Olika synpunkter på NH?

Sar24BB66

Trådstartare
Hej! Har läst om NH på olika sidor och i olika böcker, och har märkt att vissa har lite egna metoder och filosofier utöver den kända Monty Roberts metoden. Såg igår på en video där en typ vars NH bok jag just läst höll en join-up clinic med en häst. Ur Monty Roberts synvinkel (som jag tycker är den bästa) gick det inte så bra; hästen var helt ouppmärksam, kom ganska trotsigt med huvudet höjt in till honom och in på hans revir utan tillåtelse. Den följde inte heller efter honom när den skulle...:p på nåt sätt fick han hästen iaf mot slutet att följa med honom, men hästen var allt annat än tillitsfull och lyhörd. Jaha tänkte jag, den metoden var inte vidare bra. Fortsatte kolla på andra NH metoder, och hittade en där man använde spö. Såklart inte till att slå hästen eller nåt, men som en förlängd arm. Jag blev ändå tveksam - bör inte kroppsspråket räcka?
Så jag vet inte riktigt vad som nu egentligen är den rätta hästhållningen, tänkte fråga vad ni har för åsikter. :) för mig har ändå det bästa och starkaste bandet uppstått genom tid och kärlek. Men hur gör man med problemhästar? Vilken metod är rätt? Eller behövs det nån metod över huvudtaget, annat än typ tålamod och kärlek? Vad anser ni om spön - bör inte kroppsspråket räcka? Finns det negativa saker/brister i Monty Roberts metod?
De är djur med uråldriga anor och instinkter vi snackar om, så det är inte så lätt att förstå sig på dem...
Tänkte börja läsa boken "D*nsa med hästar", den verkar lovande...eller? Kanske jag bara borde sluta tänka så mycket..;)
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Vad bra om hans metod är bra! :laugh: jo det där med repgrimman som trycker på vissa nerver på hästen har jag också varit lite fundersam på...
Tack ska du ha! :laugh:
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Den här tråden lär snart rassla till och bli både lång och hätsk, det brukar de bli i det här ämnet.

Det finns så mycket mer än Monty, personligen gillar jag inte alls hans metoder, han går för hårt fram och stressar hästarna onödigt mycket. Sådär, helt i korthet.

Själv studerar jag Parelli, där vi bland annat använder ett "spö" som en förlängd arm, den är jättebra i början dels för att göra saker tydligare men även för att kunna överraska hästen att man når den på andra avstånd än den trodde jag kunde. Sedan använder man den mindre och mindre kan jag känna, lite beroende på mål och häst.

Det finns garanterat ingen metod som är 100% rätt i precis samtliga fall, vissa metoder passar vissa människor (och hästar) bättre, och det är ju toppen tycker jag :idea:
En metod som känns bra inom en själv, och som hästen reagerar positivt på och utvecklas vidare, ja den metoden är nog rätt för just det ekipaget.

Den flesta "NH-filosofier" har ganska mycket gemensamt kan jag tycka, små saker och uttryck som är olika. Det jag gillar med Parelli är att de har ett väldigt bra program för utbildning av människan, för att lära känna sig själv och sin häst, och hur man hittar metoder som passar just oss bäst.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Jag tror att man får prova sig fram och plocka guldkorn - aldrig "låsa sig" vid en lära och sluta vara kritisk :) Läs massor, ta till dig olika åsikter, tänk kritiskt och prova dig sedan fram är mitt tips. Lyssna alltid på hästen och respektera den - den kommer att tala om vad som är rätt och fel.

Monty har jag inte mycket till övers för, då jag som Skuggi redan har skrivit tycker att han går för hårt fram och stressar hästarna. Jag tycker heller inte att det är intressant att få hästen att komma till mig genom att driva den på flykt - det är ju "vägen" som är det intressanta i samarbetet med hästarna och inte att nå målet så snabbt och enkelt som möjligt om det dessutom innebär att utsätta hästen för stress.

Problemet jag ser med Parelli är att hela grunden i hans "system" bygger på att dominera hästen. Att driva runt hästen på en volt, backa, flytta på den, inte låta den komma nära osv. Jag vill inte behandla hästen som ett potentiellt hot utan som min vän. Då vi har en "grundrespekt" och säkerhet (stanna, backa, flytta bog och bakdel) vill jag stärka hästens självförtroende i stället för att bryta ned, låta den komma nära mig i stället för att alltid flytta den ifrån mig. Kräver jag respekt av hästen, måste jag visa detsamma för att förtjäna den, och min syn på vad som är respekt gentemot hästen är tyvärr inte alltid förenlig med Parellis lära.

Dock tycker jag absolut att han har sina poänger, och helt klart är att föredra framför "traditionell" hästhantering där man inte intresserar sig för att förstå och kommunicera med sin häst i någon större utsträckning öht. Hans metod har hjälpt många från en destruktiv till en (nästan) sund relation till sin häst.

Hempfling är enligt mitt tycke lite väl flummig, men även där finns flera guldkorn att plocka precis som hos Honza, Desmond m.fl.

Jag har inget alls emot spön eller "carrot sticks" så länge de inte används på ett sätt som hästen upplever som stressande eller negativt.

:)
 
Senast ändrad:
Sv: Olika synpunkter på NH?

Jag själv använder ingen direkt "metod" utan kör på det som jag tycker känns rätt. Använder övningar och "metoder" beroende på situation och typ av häst.
Är väldigt påläst om hästens beteende, instinkter; helt enkelt hur hästen fungerar och utnyttjar det i träningen med hästarna. Ibland använder jag spö, ibland inte, ibland repgrimma & ibland träns, ibland godis och ibland utan. Allt beror helt enkelt på situation och häst -som sagt :)

Vad gäller "problemhästar" tror jag att det är viktigt att man vet vad man gör. Är tydlig och konsekvent med hästen, så att den förstår vad som förväntas.

Sen i allt arbete med hästar är det viktigt med erfarenhet! Ju längre man "hållt på" och desto fler hästar man tränat, desto mer kunskap får man och lär sig tyda hästen bättre.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Hej, vad bra att du är kritisk i ditt tänkande och inte bara accepterar en metod som rätt :) Själv använder jag en mix av vad jag har lärt mig på olika håll. Jag tycker att Monty har en bra grundfilosofi och jag har även gått kurser hos instruktörer som studerat Parelli och Craig Stevens. Jag använder de metoder tillsammans med min häst som fungerar för oss, och skrotar de som inte klickar. Mina redskap är ett längre rep med lite tyngd i och en repgrimma. Repet som en förlängning av min arm (aldrig slå hästen) och grimman som ett hjälpmedel då hon ex. är rädd för att gå in i spolspiltan, och ett litet tryck med eftergift och tålamod tack vare lugnt och metodiskt övande har vi utan bråk kommit in i den som hon tidigare vägrade sätta en hov i närheten av och hon står numera lös helt stilla medan jag spolar :)

Det viktiga är att inte bli arg och hetsig med hästen, aldrig slå, rycka i eller skrika på hästen (som jag tyvärr har sett en hel del hästägare göra när det inte går som de vill), och som några vuxna runt mig när jag var yngre ansåg var helt okej. Vara lugn, tydlig och konsekvent (plus belöning ;) ) är för mig det bästa med min häst. :)
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Problemet jag ser med Parelli är att hela grunden i hans "system" bygger på att dominera hästen. Att driva runt hästen på en volt, backa, flytta på den, inte låta den komma nära osv.

Här kan jag inte riktigt hålla med, men det beror kanske på att jag studerat Parelli lite djupare än du? Parelli har ändrats ganska mycket genom åren, det man lärde sig för 5 år sedan är inte samma som de kör med idag.

Grunden är dock fortfarande att man ska ta på sig rollen som dominant(hingsten) i "flocken om två", dvs mig och min häst. Det här funkar på många hästar då de flesta hästar är "followers" och lyder ganska villigt en "hingst". Det blir dock problem om en människa inte har den pondusen, och ännu värre om människans häst är mer åt det dominanta hållet. De hästar som har rollen som "ledarsto" kommer dock aldrig att respektera eller följa en människo"-hingst, hon tål inte sån behandling.

Ur Parelli har det sprungit en grupp människor som kallar sitt tänk "True Connection", de håller fast vid delar av Parelli, men använder sig av alla flockens "roller" för att kommunicera beroende på vilken häst man har och vad som passar. Himla spännande tycker jag personligen.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Så kan det säkert vara. Dock ser jag detta även hos parelli- tränare på mycket hög nivå. Alla 7 lekarna bygger på dominans gentemot hästen, och jag är inget fan av att ständigt backa hästen, flytta på den, eller driva den ifrån mig på volt. Upplever inte detta som ett jättestort problem - de flesta som tränar parelli på högre nivå har hästar som verkar nöjda men lite "små" i kroppsspråket och undergivna. Jag vill ge min häst större utrymme att uttrycka sig, mer lek och mindre dominans. Så länge han respekterar mig behöver han inte vara undergiven.

Det sista du skrev lät jätteintressant! Vet du var man kan läsa mer om det? :)
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Allt beror på vad du vill uppnå.

Några enkla tänk för att få en häst som lyssnar och uppför sig artigt
- Den som flyttar sina fötter rörst är inte ledare. Av detta följer att man inte skall flytta sig när hästen puffar på en, t.ex. för att få lite godis. Det är lätt gjort att backa ett steg för att kunna ta upp moroten/sockerbiten ur fickan.
- Många anser att man inte skall handmata hästen. Det är nog viktigt med vissa hästar.
- Man skall aldrig låta hästen förstå hur svag man är fysiskt i förhållande till den. Det innebär att man inte skall puffa/knuffa på hästen för att den skall flytta sig eller dra i grimman för att få den att flytta sig. Det är nog här din fråga kommer in - hur gör man istället. Jag tycker att Ed Dabney förklarar detta enklast (av de NH-personer som jag sett i aktion; Dabney, Parelli, Roberts, MacLean och Desmond).

Parellis morotspinne är bra för att man når längre, den böjer sig inte så man kan klia hästen med den när man vill vara vän, hästen kan bita i/sparka mot den i stället för mig.

Repgrimma är bra för att den hjälper till att ge ett tydligt tryck och en tydlig eftergift (från "ryttaren"). Det gör att hästen har lättare att förstå vad du vill än en vanlig grimma med breda remmar.

Hempfling har mycket att lära ut, allra helst när häst och människa börjat kommunicera och lyssnar på varandra.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Allt beror på vad du vill uppnå.

Några enkla tänk för att få en häst som lyssnar och uppför sig artigt
- Den som flyttar sina fötter rörst är inte ledare. Av detta följer att man inte skall flytta sig när hästen puffar på en, t.ex. för att få lite godis. Det är lätt gjort att backa ett steg för att kunna ta upp moroten/sockerbiten ur fickan.
- Många anser att man inte skall handmata hästen. Det är nog viktigt med vissa hästar.
- Man skall aldrig låta hästen förstå hur svag man är fysiskt i förhållande till den. Det innebär att man inte skall puffa/knuffa på hästen för att den skall flytta sig eller dra i grimman för att få den att flytta sig. Det är nog här din fråga kommer in - hur gör man istället. Jag tycker att Ed Dabney förklarar detta enklast (av de NH-personer som jag sett i aktion; Dabney, Parelli, Roberts, MacLean och Desmond).

Parellis morotspinne är bra för att man når längre, den böjer sig inte så man kan klia hästen med den när man vill vara vän, hästen kan bita i/sparka mot den i stället för mig.

Repgrimma är bra för att den hjälper till att ge ett tydligt tryck och en tydlig eftergift (från "ryttaren"). Det gör att hästen har lättare att förstå vad du vill än en vanlig grimma med breda remmar.

Hempfling har mycket att lära ut, allra helst när häst och människa börjat kommunicera och lyssnar på varandra.
Vem myntar sånt trams:mad:

Man kan råka stöta till eller knuffa hästen utan att den tar illa upp.

Jag tycker inte om när hästar inte vågar komma fram till en o hälsa o dit hör NH-tränade hästar. Om den kommer för fort, för PÅ får man säga till den DÅ. Fostra den till hyfs...bara.

sluta att peta på den med morotspöt o du vinner hästens respekt.

Av mig skulle du få en hörvel om du gjorde så på mig- sto:D

Hästar är inte elaka djur eller rovdjur som ni beskriver dem. däremot kan en häst med integritet lätt läsa av om människan är en wannabee- som inte alls är trygg, bara bufflig o håller på med maktdemonstration.
Den vill dra därifrån- om den kan.

Nästan alla dessa "tränare" är män som både utstrålar pondus o testosteron.

Hästar o hundar känner av det o är man kvinna kan man vinna genom att var mer vänlig.

många jättesnälla hästar far illa av om man ska trycka ner dem ytterligare- mer än vad deras artfänder har gjort.

De flesta hanteringsproblemen har uppkommit idag då man rider dem för lite.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Så kan det säkert vara. Dock ser jag detta även hos parelli- tränare på mycket hög nivå. Alla 7 lekarna bygger på dominans gentemot hästen, och jag är inget fan av att ständigt backa hästen, flytta på den, eller driva den ifrån mig på volt. Upplever inte detta som ett jättestort problem - de flesta som tränar parelli på högre nivå har hästar som verkar nöjda men lite "små" i kroppsspråket och undergivna. Jag vill ge min häst större utrymme att uttrycka sig, mer lek och mindre dominans. Så länge han respekterar mig behöver han inte vara undergiven.

Det sista du skrev lät jätteintressant! Vet du var man kan läsa mer om det? :)

Men vafan, hade skrivit värsta bra svaret och så försvann det :( försöker igen..

Jag har aldrig upplevt att vi ska driva hästen ifrån oss på volt, tvärtom jobbar vi alltid för att få hästen att vilja vara med oss eftersom vi vill kunna jobba med hästen även utan lina eller rundcorall. Här är en liten filmsnutt där jag jobbar med unghästen, fokus är alltid på att han ska vilja vara med mig.
Jag vill också att träningen ska bli som en lek, något kul vi gör tillsammans och att hästen ska vara glad och extrovert.

Den duktigaste tränaren jag tränat för är David Lichman (5-stjärnig) och han jobbar inte alls med att hästarna ska vara undergivna eller så. Licensierade Parellitränare åker minst en gång per år till Parelli för att uppdatera sig, jag kan tänka mig att det finns ett gäng människor som tränat enligt Parelli för flera år sedan och kallar sig Parellitränare trots att de inte är licensierade och att de kanske jobbar enligt gamla principer.
Vilka tränare upplever du jobbar så som du beskriver?

Angående True Connection så kan du googla på "true connection rebecca harris" så får du en massa bra träffar. Hon kommer till Sverige ganska ofta, men jag vet inte om hon är en av "grundarna", jag tror inte det. Men hon föreläser och undervisar bra :)
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Vem myntar sånt trams:mad:

Man kan råka stöta till eller knuffa hästen utan att den tar illa upp.
Självklart, ingen har sagt något annat. Hästar är experter på att se vad som var avsiktligt och vad som inte var det. Däremot ska man inte hålla på att buffla/knuffa på hästen för att flytta den, det skapar bara mottryck. Jag vet inte om man då "avslöjar" att man är svagare, men oavsett blir det inte bra kommunikation.
Jag tycker inte om när hästar inte vågar komma fram till en o hälsa o dit hör NH-tränade hästar.
Som vanligt drar du alla över en kam, tycker du att min häst i min länk ovan verkar vara rädd att komma till mig? Jag känner inte en enda "NH-människa" vars häst inte vågar komma fram spontant.
Om den kommer för fort, för PÅ får man säga till den DÅ. Fostra den till hyfs...bara.

sluta att peta på den med morotspöt o du vinner hästens respekt.

Av mig skulle du få en hörvel om du gjorde så på mig- sto:D

Hästar är inte elaka djur eller rovdjur som ni beskriver dem. däremot kan en häst med integritet lätt läsa av om människan är en wannabee- som inte alls är trygg, bara bufflig o håller på med maktdemonstration.
Den vill dra därifrån- om den kan.

"Nästan alla dessa "tränare" är män som både utstrålar pondus o testosteron.

Hästar o hundar känner av det o är man kvinna kan man vinna genom att var mer vänlig."

Det är detta de pratar om inom True Connection, om man uppträder som ledarstoet(vilket antagligen är lättare för kvinnor) så kan man vinna allas respekt. Om man uppträder som hingsten(som kommer naturligt för många män) kan man få problem med vissa hästar som inte accepterar ett sådant bemötande.

många jättesnälla hästar far illa av om man ska trycka ner dem ytterligare- mer än vad deras artfänder har gjort.

De flesta hanteringsproblemen har uppkommit idag då man rider dem för lite.

Mina kommentarer ovan...
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Ser ju att du inte är en riktig Nh- människa som ger den godis hela tiden bara för att den stannar varannan meter.:bow:

Så gör ju inte traditionella hästmänniskor heller.

Du är väl i ditt eget fack. CH- Candyhorsemanship:idea:

så nej din häst är inte avståndstagande som de andra är.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Allt beror på vad du vill uppnå.

- Den som flyttar sina fötter rörst är inte ledare. Av detta följer att man inte skall flytta sig när hästen puffar på en, t.ex. för att få lite godis. Det är lätt gjort att backa ett steg för att kunna ta upp moroten/sockerbiten ur fickan.

Jag backar ofta för min häst och låter honom gå mot mig och vara nära. Har aldrig haft problem med att han är oartig/bufflig/respektlös.

- Man skall aldrig låta hästen förstå hur svag man är fysiskt i förhållande till den. Det innebär att man inte skall puffa/knuffa på hästen för att den skall flytta sig eller dra i grimman för att få den att flytta sig.

Vad skulle hästen göra om den förstod det? Attackera? :D Att man inte ska knuffa och dra håller jag med om - då förlorar man respekten. Hästen vet redan att den är starkare - men eftersom den är genomsnäll och är ett flyktdjur utnyttjar den inte detta om man är snäll och trevlig att vara med.

Parellis morotspinne är bra för att man når längre, den böjer sig inte så man kan klia hästen med den när man vill vara vän, hästen kan bita i/sparka mot den i stället för mig.

Varför skulle hästen sparka eller bita mot den? :confused:

Var lite lat och skrev svaren i texten :angel::)
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Nu vet du uppenbarligen inte nog om NH för att placera mig i något fack :grin: det jag gör är att jag förstärker att han söker sig till mig istället för att försvinna ut åt sidan. Det här är ett tidigt stadium i träningen och jag vill skapa en stabil grund för saker som jag vet kommer att bli viktiga i framtiden.

Att ge godis är en väl använd metod inom Parelli, men de kallar sig ju för PNH, så de är väl inte NH heller då :grin:

Du är verkligen expert på att hitta på sätt att sänka alla bevis som kan tänkas stå emot dina påståenden att alla NH-hästar är rädda för att komma fram.

Helena här tränar också enligt Parelli, men använder ganska lite godis. Verkar hästen rädd för henne tycker du?
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Angående om hästen skulle sparka/bita mot sticken, så handlar det om när man börjar jobba med en häst man är osäker på om den kommer att tillåta tex att man rör vid den överallt. Då kan man börja med att klia hästen med sticken, om hästen skulle reagera med att bita eller sparka så är man ur vägen liksom.
Och ja, självklart är de flesta hästar trygga med att man tar på dem överallt, men det finns faktiskt en hel del hästar som INTE är det också.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Kanske jag bara borde sluta tänka så mycket..;)

Nej du ska inte alls sluta tänka så mycket. :) Man ska aldrig sluta grubbla över hästar och aldrig sluta fundera över hur man kan göra saker bättre. Och du gör rätt som tänker kritiskt, bevare oss för folk som sväljer populära teorier och "metoder" med hull och hår, för det är mycket trams och mycket business uppblandat med guldkornen.

Betr vem man kan läsa så älskar jag Mark Rashids böcker. En sån ödmjuk, sökande respekt för hästens väsen hittar man inte hos alla. Rekommenderar dom starkt.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

*Knapplån*

Hej, nu har jag raderat reklam för namngivna tränare, samt länkar till dessa tränare.

Fortsätt gärna diskussionen i samma trevliga stämning som brukar hållas.

Mvh

Moderator
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Varför får man skriva perelli och andra namn men inte det namnet jag skrev?
han är bara inte en tränare utan ett sätt att se på hästar och givit ut en bok.

kram från en som inte vill bryta mot regler.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Mina hästar vet att jag är svagare än dom och ser inte det som ett problem.
Eller 2 vet jag att dom vet den 3 har jag ingen aning om om hon vet det eller inte.
 

Liknande trådar

Utrustning Vet inte om jag är förrvirrad men, om det är så får moderator gärna sammankoppla min tråd till en annan som ett inlägg, jag har nyss...
Svar
5
· Visningar
1 515
J
Hästhantering Jag har tänkt på en sak som jag speciellt tänker på när jag läser runt i olika trådar här på buke. Ibland kan det ex stå Inom...
Svar
3
· Visningar
804
Senast: fjordtokan
·
I
Träning har läst lite om Monty Roberts och join up och börjar bli riktigt intresserad av detta :D tyvärr så är det för dyrt för lilla mej annars...
2
Svar
25
· Visningar
2 406
Senast: MorvanMorr
·
R
Träning Som jag fattat det är NH-träning mer ett samlingsnamn. Sen finns det ju olika olika ideologier och tekniker,eller hur man ska uttrycka...
Svar
11
· Visningar
1 951
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp