Olja till häst

Sv: Olja till häst

jag brukar ge dem en skvätt rapsolja i maten, för att smörja tarmarna. ca ½-1 dl/dag. Sen gör linfröolja underverk med pälsen, räcker med en matsked/dag

Jag ger linfrö för att det är så mycke bra Omega 3 fetter :) Köper antingen i vanlig "människoflaska" eller i dunk :)

jag brukar ge dem en skvätt rapsolja i maten, för att smörja tarmarna. ca ½-1 dl/dag. Sen gör linfröolja underverk med pälsen, räcker med en matsked/dag

Rapsolja/annan vegetabilisk olja smöjer inte tarmarna. Det är bara paraffinolja som gör det, den går 'rakt igenom', medan rapsolja etc tas upp som annat foder.

Vanlig missuppfattning dock, finns eller fanns iaf förr hos veterinärer med, att man kan smörja tarmar med vanlig olja.

Om det fungerade, tänk vad 'välsmorda' tarmar vi människor skulle ha ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men... 2 3
Svar
45
· Visningar
2 609
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: AbCdE
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 366
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 233
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Att lämna i smyg
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur