Olika % i blandras

Nja, procenten går bara att räkna i första generation. Om en förälder är 100% något blir valpen 50%. I nästa generation vet du inte vilka gener som går vidare.

Nej Men nu är det inte generna som diskuteras utan procenten va vilka raser...

Att generna blandas hej vilt tror jag TS redan har fattat.. (och jag med)

Men för gemene man som frågar "vad är det för raser" så svarar man de som finns OAVSETT vilka av dessa gener som gått vidare eller inte... Vilket är 50 % labrador 26 New Foundland och 25 BC ...
 
Man vet att hunden är ca 50% ras X och 50% Y om föräldrar är renrasiga. Men blandar man XY med XY kan det rent teoretiskt bli 100% Y eller 100% X och allt däremellan.
Jo absolut men även om man blandar 50/50 så vet man ju inte mer hur hunden blir bara för det. Kan ju bli 100 procent av den ena rasen även då. Det var det jag svarade på.
 
Ja det är visst antal procent i andra generationen också?

Men svårt att veta vad som slår igenom redan i generation ett.
Nej inte i andra, då vet man inte. Om en hund är 50/50 av två raser och lämnar hälften till en avkomma kan det bli allt av en ras.

Utseendemässigt kan det bli variation i första generation, men det är alltid 50/50 och om raserna är avlade så att individerna är lika varandra genetiskt kan man göra rätt kvalificerade gissningar.
 
På papper, ja, men du har fortfarande ingen aning om vilka 50% och alltså vet du inte vilken typ av hund du får.
Det beror på om korsningen är beprövad eller inte och hur homogena raserna är. Jag vet ju att jag får en gen av varje par från varje ras.

Men ja, det är en osäkerhet och har man bara sett några korsningar av en typ vet man inte. Och alla egenskaper är inte lika förutsägbara.

Tex är det stor sannolikhet att en cockerpoo i första gen får mjuk lockig ickefällande päls med underull. Storlek brukar också hamna ungefär mitt emellan i just första gen. Korsningar md tax får oftast korta ben tex.
 
Det är lite lustigt att jag stötte på en blandrashund i en rastgård i en grannkommun för ett tag sedan och tyckte den var precis lik mina grannars hund, och det sedan visar sig att båda hundarna är från samma uppfödare fast med tre-fyra års mellanrum. Antingen syskon eller kusin eller något sånt. Tydligen är generna för utseende hyfsat stabila trots att båda föräldrahundarna är blandraser själva.
 
Det beror på om korsningen är beprövad eller inte och hur homogena raserna är. Jag vet ju att jag får en gen av varje par från varje ras.

Men ja, det är en osäkerhet och har man bara sett några korsningar av en typ vet man inte. Och alla egenskaper är inte lika förutsägbara.

Tex är det stor sannolikhet att en cockerpoo i första gen får mjuk lockig ickefällande päls med underull. Storlek brukar också hamna ungefär mitt emellan i just första gen. Korsningar md tax får oftast korta ben tex.
Stor sannolikhet är en sak, att veta vad man får är en annan. Parar jag en shiba med en shiba vet jag i alla fall att jag får en shiba. :)
 
Det är lite lustigt att jag stötte på en blandrashund i en rastgård i en grannkommun för ett tag sedan och tyckte den var precis lik mina grannars hund, och det sedan visar sig att båda hundarna är från samma uppfödare fast med tre-fyra års mellanrum. Antingen syskon eller kusin eller något sånt. Tydligen är generna för utseende hyfsat stabila trots att båda föräldrahundarna är blandraser själva.

Fast hur många hundar har den uppfödaren producerat totalt på de 3-4 åren? Två individer som liknar varandra av totalt 10 st av samma kombination eller 2 av 50?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 120
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 020
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 607
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp