Olika bett och dess inverkan....

Babe

Trådstartare
Hallå på er

Funderar en del på alla dessa olika bett och hur dom inverkar.
Har själv fått lära mig att ett vanligt tränsbett är det snällaste, och att ju fler leder (dvs tredelat eller typ ett bett som bara består av ledade kulor är skarpast) Men vad säger man om ett rakt bett utan leder, är det skarpt? Olika jaktstänger? Är det skarpare med tungfrihet eller inte???
Så fram med all er kunskap och red ut begreppen för mig.

Tack
/B

Sv: Olika bett och dess inverkan....

Skarpt eller inte, det viktigaste är att det passar hästen, att hästen gillar betten och att de inte gör skada i hästens munn. Ang tredelat/rakt o vad som är skarpast är olika från häst till häst hur de upplever betten. Tungfrihet som är för hög stör och tungfrihet som är för låg stör - beroende på hur just den speciella hästens munn ser ut.

Iaf, det som man lärde sig "på ridskolan" ang att längre skänkel på stångbett är skarpare tror jag nog gäller (om skänkeln är lika utformad i de båda fallen) eftersom det rent fysikaliskt ger med hävstång med längre skänkel = mer kraft påverkar hästen.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 562
Senast: Fazeem
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 926
Senast: Bonica
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 451
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 939
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka