Bukefalos 28 år!

Olika check

peace

Trådstartare
Vad är det för skillnad på Italiencheck, Kanadacheck & Raymondcheck & när och varför använder man dem?
 
Sv: Olika check

Alla har väl i princip samma syfte att få hästen att hålla huvudet närmare horisontlinjen än lodrätt mot den, oftast använder man någon av dem till hästar som har besvär att få tillräckligt med luft när de vinklar ihop huvud och hals. Som samlingsnamn på dessa kan man säga luftvägscheckar.
Vilken man väljer beror nog mest på vilken man har tillgång till och vad hästen trivs bäst med om man har möjlighet att välja. Raymond är ganska klumpig jämfört med de andra och är inte lika vanlig längre tycker jag.
Italiencheck vet jag inte vad det är, men antar att den liknar de andra, en till som hör till denna grupp är Frank O'Mara som jag väljer först om jag har behov av denna typ av check.
 
Sv: Olika check

satt och läste Bett och boots häromdagen på lunchen, där stod det att reymondchecken är snällast mot hästen ( förutom kindstropp) och att man främst skulle använda det..


:confused:
 
Sv: Olika check

Raymond är den snällaste av ovannämnda, men inte alltid tillräcklig på alla hästar och det finns en liten risk med raymondcheck, det är att om man inte har checken spänd, så har det hänt att hästar lyckats ruska av sig huvudlaget pga att raymondens tungdpunkt blir så långt ner och relativt långt ut från hästens huvud.

Sen finns det ju dom som istället för att använda kindstropp svetsar på en checkpinne och sätter i munnen och då är den inte så snäll längre.
 
Sv: Olika check

.

Sen finns det ju dom som istället för att använda kindstropp svetsar på en checkpinne och sätter i munnen och då är den inte så snäll längre.

Nej,är det sant!:eek:
Varför gör man det?Vad gör det för nytta?(eller onytta):confused:
 
Sv: Olika check

Här är en Italiacheck, det är en raymond med gomtryckare kan man väl säga, används troligen till riktigt buliga hästar!
13635.jpg


Den borde vara minst lika skarp som raymond med rak pinne!
 
Sv: Olika check

Här är en Italiacheck, det är en raymond med gomtryckare kan man väl säga, används troligen till riktigt buliga hästar!
13635.jpg


Den borde vara minst lika skarp som raymond med rak pinne!

AJ,säger jag!!:eek:
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som ridit på olika utformningar av korta hackare som upplevt någon skillnad på dom? Rider ut på ponnyhack och häst blir...
Svar
3
· Visningar
683
Senast: yamyam
·
Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Ponylove
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 591
Senast: Avalbane
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 039
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp