Olika synpunkter på NH?

Sv: Olika synpunkter på NH?

Man brukar få skriva ut namn, men vissa typer av länkar kan kanske ses som reklam. Oftast räcker det ju att man skriver namnet på tränaren så kan folk googla sig fram sedan.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Hästar o hundar känner av det o är man kvinna kan man vinna genom att var mer vänlig.

:bow: kan bara hålla med, när jag kom som ny utbildad hovslagare fick man i början dom hästarna ingen annan ville sko = bits fram och sparkar bak var inga problem då dom kände att jag bad om hovarna istället för att kräva.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Jaha, jag tyckte jag såg en länk men det kanske inte var ditt inlägg då?
Vilken tränare nämnde du då? Prova igen? :idea:
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Skriver såhär istället.

Vill tipps om boken sunt hästmanaskap och körning.
Det står mycket om kärlek och respekt mot hästen men oxå om vikten att vara en trygget för hästen.

Kram
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

KL: Ledarstoet går före och de andra följer efter henne. Ledarhingsten går sist i ledet, vallar stona om de går för långt bort och håller utkik efter rivaler. Så det är ledarstoet man ska efterlikna, oavsett kön.

Ännu bättre är det att se sig som ledarmänniska, hästen vet mycket väl skillnaden mellan olika djur. Däremot kan vi lära oss om hästars språk och beteende så vi har lättare att förstå vad de säger oss - de läser oss utan större problem!
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Varför får man skriva perelli och andra namn men inte det namnet jag skrev?
han är bara inte en tränare utan ett sätt att se på hästar och givit ut en bok.

kram från en som inte vill bryta mot regler.
Mitt inlägg med länkar till Ed Dabney och Andrew MacLean blev borttaget.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Ja de är oerhört snabba på att veta vem man är så att försöka efterlikna någon ledare tror jag är svårt. Man får jobba på sig själv och det man har. Vart man går har lixom ingen betydelse på om man är ledare lr inte. Jag låter hästarna ofta fatta egna beslut bara jag vet att jag kan säga stopp sen om det behövs, att de lyssnar. Men hästar växer om de får göra det i sin takt å även prova lite själv utan att man lägger sig i hela tiden.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

:bow: kan bara hålla med där oxå.
Det handlar så mycket om inre kännedom och lugn i sig själv som person framför allt djur och barn känner av sådant mycket bättre än vuxna.

kram
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

KL
Respekt är ingenting man får, varken från djur eller människor. Respekt förtjänar man och man kan inte tvinga någon att respektera en...

Jag tycker mig ha sett många "NH- tränade" hästar som i det närmaste saknar kroppsspråk, signalerar undergivenhet mot alla och inte ens försöker ta kontakt med människor. Det anser jag bero på fel sorts träning, för mycket dominans från hästens människa.

Jag vill att min häst kommunicerar med mig, gärna gör vad jag ber om och litar på mig, liksom att jag kan lita på min häst. I min värld behöver man ingen repgrimma, långt grimskaft eller carrrot stick, för att kommunicera med sin häst.

Jag vill inte dissa NH, som metod, det är bara en av alla de vägar som finns för att nå harmoni i förhållandet häst/människa. Var och en blir salig på sin fason, som min gamla faster brukade säga...
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

KL
Respekt är ingenting man får, varken från djur eller människor. Respekt förtjänar man och man kan inte tvinga någon att respektera en...

Jag tycker mig ha sett många "NH- tränade" hästar som i det närmaste saknar kroppsspråk, signalerar undergivenhet mot alla och inte ens försöker ta kontakt med människor. Det anser jag bero på fel sorts träning, för mycket dominans från hästens människa.

Jag vill att min häst kommunicerar med mig, gärna gör vad jag ber om och litar på mig, liksom att jag kan lita på min häst. I min värld behöver man ingen repgrimma, långt grimskaft eller carrrot stick, för att kommunicera med sin häst.

Jag vill inte dissa NH, som metod, det är bara en av alla de vägar som finns för att nå harmoni i förhållandet häst/människa. Var och en blir salig på sin fason, som min gamla faster brukade säga...

En häst som saknar kroppsspråk pga av mänsklig hantering? Har jättesvårt att tro att en häst tappar sitt kroppsspråk? Dom signalerar endast med kroppen.:confused:

Jag kallar inte min hantering av min häst för något speciellt, jag blandar mycket av det jag tycker är bra. Men jag ser mycket människor med problem som jag tycker är hur enkla som helst att lösa. Ex lastningsproblem.
I somras tränade jag ett sto som hade hoppat över bommen ett flertal gånger och fick panik i transporten. Tog mig några veckor att lösa. Många människor som håller på med enbart traditionell hästhantering har tappat greppet om vad en häst är tycker jag. Nu har jag läst etologi i tre år på universitet också så kunskap om hästars beteende finns väl därifrån också men jag läseräven om mycket horsmanship.

Vad använder du i din kommunicering då? Grimma träns, sadel, spö sporrar? Spelar i min tycke ingen roll vad man använder för att kommunicera så länge man använder sig av utrustningen på sunt sätt. Alla har vi någon form av utrustning vi använder.

Personligen använder jag enbart min kropp och en grimma och ngt att hålla i hästen med, typ rep eller longeringslina. Sedan använder jag min kropp för att öppna upp och stänga, massor av olika kommunikationsljud, visslingar, ord etc. Vad som passar för stunden och vad jag kommer på att införliva för att våran kommunikation ska bli bättre och allt för att jag ska slippa att öht ta i min häst i munnen. Jag vill frångå bett i ridningen så mkt som möjligt, till så stor grad som möjligt och tränar in det mesta från marken först och sedan lägger jag till sits.( rider westernridning)

Det man bör tänka på är att många nh människor och andra som är intresserad av beteende väljer ofta "problemdjur" hästar som är svåra eller ha något i bagaget. Dessa kan ofta bli lätthanterliga för just ägaren. Men svåra för andra. För att jag löser ett eller flera problem i min hantering och kommunikation med min häst innebär inte det att någon annan kommer att kunna ta över där vi stod.

Mumin
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Varför förutsätter många NH-utövare att alla andra, som hanterar hästar och inte explicit utövar NH, använder sig av tvång och våld?
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Varför förutsätter många NH-utövare att alla andra, som hanterar hästar och inte explicit utövar NH, använder sig av tvång och våld?

Var läser du det?

Varför förutsätter alla "traditionella" att alla NH-utövare tycker att de traditionella använder tvång och våld?

Varför förutsätter alla "traditionella" att alla NH-utövare dominerar hästen till ett viljelöst vrak?

Det går inte att dra alla över en kam, det finns inget som "alla" tycker om en viss annan grupp. Och det finns inget som alla i en viss grupp har exakt gemensamt.
Finns det något jag stör mig på så är det när folk drar alla över en kam och tillskriver dem en massa attribut helt tagna ur luften.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Jag såg det, är det inte tillåtet att jag svarar på ditt inlägg då?

Och jag förstår fortfarande inte det du skrev?
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Det finns lika många sätt att hantera hästar, som det finns människor som hanterar hästar. En del sätt är bättre än andra. Att just det som kallas NH skulle vara det allra bästa sättet att hantera samtliga hästar på, har jag svårt att tro på. Varje häst är en individ, man kan inte köpa en "lära" rakt av och tro att den alltid ska fungera.

Det förefaller, som om det i dagens hästhantering, går vattentäta skott mellan olika "läror". Utövarna är snabba att kritisera alla som inte tillhör den egna skaran, eller säger sig tillhöra den. Jag tycker mig också ha märkt att de som utövar den ena eller andra metoden, gärna försöker påverka utomstående att övergå till, det som i deras ögon är det "rätta". I denna tråd så är det många som förefaller likställa "traditionell" hästhantering (Hur definieras den?) med våld, tvång och grymma metoder, medan NH framställs som något positivt och alltigenom bra.

Jag har inte något emot människor som NH- hanterar sina hästar och ger dem gärna friheten att använda sig av NH, om de tycker att det fungerar. Men jag önskar att de också kunde ge andra samma frihet i sitt val av metod...

I mina ögon, bygger NH till stor del på sunt förnuft, men det finns delar av det som jag inte tycker om, som inte passar mig, som person. Det finns, dessutom, starka marknadskrafter som styr. Dvs, det har skapats en övertro på repgrimmor, vissa typer av grimskaft, carrot sticks etc.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Jag vill frångå bett i ridningen så mkt som möjligt, till så stor grad som möjligt och tränar in det mesta från marken först och sedan lägger jag till sits.( rider westernridning)
Man behöver inte träna in allt från marken först
.
Om man dessutom använder ett kroppsspråk allena så ser ju inte hästen det från ryggen.

Normal ridning där man inte hindrar hästen från att få röra sig o heller inte anser att det viktigaste är att den ska stanna- bjuder till mindre problem.

hästen får också snabbare förtroende även uppsuttet för att man inte detaljsstyr allt. Man blir till ETT. Då ser man att det funkar att inte drilla hästen från marken så mkt innan- om man ger hästen tilliten.

Jag anser att hästen ska få vara med på det beslutet som jag tar. Har en hel del överséende- Typ om dem råa hästen vill trava eller t o m galoppera- låt den då göra det- uppmuntra den.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

KL

Tack för alla era svar, det är väldigt intressant att höra era åsikter och få lite nya perspektiv! :) håller med om att hästen inte bör kontrolleras till punkt och pricka. :)
Angående NH (Roberts) metoden såg jag igår en video på en svårskodd häst på clinic, det var en av Roberts skolade som drog clinicen, Roberts själv stod på sidan om och tillade något då och då. Målet var att hästen skulle acceptera att bli skodd. NH tränaren gjorde först den vanliga join-up metoden, sen försökte de vänja hästen vid beröring på benen, där emellan var det en massa backande fram och tillbaka och dragandes i en speciell grimma hästen hade på sig (tror det är Roberts egna "design"), såg lite otrevlig ut, grimman var ganska spänd vid nosryggen såg det ut som...tränaren kunde också stå still med hästen, som snällt stod bredvid henne medan hon förklarade för publiken något, sen började hon plötsligt backa hästen utan orsak, whut? :confused: fattade inte alls det där, och det fick mig att se mycket kritiskt på Roberts metod, och tänka på vad ni skrivit.

Såg även på Hempflings videor, och bkev djupt imponerad! SÅ ska det se ut tycker jag; hästen är med på det, det är både lite lekfullt men kärleksfullt -wow! Dock är det inte bara sådär att släppa hästen lös och hoppas den litar på en, det är en lång väg dit.

Parelli är något nytt för mig, ska se lite närmare på det :)

Ni som anser att det inte behövs metoder och teorier som NH, hur skulle ni göra med en problemhäst, säg som har blivit misshandlad och helt tappat förtroende för en människa? *nyfiken* :)
 
Senast ändrad:
Sv: Olika synpunkter på NH?

KL

Ni som anser att det inte behövs metoder och teorier som NH, hur skulle ni göra med en problemhäst, säg som har blivit misshandlad och helt tappat förtroende för en människa? *nyfiken* :)

Enligt mej behöver du vara lugn och trygg i dej själv och det du gör och inte bara låsas eller försöka vara det för det ser hästarna igenom på mindre än 2 röda.

Kram
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Min far har ett sådant lugn av sig själv som smittar av sig på djur och barn spelar ingen roll vad som händer runtom dom förblir lugna för att han är det. Han är som en lugnade drog.

Jag har det inte lika naturlig i mej utan jag har fått jobba mer på det genom yoga mm.

Kram
 

Liknande trådar

Utrustning Vet inte om jag är förrvirrad men, om det är så får moderator gärna sammankoppla min tråd till en annan som ett inlägg, jag har nyss...
Svar
5
· Visningar
1 517
J
Hästhantering Jag har tänkt på en sak som jag speciellt tänker på när jag läser runt i olika trådar här på buke. Ibland kan det ex stå Inom...
Svar
3
· Visningar
806
Senast: fjordtokan
·
I
Träning har läst lite om Monty Roberts och join up och börjar bli riktigt intresserad av detta :D tyvärr så är det för dyrt för lilla mej annars...
2
Svar
25
· Visningar
2 408
Senast: MorvanMorr
·
R
Träning Som jag fattat det är NH-träning mer ett samlingsnamn. Sen finns det ju olika olika ideologier och tekniker,eller hur man ska uttrycka...
Svar
11
· Visningar
1 952
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp