Bukefalos 28 år!

Olika svar från olika veterinärer

Scilla

Trådstartare
Min ena häst skadade sig på sommarbetet och står nu på helsingborgsdjursjukhus.

När vi kommer in så bedöms det att han måste opereras då det hänger ut en "senbit" som de ej kan identifiera. Operationen går bra och det visar sig att det "bara" var en gren til gaffelbandet som var av och ett ligament till kotsenbenet. Prognosen är god och veterinären tror att han kommer att bli helt återställd dock kommer det att ta lång tid konvalecenten kunde vara upp till 6 månader.

Veterinären ställer sig dock lite frågande till hans hälta som i skritt då var 1 grad (från att varit 5 när vi hittade honom) hon sa att hon tyckte att hältan inte satt där nere utan verkade komma uppifrån. Men dom ville behandla den skadade kotan först.

När hon ringer för att meddela att operationen gått bra så säger hon att han nu är ohalt i skritt. Hon säger att jag kommer att bli uppringd av en annan vet nästa dag. När den veterinären ringer så säger hon att han är 1 grad halt jag frågar då vad som kan ha hänt eftersom han var ohalt igår. Hon tittar i sina papper och säger att han inte var ohalt igår!?!

Då frågar jag henne vad hon tror om hältan som sitter uppifrån och då svara hon bara att ja han är ju lite omusklad för att vara 5 år. Berättar att han är inte riden så många månader pga annan operation (detta har jag dock berättat när vi kom in med honom). Men jag fick inget svar på min fråga och jag tycker det är konstigt att man inte åtminstående kollar igenom honom även där för tänk om han har en allvarligare skada där och så går alla uppmärksamhet åt sår skadan.

När det gäller konvalecenten så sa denna veterinär att den är som en vanlig sårskada kanske lite längre (hur lång tid är det då?) men fick inget mer svar.

Den första veterinären sa att han skulle stå där i en vecka, när jag frågar den andra veterinären så säger hon att han ska få klart sin antibiotika först och då frågade jag hur länge han ska ha den och då sa hon så länge hon tycker att han ska ha den!?! Men någon gång nästa vecka trodde hon att jag skulle kunna hämta honom. På lördag har han stått där i en vecka och stå där längre än en vecka för en sårskada är inte det lång tid? Såret på själva skada var ca 1 cm.

Någon som varit med om något liknande? tyvärr kommer ju alla mina motfrågor upp efter att samtalet är avslutat.
 
Sv: Olika svar från olika veterinärer

Inga större konstigheter om du frågar mig.

Och nej, en vecka är inte lång tid för en komplicerad sårskada som involverar skadat gaffelband och där hästen fått opereras. Det är heller inget konstigt att antibiotikakuren kommer fortgå så länge veterinären anser det nödvändigt, så är det ofta, de bedömmer hur såret ser ut och hästen mår osv, och det avgör både hur länge hästen får stanna, och vilken behandling ( t ex antibiotika) den ska ha.

Min dam stod en vecka för ett pyttelitet sår, som dock var lednära. Hon skulle få komma hem efter två dagar, då hon fick aningens lite feber och aningens aningens hälta i trav och vips blåste de av hämtningen. Jag protesterade inte, jag vill INTE stå hemma med ett infekterat lednära sår..

Vad gäller prognosen däremot är det väl stora skillnader, men kan helt enkelt vara så att den andra veterinären inte har samma koll. Vad gäller konvalescenser litar jag på opererande veterinär rakt av. Man får inte glömma att när du blir uppringd blir du det för att av tjänstgörande veterinär informeras om DAGSLÄGET. Dvs, hur mår hästen för dagen, vad gör de för dagen osv. De är inte nödvändigtvis insatt i exakt hur operationen gick, vad konvalescensen för en sådan skada är osv.

Ang ohalt dagen innan så kan den varit det men sedan blivit halt igen. Som stoet jag berättade om i början. De ringde på morgonen och konstaterade att hon hade varit helt ohalt och feberfri både dagen innan och den morgonen, och att hon skulle få gå hem samma dag om inget oförutsett hände. Sedan ringde de igen på förmiddagen och talar om att hon har en liten temphöjning, och i samband med den kollade de hur hon rörde sig igen, och då hade hon en liten hälta i trav, och de ville alltså ha henne kvar.
 
Sv: Olika svar från olika veterinärer

Att han kan bli halt från ohalt det förstår jag men veterinären sa att han var ohalt till mig men tydligen så skrev hon att han var halt ändå enl den nya veterinären.

Ang antibiotikan så trodde jag att den inte kan ges hur länge som helst så det var nytt för mig.

Nu kvarstår dock frågan hur länge en konvalecent på en sårskada är. Men det får jag säkert veta när jag hämtar honom. Men ville bara stilla min undran lite. Kirugen som opererat honom sa dock att hästen ej var i behov av den gren som var skadat på gaffelbandet så själva funktionen på gaffelbandet skulle ej vara påverkad. Och inget runt själva ledkapsel var skadat (det var det vi befarade först).

Kanske är jag bara såhär undrande eftersom samma häst gjorde en stor operation 07 på bägge bak och fick åka hem samma dag då den kliniken inte har uppstallning men den kirugen sa att det var inga problem alls. Där var ju dock ingen antibiotika inblandad.
 
Sv: Olika svar från olika veterinärer

Ang konvalescensen är det jättesvårt att säga. Men lednära sårskador ska tas på allra största allvar. Det är skillnad mot en operation i led, där går man in med sterila verktyg i steril miljö. En sårskada däremot har skett i osteril miljö, med osterilt 'objekt' och infektionsrisken är mycket hög. En lednära infektion kan vara livshotande i värsta fall, och även om hästen klarar livhanken göra hästen obrukbar. (Givetvis kan det gå bra rakt igenom med, men man tar INGA chanser).

Och där är det verkligen 'dag för dag' man tar det, kollar hur såret ser ut, hur hästen mår etc.

Och konvalescens oavsett typ av skada är ju dels generellt, t ex så vet man generellt att konvalescensen på en senskada är mycket lång. Men för en individ kan den vara X månader, för en annan Y månader. Dessutom i ditt fall kan opererande veterinär ha information om ev komplicerande detaljer som inte veterinären som ringde hade.

Som ex så hade jag en dam som opererades för en skada på tåsträckaren. När de gick in såg det om möjligt ÄNNU värre ut än utifrån, och opererande veterinärs prognos var mycket avvaktande och ganska negativ. Jag nämnde det i förbigående för min hemmavet som undrade hur det var med 'den andra hästen' och jag tyckte 'det är rätt skit, opererad förra veckan för bla bla, så det är väl tveksamt om hon någonsin kommer tillbaka'. Varvid hemmavet tyckte att 'men det är ju en 'bra' skada prognosmässigt, om ett par veckor så bla bla'.

Och ingen av dem hade fel. Opererande veterinärs prognos var grundad på de komplikationer han upptäckt under ingreppet, medan hemmavet gav en fullt korrekt prognos på en 'normal tåsträckarskada'. För han var ju inte fullt insatt i komplikationerna etc. (Eller, båda hade fel i slutänden, hon avlivades mycket ledsamt några månader efter operation då hon bara blev sämre och det fanns inget att göra).

Och även om den skadade gaffelbandsgrenen inte behövs, så kan det tyvärr bli problem ändå vid kringliggande strukturer etc, och det kan vara därför opererande veterinär är mer försiktig i sin prognos och konv.

Så, låt dem behålla hästen så länge de anser det behövs, gläd dig att de inte vill skicka hem för tidigt, tillstöter komplikationer är det ju absolut bästa stället att vara där den är nu. Och vad gäller prognos, konvalescens och dylikt så lyssna på opererande veterinär som är den som de facto vet mest om just din häst.
 
Sv: Olika svar från olika veterinärer

Nu har jag kanske rört ihop det men det var kirugen som opererade hästen som sa att denna skada skulle ha en ca tid som en vanlig sårskada. Det var veterinär nr 1 som sa att det var lång konvalecent. Veterinär 2 verkar inte så insatt så hon sa bara vad kirugen sa till henne.

Självklart vill jag att han ska stå kvar så länge som det behövs men det är ju även en kostnadsfråga om det är något jag själv kan sköta om här hemma så gör jag hellre det än att han når upp till försäkringstaket.
 
Sv: Olika svar från olika veterinärer

Tyvärr har jag inget bra att säga om RDS (mer än att de är de ända stället som har jour).
Hade min unghäst inne i höstas med en sårskada, som snabbt blev omvanlat till en senskada 10dagar på RDS med robert jons bandage (stavas det så?) efter 10dagar i samråd med min vet och försäkringsbolaget tog jag hem hästen enligt RDS skulle hon stå kvar i fall att...
Tyvärr han hon tappa all kontroll på tån på dessa 10dagaran. Vid återbesök hos min vet. fick jag bara höra hur kan senan vara av? den sitter ju inte ens i närheten av såret.

Men jag känner igen svaren du får de är väldigt flummiga och man har kontakt med flera olika vetrinärer.
Läktiden kan man bara gissa om såret läker nog ganska fort 6-8veckor beroende på storlek, gaffelbandet tar längre tid.

Min är än i dag ej helt ok i benet ibland när hon är oförsiktig kotar hon över på det benet, och är bra mycket svagare i det benet när jag rider.
 
Sv: Olika svar från olika veterinärer

Ja det är just den känsla jag får också.

Tyvärr har ju även jag dåliga erfarenheter från den kliniken men är det akut så har man inget val.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
502
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
19 904
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 489
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp