Magsår som inte vill läka

ITT

Trådstartare
Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän. Problem med korsgalopp, tappar ibland ena bakbenet. Låsningar i nacke och käkleder som vi får lossa på en gång i månaden. Checkad hos tandläkare där vi hittat ett relativt kraftigt underbett som vi korrigerat.

Någon som haft liknande bekymmer?
 
Hur behandlar ni magsår? Hur ser foder rutinerna ut kring hästen? utevistelse? Otroligt många faktorer spelar in kring magsår och om dom återkommer så är det något som inte stämmer. Jag har en magsårshäst, men inte haft problem på över ett år nu. Jag är väldigt petig med hennes foder, hon får med låg stärkelse/socker, uträknade mineraler och ser till att hon inte går för länge mellan fodringar. Innan gick hon på fri tillgång, men hon är tyvärr lite av en tjockis så just nu går hon inte på fri tillgång.
 
Hur behandlar ni magsår? Hur ser foder rutinerna ut kring hästen? utevistelse? Otroligt många faktorer spelar in kring magsår och om dom återkommer så är det något som inte stämmer. Jag har en magsårshäst, men inte haft problem på över ett år nu. Jag är väldigt petig med hennes foder, hon får med låg stärkelse/socker, uträknade mineraler och ser till att hon inte går för länge mellan fodringar. Innan gick hon på fri tillgång, men hon är tyvärr lite av en tjockis så just nu går hon inte på fri tillgång.
Både gastroguard och Andapsin. Har full koll på foder och rutiner. Han har fri tillgång på bra hygieniskt grovfoder. Får ingen kraft, endast lucernhack, mineraler och probiotika.
 
Hög iom att han är smärtpåverkad. Magsåret i sig är jag egentligen inte fundersam över. Det är ursprungsproblemet jag fiskar efter, om någon haft liknande symptom på sin häst.
Det är väldigt diffusa symptom så nog svårt för med just dom symptomen, men kanske du har tur :) överskriften blev lite missvisande ;) Har ni röntgad nacken/halsen? annars hade jag börjat där. Min hade problem med korsgalop i början, men det fixade sig rätt snabbt med balans och muskler. Men då va hon också otränat och oriden.
 
Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän. Problem med korsgalopp, tappar ibland ena bakbenet. Låsningar i nacke och käkleder som vi får lossa på en gång i månaden. Checkad hos tandläkare där vi hittat ett relativt kraftigt underbett som vi korrigerat.

Någon som haft liknande bekymmer?
Vad har tandläkaren för utbildning?
Låter ju misstänkt att ni behöver justera käkled och nacke en gång i månaden om bettproblematiken är åtgärdad korrekt.
Om tänderna inte är biomekaniskt korrekt gjorda får man en begränsad rörlighet i käken. Då kan många hästar låta bli att mala och tugga maten ordentligt. Dels får de då kortare ät-tid och producerar för lite saliv för att saliven effektivt ska späda ut magsyran och dels kan det bli svårare att smälta maten. Det kan leda till magsår.
Har den smärta kan det också trigga magsår. SI-lederna är alltså ok nu?
Bakknän kan bli störda om hästen har magsår och spänner sig. Men problemen i dem kan ju komma av annat och i sin tur genom smärtan av det skapa magsår.
Vad för behandlare är det som behandlar 1 gång i månaden?
 
Stallbyte. När jag stod i stort stall med mycket byte av hästar mm hade jag både beteende problematik och magproblem på mina hästar. Den ena kunde inte äta hösilage tex utan fick diarré direkt. I litet lugnt stall kan han äta all typ av foder t.om blött hösilage.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 105
Senast: prallan
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 853
Senast: Vogue
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 250
Senast: Rebeckafalk
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 000
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp