Bukefalos 28 år!

Olika typer av desinfiktionsmedel

giovanna

Trådstartare
Jag har lite funderingar på de olika desinfektionsmedel som finns, till exempel jodopax, lila sårspray, klorhexidin mm. Jag antar att de funkar bättre på olika typer av sår men hur vet man när det till exempel är bättre att använda jodopax än lila spray eller kanske inte använda något annat än tvål och vatten för att tvätta rent? Hoppas på svar från någon som har bättre koll :confused:
 
Sv: Olika typer av desinfiktionsmedel

På veterinärs uttryckliga ordination använder jag starkare saker än tvål och vatten. Håller mig absolut borta från jodopax etc till sår.
 
Sv: Olika typer av desinfiktionsmedel

Vad använder du istället för jodopax? Och varför vill du inte använda det?
 
Sv: Olika typer av desinfiktionsmedel

Vad använder du då? Eller menar du att du INTE använder starkare medel än tvål?

Ts: Jag brukar följa veterinärs råd. Annars borde det gå att googla på vad de olika medlen innehåller, och vad de är lämpliga/inte lämpliga till. Själv använder jag tvål, koksalt, klorhexidin eller alsolsprit.
 
Sv: Olika typer av desinfiktionsmedel

Jo, jag har googlat men tycker inte att jag blev mycket klokare. Hamnade på sidor där man kan köpa medlen och där står typ bara att de är bra på att desinficera och det är ju klart att de är. Jag är mer nyfiken synpunkter från folk som använder preparaten. Själv har jag varit rätt förskonad från sår, så jag har (tack och lov) inte så stor erfarenhet själv.
 
Sv: Olika typer av desinfiktionsmedel

Jag har fått lära mig att man absolut inte ska använda jodopax på öppna sår!
Man ska vara försiktig med det över huvud taget.
Jag brukar spola rent sår med koksalt eller vanlig tvål och vatten.
På sår som sitter på såna ställen så det lätt kommer in smuts brukar jag spraya på sårspary med desinfektion (inte blåsprayen) efter att jag tvättat rent. Lite mindre sår läker oftast bäst om man tvättar rent (och ev. desinfektionsspray då) och låter det vara och inte täcker över med nåt mer än så, så att det "luftas". Det är min erfarenhet :)
Större sår får man förstås låt sys.
 
Sv: Olika typer av desinfiktionsmedel

Vad använder du istället för jodopax? Och varför vill du inte använda det?

För att jodopax är vävnadsretande och hämmar sårläkningen. Icke infekterade sår ska tvättas med vatten eller koksaltlösning. Till infekterade sår använder man koksaltlösning. Det här är vad de senaste rönen inom sårbehandling säger.
 
Sv: Olika typer av desinfiktionsmedel

Tack för alla svar, nu blev jag i alla fall lite klokare :bow: Det låter ju vettigt att inte använda onödigt starka medel i onödan.
 
Sv: Olika typer av desinfiktionsmedel

Du har ju redan fått en del svar men, jag använder koksalt jag också. :)
 
Sv: Olika typer av desinfiktionsmedel

Vad använder du istället för jodopax? Och varför vill du inte använda det?

Jodopax är bra att ha på sår som inte ska läka, en hovböld tillexempel. Där ska hela bölden ut och jodopax hjälper till att hålla öppet, desinfektera och dra ut hovbölden.

Risken att använda jodopax på småsår är att jodopaxet håller såret öppet så mer skit kommer in i såret och gör mer skada. Så är man orolig för hur allvarlig skadan/såret är så ska man absolut inte ta på jodopax utan koksaltlösning. Nu när sommaren kommer med flugor så smörjer jag även på skillingaryd utanför kanten på såret (absolut inte på) men annars använder jag inget annat än koksalt och eventuell tvål om det är extremt nödvändigt. Jag vill inte störa hästens egna bakteriekultur om det inte är extremt nödvändigt.. och då rådgör jag med veterinär utifrån skadan.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: MissFideli
·
Hästvård Min lilla pålle kom in med det här såret ikväll. Sitter högt upp på insidan av bakbenet, och hon var inte jättepigg på att låta oss...
Svar
17
· Visningar
1 198
Senast: Myzan87
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 537
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 569
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp