Olika takhöjd i stall... vad gäller??

Bukefalos 30 år!

K

Klubban

Lägsta tillåtna takhöjd för en häst på 150 cm är 2,25 meter. Om man inte lyckas få till den takhöjden över hela stallytan får man då inte ha sina hästar uppstallade där? Någon som vet?

Saken är den att jag har funderingar på att bygga nya boxar i en del av våran ladugård. Där boxarna ska vara kommer takhöjden vara mer än 2,25 m. Golvet kommer vara nersänkt just där. Problemet är att den övriga takhöjden skulle ligga på kanske 2 m och lite till bl.a i stallgången och så skulle det gå bjälkar tvärsöver taket. Det skulle kosta alldeles för mycket pengar att höja taket eller för den delen sänka golvet så det är inget alternativ.

Sv: Olika takhöjd i stall... vad gäller??

Jag vet folk som har fått dispens, så om du inte råkar ut för någon trist paragrafryttare borde det väl inte vara omöjligt. Det viktigaste är ju faktist höjden i boxarna!

Enligt den djurskyddsinspektör jag pratat med så är takhöjden i boxarna det viktiga. Men såklart önskvärt med rätt takhöjd överallt. Men det är här och den inspektören...

Tänk på att djurskyddsinspektören mäter till takets LÄGSTA punkt.... Tyvärr är det så....Jag har nämligen samma problem i min ladugård...

Är h*n bussig går det nog, men är h*n petig blir det inte godkänt.
Hoppas att du får en snäll inspektör...

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12