkt med alla andra utvägar...
Nej man ska absolut inte sätta upp någon oerfaren på en svår och skarpt betslad häst... det är ingen bra kombination, man ska vara erfaren och säker i sig själv och som ryttare och veta att man klarar av att rida hästen på ett bra sätt med ett skarpare bett...
Har sett en del exempel på ryttare (i hoppningen) med starka hästar som sätter på ett väldigt skarpt bett...ta pelham till exempel... och inte råga på att dom inte klarar hästen för den är stark så har de fortfarande inte lärt sig att följa med hästen på ett ändamålsenligt sätt över hindren... utan hamnar hängandes i hästens mun

det är förskräckligt att se på.
men i verkligheten... hur många kollar upp betten tillsammans med en hästtandläkare ??? klart det skulle vara det bästa men alla har inte möjlighet till det.
jag håller med om det där med mode svängen... man kan ockås se en likhet mellan olika tränare... en viss tränare här i närheten "älskar" att sätta på hästarna pelham... (dock bara väldigt rutinerade ryttare) sen har vi ju andra grejjer som pullarnosgrimman, förbygel (används trots att det kanske inte behövs) Ja äntligen verkar det som folk har förstått att pessoabettet var en av dom sämre uppfinningarna...
håller med dig på det sista också... man ska inte använda olika bett som genvägar utan som en sista lösning....