Olika vård och behandling- shettis vs storhäst

E

esther

Har både shettis och storhäst, har märkt att det finns en tendens att shettisar i vissa fall inte behandlas med samma, tja, nu kan vi välja; respekt, omtanke, hänsyn, allvar etc.

Det kan gälla tex vid verkning, somliga hovslagare lyfter hovarna över hashöjd och många grader ut i sidled och undrar sen varför hästen ifråga inte kan stå still.

Vid skador har jag varit med om att veterinär har kommenterat att hästen ifråga är en shettis, och att de är tåliga och kan stå ut med mer smärta och inte behöver behandlas så ofta efter en skada, eller att man har föreslagit enklare behandlingsmetoder eller att man ska avvakta behandling (vid tex hälta, hosta).

Vad beror detta på tror ni?
Kan det vara att shettisar inte alltid är "första hästen i stallet", utan kompis eller sällskapshäst?

Är det för att shettisar är dåligt försäkrade? (Och att det kan vara svårt för en shettisägare at betala dyra veterinär- och klinikvårdskostnader)?

Är det för att shettisar är ovanligt tåliga (mina tre har inte haft sårskada på de år jag har haft dem)?

Är det för att shettisar som säger ifrån när det gör ont eller är jobbigt inte är lika farliga för människan som större raser?

Jag vet med mig själv att jag inte är lika noga med att ha ABSOLUT kontroll vid hantering som med de stora; jag är lika noga med att de ska uppföra sig, men jag är inte lika noga med att kolla att jag inte kan skadas i hanteringen ( det mest smärtsamma jag har varit med om är iofs en shettisfölhov in under knät). :crazy:

Jag är framförallt intreserad av vårdaspekten i detta; diskrimineras shettisar och andra mindre ponnyraser i vård/behandlingssammanhang?
 
Sv: Olika vård och behandling- shettis vs storhäst

Här behandlas stora o små med samma respekt oavsett det är jag, hovis eller veterinär som ska göra nått
 
Sv: Olika vård och behandling- shettis vs storhäst

Exakt samma hos oss!
Fast visst har man hört ett och annat. Ett försäkringsombud jag hade här ifrågasatte mitt val av försäkring "för en shettis är ju inte så värdefull"
Vilket as!!!
"Fråga min dotter, 8 år, som står och pysslar med honom där borta innan ridningen" sa jag och då såg han lite snopen ut!
 
Sv: Olika vård och behandling- shettis vs storhäst

Jag vet inte men personligen är jag trött på min hovis som trots tillsägelser verkar ner shettisarnas hovar till den milda grad att de i princip är halta runtom i 14 dagar efter besöket!

Han är kunnig på stor häst, har skott min i många år och med den äran men jag vet inte vad han pysslar med då det gäller de små?!

Tänk om vi hade tävlat med dem och de inte kan gå ordentligt på 14 dagar. Nu har jag funderingar på att på smidigast möjliga sätt byta hovis till de små, vet inte riktigt hur bara.
 
Sv: Olika vård och behandling- shettis vs storhäst

Det kan gälla tex vid verkning, somliga hovslagare lyfter hovarna över hashöjd och många grader ut i sidled och undrar sen varför hästen ifråga inte kan stå still.
Våran hovis är jätte-gullig med alla våra hästar.
Han sätter sig ner på knä så långt det går när han verkar den lilla. Inte helt ok ur säkerhets-synpunkt vad gäller häst, men å andra sidan så står (hänger;) ) vår lilla ponny bekvämt på hovis!
 
Sv: Olika vård och behandling- shettis vs storhäst

Jag fattar inte de som nedvärderar shettisar???
För den som älskar sin häst/ponny så spelar det väl ingen roll vad den har för prislapp? Man vill ju ge sin älskling det allra bästa!

Tyvärr så tror jag att eftersom just shettisar är billiga rent prismässigt, så har de i många fall blivit lite av en slit och släng-vara. Måååånga tar noga hand om sina små men tyvärr inte alla. Denna snevridna attityd har gjort att jag inte kommer sälja lill-tjejens ponny när hon växt ur honom. Han får gå kvar här, så får vi se om jag hittar någon ny liten ryttare som vill rida. Vi kan ju alltid köra honom också, så han får ett fortsatt meningsfyllt liv.
Ev kan jag tänka mig att låna ut honom till någon nära vän och den ska känna sig UTVALD!
 
Sv: Olika vård och behandling- shettis vs storhäst

Tyvärr så tycker jag att man ofta hör "men det är ju bara en shettis" det känns trist tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch, jag blir tokig:crazy: Känns aningens jobbigt när två helt motsatta metoder rekommenderas av olika veterinärer och hovslagare, jag...
2
Svar
27
· Visningar
6 665
Senast: Cheval
·
Hästvård Hur mycket ska man stå ut med innan man ger upp om sin kuse? Hösten 2003 konstaterades det på klinik att min pålla hade hov- och...
Svar
19
· Visningar
1 867
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp